През декември 2023 г. италианците от Alfa Romeo обявиха, че новият компактен кросоувър на марката ще бъде представен през април 2024 г. и ще се казва Milano - отдавайки почит към града, където на 24 юни 1910 г. започва историята на легендарната италианска марка. Първоначално малкият кросоувър беше наречен Milano, но скоро след дебюта му се наложи моделът да бъде преименуван на Junior, тъй като италианското правителство обяви със скандал, че има закон, според който че не могат да се използват италиански имена за продукти, които не са произведени в Италия.

Вижте снимки на новата Alfa Romeo Junior  >>  >>  >>

Новата Alfa Romeo Junior е замислена и проектирана в Италия, но се произвежда в завода в Тихи, Полша, заедно с други модели от концерна Stellantis, с които споделя глобалната платформа. Така че ръководството на Alfa Romeo нямаше друг избор, освен да замени италианското Milano с името Junior.

За да открием произхода на името Junior, трябва да се поровим дълбоко в историята на марката. През 1966 г. италианците представят модела GT 1300 Junior, който е разновидност на легендарната Giulia. Моделът ще остане в историята под името Junior, но няма пряка връзка с модерния кросоувър, който няма предшественик, тъй като е първият по рода си. Въпреки това може да се разглежда като идеологически наследник на старите модели MiTo и Giulietta, вече отдавна спрени от производство.

Снимка: Георги Павлов

Новият Junior е и първият модел на Alfa Romeo, който се предлага в напълно електрическа версия. Това е най-новият и може би най-спорният модел на Alfa Romeo в B-сегмент през последните години. Очакван с голям интерес, Junior е първият модел, лансиран от италианската марка на платформата STLA Small от групата Stellantis. От самото начало трябва да е ясно, че Alfa Romeo Junior има много общо с другите модели на Stellantis, разработени на същата платформа.

Junior е свързан с модели като Peugeot 2008, Opel Mokka, Jeep Avenger и Fiat 600, и други, като част от съвременната философия на Stellantis за използване на една и съща платформа за всички марки в групата. Въпреки това, няколко месеца след старта на продажбите стана ясно, че новият Junior се харесва на потребителите. Преди дни от Alfa Romeo се похвалиха, че вече имат над 22 000 поръчки за модела, което дори надхвърля очакванията на производителя.

Снимка: Alfa Romeo

Със сигурност новият кросоувър Junior не е най-красивото Alfa Romeo, създавано някога, но определено има индивидуалност, която го отличава от братята му по платформа. Италианската марка се слави със специфичния си дизайн, а в случая с новия Junior той дойде с редица модерни елементи, които може би не са по вкуса на всеки. Специфично оформената V-образна решетка, наречена Scudetto, която е част от индивидуалността на всеки модел на Alfa Romeo, вече има две нови и различни интерпретации.

Скрити задни дръжки в рамките, като при Alfa Romeo 156

Можете да изберете вида на мрежата между два варианта, наречени Leggenda и Progresso. Leggenda използва по-класически подход с мрежеста решетка с надпис в ретро стил на марката, нанесен върху нея. Progresso е модерната решетка със серия от елементи от логото на Alfa, уголемени и интегрирани в Scudetto. Отпред Junior се разпознава лесно по дневните светлини с по три елемента и агресивното излъчване. Задната част наподобява на отрязана опашка, а задните светлини с три елемента, са скрити в черната линия, простираща се по цялата ширина.

Снимка: Alfa Romeo

Дръжките на задните врати са скрити в рамките, както за първи път бяха въведени с Alfa Romeo 156 през 1996 г. Черният цвят, както се вижда от снимките, не е най-подходящият за Alfa Romeo Junior, тъй като всички уплътнения и панели се сливат с каросерията, за разлика от червения цвят, който изпъква с ярък стил и забележително излъчване. Предлага се и възможност за персонализиране на купето в два цветови нюанса, например основна част в червен металик с черен покрив.

