Продажбите на електрически автомобили в Европа изглежда се забавят, тъй като потребителите чакат по-добри и по-евтини модели, които ще излязат две до три години. Според експертите на агенция "Ройтерс" - Виктория Валдерзее и Ник Кери, потребителите очакват по-достъпни коли на ток с по-голям автономен пробег и са склонни да изчакат няколко години.

Продажбите на изцяло електрически автомобили в Европа са нараснали с 47% през първите 9 месеца на 2023 г., но вместо да празнуват, автомобилните производители, включително лидерите в електрическата мобилност Tesla, Volkswagen и Mercedes-Benz, звучат мрачно.

Mercedes EQE

Снимка: Mercedes

Високите лихвени проценти и потиснатият пазар отблъскват клиентите, като приетите поръчки за електромобили на Volkswagen са наполовина в сравнение с миналата година. Търговците в Германия и Италия, както и проучванията на четири глобални фирми за анализ на данни показват, че зад по-бавното навлизане стои нещо повече от икономическа несигурност, като потребителите не са убедени, че електромобилите отговарят на техните нужди за безопасност, пробег и цена.

"Основният проблем е несигурността", каза Томас Нидермайер, управител на 45-годишен семеен автомобилен бизнес в Бавария. "Мнозина предполагат, че технологията ще се подобри и предпочитат да изчакат три години за следващия модел, отколкото да купят превозно средство сега, което бързо ще загуби стойност".

Kia Niro EV

Снимка: iStock

Флавия Гарсия и Том Карвел в Единбург, Шотландия използват тяхната 15-годишна Toyota Auris с прякор "Мартина", която вече има нужда от смяна. С наближаването на забраната за бензинови и дизелови автомобили, двойката би помислила за електромобил, но се отблъсква от липсата на инфраструктура за зареждане, опасенията за живота на батерията и цената.

Британският автомобилен портал AutoTrader показва, че новите електромобили във Великобритания все още са средно с 33% по-скъпи от моделите с двигатели с вътрешно горене. И повечето нови модели в процес на подготовка, насочени към потребители от начално ниво, няма да се появят на пазара най-рано преди 2025 г.

BMW i3

Снимка: iStock

"Искате да направите правилното нещо за околната среда, но изглежда, че се подготвяте за много скъпа инвестиция, която ще направи живота ви малко по-сложен", казва 29-годишният корпоративен медиен директор Гарсия. "Вероятно първо ще вземем хибрид", добавя той.

Критиците отдавна предупреждават, че липсата на достъпни електромобили в крайна сметка ще спре резкия ръст на продажбите, стимулиран от ранните потребители и корпоративните автопаркове. По-слабото представяне през септември, проучванията на потребителските настроения и мрачните коментари от автомобилни производители и дилъри показват, че ерата на слаб растеж може вече да е настъпила.

Ford Mustang Mach-E

Снимка: Ford

Американските производители на автомобили, макар и по-назад в прехода към електромобили, също изпитват затруднения. Автомобилните гиганти Ford и General Motors наскоро предупредиха, че забавят пускането на пазара на по-евтини електрически модели и оттеглят разходите поради по-слабото търсене и по-високите разходи в резултат на новите договори на американския профсъюз на "Обединените автомобилни работници". Търсенето ще остане слабо, докато няма налични по-евтини електромобили, каза Фелипе Муньос от JATO Dynamics за забавянето на продажбите в Европа през септември.

Намерението за закупуване на електромобил е останало постоянно в Германия през последната година, показва проучване на компанията за потребителски изследвания The Langston Co, което означава, че въпреки че броят на продаваните електромобили нараства, броят на хората, които искат да купят електромобил, не расте.

Opel Mokka Electric

Снимка: iStock

Нарастващите продажби може просто да са знак, че производителите на автомобили, които се бореха да произвеждат електромобили поради затруднения във веригата за доставки, най-накрая могат да изпълнят резервни поръчки, а не са знак за нарастващо търсене, каза Бен ДюШарм, мениджърът по прогнозите в The Langston Co.

Според експертите през следващите няколко години от 2024 до 2027 г., ще преминем през период на високо предлагане и ниско търсене. Ниските остатъчни стойности също отблъскват клиентите, тъй като много потребители и компании избират нови автомобили въз основа на това за колко биха могли да ги продадат след няколко години.

Снимка: iStock