Британската компания Bentley Motors, част от германския концерн Volkswagen, обяви, че е приключила производството на легендарния 6,0-литров W12 Twin-Turbo бензинов двигател, като общият му тираж надхвърля 100 000 екземпляра. Bentley обяви края на производството на двигателя W12 през февруари 2023 г. Тогава се предполагаше, че последният екземпляр ще бъде сглобен през април 2024 г. и ще задвижва купето Bentley Batur. Тогава плановете на компанията се промениха.

След купето Batur дебютира кабриолетът Batur Convertible, като тези модели са оборудвани с най-мощната версия на двигателя W12 с мощност 750 к.с. и 1000 Нм въртящ момент. Първоначалната мощност на двигателя W12 в купето Bentley Continental GT през 2003 г. беше 560 к.с. и 650 Нм въртящ момент. Двигателят W12 изигра ключова роля за налагането на моделите, произведени от Mulliner на върха на индивидуалния автомобилен лукс.

Снимка: Bentley

Най-рядкото Bentley с две врати - Bacalar barchetta, от което са произведени само 12 екземпляра, се задвижва от W12 с 650 к.с. Лимитираният модел Batur, ще остане в историята като най-доброто Bentley, задвижвано от W12, от което са произведени само 18 екземпляра във версията купе и ще бъдат сглобени ръчно 16 кабриолета според спецификациите на техните собственици и всеки ще се задвижва от двигател W12 с мощност 740 к.с.

Слуховете, че Bentley ще добави към Batur Coupe и Batur Convertible още един ексклузивен модел с W12, все още не са потвърдени. Компанията ще пусне 120 автомобила в специална версия на Speed Edition 12 , който може да бъде поръчан за моделите Bentayga, Flying Spur, Continental GT и настоящото поколение Continental GT Convertible, като всички те ще бъдат оборудвани с W12.

Bentley Continental GT Convertible, Bentayga и Flying Spur във версията Speed ​​​​Edition 12

Снимка: Bentley

Общият тираж на двигателя W12 надхвърли 100 000 копия, като през февруари 2023 г. бяха отчетени над 105 000 екземпляра. В момента точната цифра не е известна, но е ясно, че в допълнение към двигателите, монтирани директно в автомобилите, все още има известен резерв за случаи на гаранционна подмяна и някои специални проекти.

За да отбележи края на производството на двигателя W12, във фабриката в Крю се проведе прощална церемония, на която присъстваха три дузини занаятчии, участващи в сглобяването му, на всеки от които беше представена възпоменателна фигурка под формата на бутало от двигателя W12. След това гостите се събраха, за да формират част от портретна фотография W12.

Гостите формираха част от портретна фотография W12

Снимка: Bentley

Квалифицираният персонал ще остане в компанията, но вече ще участва в сглобяването на хибридни модели, базирани на двигатели V6 и V8. Първият носител на новата хибридна система Ultra Performance Hybrid е базирана на двигател V8 и ще бъде монтирана в четвъртото поколение Bentley Continental GT, представено миналия месец. Този агрегат произвежда 782 к.с. и 1000 Нм и ще замени W12 в новите модели на Bentley Continental GT.

Снимка: Bentley

До 2026 г. в гамата на Bentley няма да останат чисто бензинови модели - ще има само plug-in хибриди, а приблизително по същото време на пазара ще излезе и първият сериен електрически автомобил Bentley, а до 2030 г. цялата гама на британската марка ще бъде напълно електрифицирана, тоест моделите с бензинови двигатели ще останат в миналото. Или поне такива са плановете засега.