Елементи от други производители в интериора

Дизайнерите на Alfa Romeo са се постарали да внедрят в новия кросоувър Junior някои специфични детайли за марката, като например заоблените козирки над 10,25-инчовия дигитален инструментален панел с възможност за персонализиране или използването на висококачествени материали в някои зони на арматурното табло. Има обаче много елементи, наследени от други производители, като бутоните за управление на прозорците и страничните огледала, 10,25-инчовия сензорен дисплей на новата мултимедийна система или селектора на автоматичната скоростна кутия.

Снимка: Alfa Romeo

В интериора на Junior придобиваме качествено възприятие, което превъзхожда повечето модели от концерна Stellantis, въпреки че го няма онзи аромат на лукс, който лъхаше в колите на Alfa Romeo до преди няколко години и който все още се усеща в Giulia и Stelvio. Не бива да забравяме, че това е модел от B-SUV сегмента, тоест е далеч от Alfa Romeo Stelvio като материали и функции. В салона има множество прилични пространства за поставяне на предмети, особено в централната конзола, която включва няколко USB входа и поставка за безжично зареждане за смартфони. Има и безжична връзка чрез приложенията Apple CarPlay и Android Auto. За радост управлението на климатика се осъществява с бутони.

Снимка: Alfa Romeo

В интериора на Junior има комбинация от материали, която включва от твърда пластмаса до алкантара. В оборудването Speciale с опционални спортни седалки Sabelt, който включва също спортни педали и кожен спортен волан, интериорът има спортно усещане. Изкуствената кожа и алкантара придават нотка лукс, но са засенчени от лъскавата пластмаса на централната конзола и пластмасата на вътрешните панели на вратите. Наблюдателните погледи ще забележат също лостовете за мигачите и чистачките, също взети от познати модели на Stellantis. Вертикалната централна конзола е ориентирана към водача, което осигурява по-добра видимост на екрана, където се показва информацията от мултимедийната системата.

Кола за двама възрастни и две деца

Предните седалки са с отопление, има електрически регулируема седалка на водача и черна текстилна тапицерия с кожени вложки и червени акценти. На задните седалки теоретично има три места, но всъщност са две. Достъпът до задните седалки е сравнително удобен, но не е най-добрият в класа. Когато пътниците се качат вътре, ще имат прилично пространство за главите и достатъчно място за коленете, ако в колата пътуват четирима възрастни, които не са по-високи от 1,80 метра. Двамата пътници отзад нямат много място за коленете, ако водачът и пътникът отпред предпочитат да преместят седалките си по-назад. Най-практично Alfa Romeo Junior може да се използва като кола за двама възрастни и две деца.

Снимка: Alfa Romeo

На втория ред седалки няма централен подлакътник и няма и джобове във вратите. Предполагам, че инженерите от Alfa Romeo са решили по този начин да подобрят ширината с няколко сантиметра. За пътниците на втория ред не са предвидени и централни вентилационни отвори, намираме само един USB вход. Товарното отделение разполага с под на две нива и като пространство е малко над средното за сегмента. Багажникът на Alfa Romeo Junior е с обем от 400 литра в електрическата версия и 415 литра в хибридната. При сгъване на задните облегалки, капацитетът при хибрида нараства до 1280 литра.

Режимът Dynamic позволява на хибрида спортен стил на шофиране

Новото Alfa Romeo Junior се предлага с електрическо задвижване Elettrica в два варианта - стандартен модел със 156 к.с. или спортна версия Veloce с 280 к.с. Гамата на модела Junior се допълва от хибридната версия Ibrida, която използва 1,2-литров 3-цилиндров турбодвигател и мека хибридна система, взета от групата Stellantis. Ако изберете този вариант, имате две налични нива на оборудване - Core и Speciale. Това е двигателят, който вероятно ще бъде избран от повечето клиенти, особено по отношение на цената.

Снимка: Георги Павлов

Бензиновият турбодвигател развива мощност 136 к.с. и 230 Нм въртящ момент, а електромоторът, интегриран в 6-степенната автоматична скоростна кутия с двоен съединител eDCT, добавя още 29 к.с. мощност и 55 Нм въртящ момент, като помага при ускорение и допринася за намаляването на емисиите и разхода на хибридната система. Дори и да не предлага твърде много конски сили за модел с логото на Alfa Romeo, двигателят е подходящ за ежедневна употреба, а режимът Dynamic дори предлага възможност за по-спортен стил на шофиране.

