Германската автомобилостроителна компания Porsche възнамерява да продължи да произвежда легендарния си спортен модел 911 с двигател с вътрешно горене, въпреки че от 2035 г. в Европейския съюз ще бъде разрешено да бъдат продавани само нови автомобили и микробуси, които изобщо не отделят въглероден диоксид, пише БТА.

Това на практика означава забрана за новите бензинови и дизелови коли.

"Ще използваме синтетични горива"


Как тогава Porsche планира да спаси модела 911, без да му монтира електрически двигател? Отговорът на базираната в Щутгарт компания е: "Ще използваме синтетичните горива, т. нар. е-горива".

Всъщност в края на миналата година в Чили започна работа нов завод, в които се произвеждат такива синтетични горива (т. нар. електрогорива).

"Предприятието е създадено от Porsche и нейни чуждестранни партньори, в сътрудничество с чилийската компания за иновативни горива Ейч Ай Еф (HIF)", се казва в съобщение, публикувано на сайта на германската корпорация.

Постоянните ветрове и надеждната инфраструктура в южната част на Чили са ключът към успеха на новия завод, открит в края на декември в района на Пунта Аренас, твърдят германският автомобилопроизводител и неговите партньори в иновативното предприятие. На откриването присъстваха високопоставени представители на ръководството на Porsche. С първите литри е-гориво, произведени в завода, те символично заредиха автомобил от спортния модел 911.

Планира се предприятието да произвежда по около 130 000 литра синтетично гориво годишно по време на пилотната фаза от проекта. До средата на десетилетието се очаква да бъдат произвеждани по 55 милиона литра на година, като се прогнозира около две години по-късно това количество да нарасне до 550 милиона литра, информира сайтът на Porsche.

Германският производител на луксозни автомобили обяви, че при производството на е-горива в Чили се използва вятърна енергия, поради което те "ще бъдат почти въглеродно неутрални", тоест при използването им почти няма да се отделят вредни емисии на въглероден диоксид.

Porsche и други представители на автомобилната индустрия твърдят, че синтетичните електрогорива могат да се използват като нисковъглеродни заместители на бензина или дизеловото гориво.

Сред над 1,3 милиард автомобила с двигатели с вътрешно горене, които се движат в света, повечето лесно могат да преминат на т. нар. електрогорива или на смес от е-горива и бензин, убедени са привържениците на тази технология.

На този фон германската корпорация обяви, че ще продължи да монтира двигатели с вътрешно горене на новите коли от популярния спортен модел 911.

Porsche е част от автомобилостроителния гигант Volkswagen.

Какво представляват електрогоривата


Някои експерти възхваляват синтетичните горива като "спасител на двигателя с вътрешно горене", докато противниците им твърдят, че за производството им се използва твърде много енергия, отбелязва ДПА.

Т. нар. електрогорива (е-горива) се произвеждат от въглероден диоксид и "зелен" водород, добиван от вода посредством физикохимичния процес електролиза. При него се използва електрическа енергия, произведена от възобновяеми източници. Емисиите на парникови газове през целия цикъл на производството на водород от възобновяеми източници са близки до нула, информира сайтът на Европейската комисия.

Привържениците на използването на електрическите горива изтъкват, че те дават възможност на шофьорите да избират дали да карат електрически автомобили или коли с двигатели с вътрешно горене.

Критиците на е-горивата твърдят, че те не са "зелени" поради огромните количества енергия, необходими за производството им. Това означава, че създаването на синтетични горива е въглеродно неутрално, само ако в процеса се използват възобновяеми енергийни източници като слънчева, вятърна или водна енергия.

Какво следва?


Porsche се ангажира да развива производството си в две насоки: електромобилност и допълващи е-горива", обяви Барбара Френкел, която отговаря за доставките в германската корпорация и е член на управителния й съвет. Пред специализираното електронно издание "Аутомобил продукцион" Френкел отбелязва, че използването на синтетични горива ограничава емисиите от въглероден диоксид.

Porsche подчертава, че е-горивата допълват електромобилността и са неразделна част от стратегията на компанията за устойчиво развитие.

Продажбите на Porsche през 2022 г.

В средата на януари корпорацията съобщи, че продажбите на електрическите им автомобили от серията Taycan през последното тримесечие на 2022 г. са паднали с 23 процента (около 9728 електромобила) в сравнение със същия период на 2021 г., когато са продадени рекордните 12 656 коли Porsche Taycan , информира insideevs.com.

На този фон обаче Porsche отчита ръст на общите продажби на автомобили (включително на коли с двигатели с вътрешно горене) през фискалната 2022 г. въпреки кризите в глобален мащаб, които се отразяват на дейността на германската компания. Тя е доставила 309 884 превозни средства на клиенти в целия свят, което е повишение с 3 процента спрямо предходната година.

Продажбите на пазара в Германия също се увеличават, с 3 процента на годишна основа до 29 512 автомобила, а тези в другите европейски страни се повишават със 7 процента до 62 685 превозни средства.

Броят на реализираните от Porsche превозни средства в Северна Америка остава без промяна спрямо предходната година (79 260), на фона на проблемите с логистиката и с доставките на части за производството на автомобили.

На китайския пазар e отчeтен спад с 2 процента. Там са доставени 93 286 автомобила в условията на ограничения срещу разпространението на КОВИД-19.

"Основните предизвикателства, които ни подложиха на изпитание през миналата година, бяха причинени от руската военна инвазия в Украйна, нарушаването на веригите за доставки и продължаващата криза с доставките на полупроводници", заяви директорът по продажбите и маркетинга в Porsche Детлеф фон Платен.