Едва ли има човек в Европа а и у нас, който да не е шофирал или поне да не се е возил на компактния ван Opel Zafira. Този абсолютен автомобилен хит неусетно навърши четвърт век и отпразнува своя 25-годишен юбилей с множество награди и отличия. През 1999 г. беше представен за първи път новаторският Opel Zafira, който влезе в историята със своята иновативна система за сгъване на седалките Flex7. Моделът направи революция в сегмента на компактните ванове и постави нови стандарти в интериора, за което впоследствие получи множество награди.

Вижте четирите поколения на Opel Zafira  >>  >>  >>

Първото поколение на Opel Zafira носи вътрешното обозначение Zafira A. Моделът дебютира като концептуален прототип на автосалона във Франкфурт през 1997 г. Серийното производство започва през април 1999 г., а първите екземпляри са при дилърите през лятото на същата година. Компактният ван с дължина 4,32 метра, ширина 1,74 метра и височина 1,68 метра е проектиран с олекотена конструкция. Първото поколение тежи само 1390 кг.

Opel Zafira A (1999)

Снимка: Opel

Ефективността е особено важна за Opel и тогава, както и днес. С коефициент на съпротивление от 0,33, Opel Zafira предлага най-доброто аеродинамично представяне в своя клас. Със своя елегантен дизайн и дълго междуосие, колата бързо става еталон за функционалност. Ниският център на тежестта на автомобила и ултрамодерното шаси DSA (Dynamic SAfety) гарантират стабилност при шофиране и възможно най-добра безопасност.

Още с представянето си преди 25 години Zafira прави впечатление и по друга причина. Това е първият компактен ван, който предлага гъвкаво пространство за до 7 човека, без да е необходимо трудно да се премахват тежките седалки. Това е възможно благодарение на интелигентната, патентована от Opel система за сядане Flex7. С този уникален механизъм Opel поставя нови стандарти за напълно интегрирана бордова гъвкавост в интериора.

Opel Zafira A (1999)

Снимка: Opel

Само за около 15 секунди компактният ван може да се трансформира от 7-местен в двуместен с до 1700 литра багажен обем. След отключване и прибиране на облегалките за глава, седалките на третия ред могат лесно да бъдат сгънати и прибрани в подходящо оформени вдлъбнатини в багажника на автомобила, създавайки напълно равна товарна площ. Вторият ред седалки също могат да бъдат сгънати, избутани напред и закрепени зад предните седалки, за да спестят място.

Предната пътническа седалка също може да се сгъне в хоризонтална позиция. Това означаваше, че в Zafira могат да се товарят предмети с дължина до 3 метра и могат да бъдат настанени едновременно четирима пътници. Благодарение на тази система, Zafira не само побира 7-членни семейства, но става и любим на всички приятели поради факта, че има възможност да се возят удобно до 7 човека.

Снимка: Opel

Ето че успехът не закъснява. В годината на пускането си на пазара марката Opel получи за първи път престижната автомобилна награда "Златен волан", която се връчва от престижното германско автомобилно издание Auto Bild и седмичника Bild am Sonntag, на база на гласовете на читателите и експертно жури, състоящо се от автомобилни журналисти, рали пилоти и специалисти. Това е само началото на успешната история, която предстои.

С второто поколение на Zafira през 2005 г. инженерите на Opel оптимизираха управлението на втория ред седалки, които вече могат да се сгъват в съотношение 40:20:40. С допълнително усъвършенстваната система за сгъване на седалките Flex7, второто поколение - Zafira B, поставя още един еталон за вътрешна гъвкавост и отново печели наградата за усилията - "Златен волан".

Opel Zafira B (2005)

Снимка: Opel

Третото поколение на Zafira вече се казва Zafira Tourer и печели още един "Златен волан". В допълнение към гъвкавия интериор, новият модел впечатлява с комфорт на салона, панорамен стъклен покрив и иновации като радарно базирано управление на скоростта и предупреждение за челен сблъсък. С този сериен успех, само Zafira, в различните си поколения, допринесе три пъти за серията награди на Opel на престижния "Златен волан".

Opel Zafira Tourer (2011)

Снимка: Opel

През 2001 г. - само две години след представянето на първото поколение Zafira - Opel пита: "Може ли един спортен автомобил да има 7 места, или казано по друг начин: може ли един компактен ван да има спортни характеристики на шофиране?". Opel дава ясен отговор с представянето на Zafira OPC. Този модел съчетава два привидно различни сегмента: практическата гъвкавост на компактен ван с характеристиките на шофиране и представянето на спортен автомобил. В цифри това означава задвижване от 2,0-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател с мощност 192 к.с., 250 Нм въртящ момент, ускорение от 0 до 100 км/ч за 8,2 секунди и максимална скорост от 220 км/ч. Това прави Opel Zafira OPC най-бързият ван в Европа по това време.

Opel Zafira A OPC (2002)

Снимка: Opel

И тогава, и днес, Opel продължава да следва мотото "Комбиниране на емоции с максимална ефективност". През същата година, когато дебютира спортната Zafira OPC в допълнение към икономичните бензинови и дизелови двигатели се появява и Zafira 1.6 CNG със задвижване на сгъстен природен газ, която допълва портфолиото като особено икономичен и спестяващ ресурси автомобил. Той значително намалява емисиите в сравнение с конвенционалните бензинови модели. Резервоарите за природен газ (метан) са монтирани под пода и благодарение на успешната концепция, водачът може просто да превключи на бензин, когато е необходимо.

Компактният ван е пионер в задвижването с водородни горивни клетки без емисии. През 2000 г. разработката на Opel за горивни клетки става реалност с базирания на Zafira HydroGen. Неговата водородна горивна клетка доставя електричество за трифазен асинхронен двигател, даващ мощност от 75 к.с. и 251 Нм въртящ момент. Буферна батерия покрива пиковете на мощността. През 2001 г. автопарк от 20 модела HydroGen3 е управляван от тестови клиенти. Мощността е увеличена до 82 к.с., което дава максимална скорост от 160 км/ч.

Opel Hydrogen1 (2001)

Снимка: Opel

В маратона на превозни средства с горивни клетки през 2004 г. два автомобила HydroGen3 изминават почти 10 000 км в цяла Европа, от Хамерфест в Норвегия до Лисабон в Португалия. Зад волана на HydroGen3 е пилотът от Формула 1 и Opel DTM - Хайнц-Харалд Френцен, който през 2005 г. печели рали Монте Карло за автомобили с алтернативно задвижване. Базираните на Zafira автомобилите HydroGen проправиха пътя за днешния ван Opel Vivaro Hydrogen. Скоро гамата от превозни средства без емисии, които могат бързо да се зареждат с водород, ще бъде още по-голяма с новия Opel Movano Hydrogen.

Докато първото поколение Zafira от 1999 г. се счита за пионер във функционалността на интериора, осигуряващ място за цялото семейство, днес Opel предлага широка гама от просторни автомобили за удобни транспортни услуги, както и за спокойни ваканционни пътувания. Те включват Zafira с 8 места, както и Combo с до 7 места. Тези модерни "космически кораби", както ги наричат дизайнерите на марката Opel, едва ли обаче биха били създадени, ако не беше пионерът Zafira преди 25 години.