Само 1,8% от автомобилите в Европа са електрически
Дори ако се вземат предвид plug-in хибридите, електрифицираните автомобили съставляват едва 3,9% от общия брой
Европейският съюз все още планира да забрани продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Новите данни обаче показват, че ще отнеме десетилетия, преди всички да преминат на електромобили. Мнозина дори се съмняват, че това изобщо ще се случи.
През 2023 г. по пътищата на ЕС е имало близо 249 милиона автомобила, но изцяло електрическите превозни средства представляват едва 1,8% от този брой.
Наскоро публикувани данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) показват, че електромобилите имат дълъг път, за да догонят автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Въпреки години на правителствени субсидии, данъчни облекчения и други стимули, чисто електрическите автомобили са само малка част от всички регистрирани превозни средства в Европа.
Дори ако включим plug-in хибридите, автомобилите с възможност за зареждане все още съставляват едва 3,9% от автопарка в ЕС през 2023 г., твърдят от ACEA.
С покачването на цените на новите автомобили не е изненада, че европейците запазват по-старите си коли за по-дълго. Средната възраст на автомобилите в ЕС е 12,5 години, като в Гърция автопаркът е най-стар - средно 17,5 години. На другия край на класацията Люксембург има най-млад автопарк със средна възраст от едва 8 години.
Според ACEA в ЕС през 2023 г. е имало 248 824 542 автомобила, което е с 1,4% повече спрямо предходната година. Ако включим страните от Европейската асоциация за свободна търговия (Исландия, Норвегия, Швейцария) и Обединеното кралство, броят на автомобилите в Европа достига 294 480 894 - също с 1,4% повече от 2022 г.
Италианците притежават най-много автомобили - 694 превозни средства на 1 000 души, докато Латвия има най-ниска автомобилна плътност - 381 на 1 000 души. Средностатистическият европеец изминава около 12 346 километра (7 671 мили) годишно.
През 2024 г. пазарният дял на изцяло електрическите автомобили в ЕС е бил 13,6%, което е спад с 1% спрямо предходната година. Делът на plug-in хибридите също е намалял - от 7,7% на 7,1%. В по-широкия регион ЕС+EFTA+Обединеното кралство, електромобилите са отбелязали лек спад от 15,7% на 15,4%, а plug-in хибридите - от 7,7% на 7,3%.
Производителите на автомобили вече срещат трудности при спазването на все по-строгите регулации за вредни емисии, дълго преди да влезе в сила целта от 0 г/км през 2035 г. Компаниите рискуват да плащат огромни глоби, ако надвишат допустимите норми, които вече са в сила. VW наскоро изрази опасения, че може да бъде принуден да плати до 1,5 милиарда евро глоба за неспазване на ограниченията през 2025 г.