Новият Junior Ibrida може да ускори от 0 до 100 км/ч за 8,9 секунди. Комбинираният разход на гориво според производителя е 5,2 л/100 км. В градския трафик на столицата през януари, бордовият компютър отчете 4,6 л/100 км, така че това Alfa Romeo Junior Ibrida с 44-литров резервоар има над 900 км автономен пробег в града. В смесен цикъл през зимата консумацията беше 5,6 л/100 км, а на магистралата със скорост 120-130 км/ч, колата харчи 6,5 л/100 км. Хибридната система позволява шофиране в електрически режим при много ниски скорости или при паркиране, което спомага за намаляване на разхода.

Снимка: Георги Павлов

За да шофирате Alfa Romeo Junior Ibrida в по-енергичен стил с цялата мощност на бензиновия турбодвигател и допълнителната мощност от електромотора, трябва да изберете режима Dynamic от бутона на централния тунел. Ако не ви харесва как превключва 6-степенната автоматична скоростна кутия, можете да сменяте ръчно предавките от лостчетата на волана. При спокоен стил на шофиране ще усетите как колата потегля от място изцяло на ток, а по-късно се включва и бензиновият мотор.

Твърдо окачване и отзивчиво кормилното управление

В режим Dynamic окачването е доста твърдо и повечето неравности се усещат в купето, но когато започнат завоите, колата е стабилна и предсказуема. Усеща се, че инженерите от Alfa Romeo са настроили толкова добре Junior, че моделът наистина да носи гените на легендарната италианска марка. Окачването е твърдо и ходът на амортисьорите не е голям, но това допринася за динамичното пътно поведение.

Снимка: Alfa Romeo

Кормилното управление е леко, ако изберете режим на шофиране Normal, но става директно и много отзивчиво, когато превключите в режим Dynamic. Дори и да имаме пред себе си Alfa Romeo, разработена на обща платформа с други модели, Junior има специална индивидуалност и е посветен на тези, които искат да шофират и да го правят с удоволствие. Поради компактните си размери, Junior е идеален за града. При Junior Ibrida пътният просвет е над 20 см, а джантите са 18-инчови.

Почти 70 000 лева за оборудването Speciale с всички опции

Цената на Alfa Romeo Junior Ibrida започва от 61 000 лева в базовото ниво Core. Стандартното оборудване включва автоматичен климатик, изцяло LED фарове с LED дневни светлини, LED задни светлини, мултимедийна система с 10,25-инчов сензорен дисплей, табло с 10,25-инчов екран, адаптивен круиз контрол, лостчета на волана за ръчна смяна на предавките, безключов достъп, тапицерия от плат и 17-инчови джанти.

Снимка: Георги Павлов

Второто ниво Speciale, на цена от 64 865 лева, добавя отопляеми седалки, електрически регулируема седалка на водача, камера за заден ход, многоцветно околно осветление, електрически капак на багажника, адаптивен круиз контрол с центриране на лентата и асистент за задръстване и 18-инчови джанти. С добавянето на специалния черен цвят и пакета Tech Speciale, включващ изцяло LED матрични фарове, електрически сгъваеми огледала, 360-градусови сензори за паркиране, безжично зарядно за смартфон, вътрешно огледало без рамка с автоматично затъмняване, цената на Junior Ibrida достига 69 118 лева.

Технически характеристики

Alfa Romeo Junior Ibrida

Размери

Дължина: 4173 мм

Широчина: 1781 мм

Височина: 1533 мм

Междуосие: 2562 мм

Собствено тегло: 1305 кг

Обем на резервоара: 44 литра

Двигател

Тип: 3-цилиндров с турбокомпресор + електромотор

Работен обем: 1199 куб. см

Максимална мощност: 136 к.с. при 5750 об/мин

Максимален въртящ момент: 230 Нм при 1500 об/мин

Скоростна кутия: 6-степенна автоматична с двоен съединител

Задвижване на колелата: предно

Динамика

Максимална скорост: 206 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 8,9 секунди

Среден разход: 5,2 л/100 км

Емисии на СО2: 117 г/км

Цена на модела с ДДС: от 61 000 лева (Core)