В съвременната гама на Volvo най-малкото число обозначава най-малкия модел, а най-голямото - логично носи флагманът в гамата. Преди повече от 10 години най-малкият модел на Volvo с индекс 30 беше хечбекът с три врати Volvo C30, който се произвеждаше от 2006 до 2013 г., но остана без пряк наследник. Сега шведската компания се завръща в компактния В-сегмент, но този път с напълно различен модел. Новото Volvo EX30 представлява малък SUV с пет врати и се предлага само с електрическо задвижване.

Вижте как изглежда новото Volvo EX30  >>  >>  >>

Моделът няма да има версии с двигатели с вътрешно горене, тъй като Volvo постепенно се отказва от бензиновите и дизеловите мотори и обещава до 2030 г. да произвежда само изцяло електрически автомобили. Най-малкият SUV в гамата на Volvo има за цел да привлече клиенти в този сегмент, в който шведската марка, собственост на Geely, отдавна не е имала начин да спечели купувачи.

Снимка: Чавдар Ташев

Новото Volvo EX30 е базирано на модулната платформа SEA на Geely. Компактният SUV е с размери дължина 4,23 метра, ширина 1,84 метра, височина 1,55 метра и междуосие 2,65 метра, а пътният му просвет е 165 мм. Стилните линии на новия електрически модел спомагат за отличната аеродинамика с много добър коефициентът на челно съпротивление от 0,28.

Изцяло нов външен дизайн с новото лого на Volvo

Новото Volvo EX30 впечатлява с оригинален и разпознаваем дизайн, следващ новия корпоративен стил на марката. Във външния вид за първи път отсъства характерната правоъгълна решетка или рамка, която носят настоящите модели на Volvo. Вместо нея вече има чиста гладка повърхност, в средата на която се е запазила само диагоналната линия с новото лого на Volvo.

Предните светлини с оптични блокове сега се предлагат в няколко пикселни сегмента, но отново са във формата на "Чука на Тор", както Volvo ги кръсти при пускането на пазара на XC90 преди почти 10 години. Задните С-образни светлини също се различават от другите модели в гамата и при EX30 образуват правоъгълник, който се простира по цялата ширина на задната част и рамкира името на марката на капака на багажника.

Профилът е автентичен, като широката задна колона изгърбва колата спрямо останалата част от каросерията. При дебюта си новото Volvo EX30 се предлага в пет екстериорни цвята, като не се доплаща само за сивия нюанс. Другите са черен, бял, жълт и небесносин, като всички са с черна горна част. Volvo вероятно ще допълни тази цветова палитра, тъй като производството на EX30 се разраства и колата ще се произвежда в Китай и Белгия.

Само един централен сензорен екран за всички функции

Интериорът на новото Volvo EX30 е коренно различен от останалите модели в гамата на шведската марка. Той няма нищо общо с обновения наскоро Volvo C40 Recharge, а по-скоро прави асоциация с моделите на Tesla. Компактният SUV е оборудван само с един 12,3-инчов сензорен вертикален екран в средата на таблото, който показва всички данни и от него се управляват почти всички функции.

Снимка: Volvo

Горният сектор от този екран служи като инструментален панел, а от останалата част се настройват навигацията, аудиосистемата, климатика и въобще всичко, което можете да си представите, че има на централната конзола на един автомобил. Пред водача на Volvo EX30 няма отделен дисплей с инструменти или проекционен екран. Самата мултимедийна система работи с операционна система Android и има вградени всички услуги на Google, както и система за онлайн актуализация, благодарение на която софтуерът може да се актуализира постоянно.

Снимка: Volvo

На волана има сензорни бутони за управление на аудиосистемата и бутон за шофиране в центъра на лентата, който е много лесен за разбиране. Десният лост на кормилната колона е предназначен за управлението на режимите на автоматичната трансмисия.

Панелите на вратите са напълно освободени от допълнителни елементи, като имат само дръжки за отваряне и подлакътници, които също така служат като дръжки за затваряне. Цялата ширина на предното стъкло е заета от звукова лента с високоговорителите на премиум аудиосистемата Harman/Kardon, като в основата му са монтирани пет различни високоговорителя.

Снимка: Volvo

Бутоните за електрическите прозорци и централното заключване са разположени на централния подлакътник, като прозорците се отварят само от два бутона, а от трети се променя преминаването между предните и задните прозорци. В централния подлакътник има вградена изтегляща се секция с две поставки за чаши. Жабката е разположена под централния дисплей за да е на по-достъпно място за водача, но изненадващото е, че се отваря само с бутон от екрана.

Снимка: Volvo

Вътрешното осветление има пет различни режима на работа. Настройката на позицията на седалката на водача е много опростена, със странично монтиран квадрат, който се движи във всички направления и улеснява намирането на удобна позиция.

Предимно рециклирани материали в интериора

Интериорът на новото Volvo EX30 като цяло е семпъл, но ви предлага набор от материали, които дават живот на купето и ви доказват, че пластмасата не винаги трябва да е скучна, а дори напротив, може да разведри автомобила. В интериора са широко използвани рециклирани материали. От тях 25% са алуминий, 17% са стомана и 17% пластмаса.

За вътрешната декорация са използвани рециклирани пластмасови бутилки и изкуствени материали, дори в тъканите на седалките вълната е само 30%, а кожа изобщо не се предлага. За тапицерията на интериора се предлагат общо четири варианта - Mist, Indigo, Pine и Breeze. Новото Volvo EX30 предлага и статичен стъклен панорамен покрив, наличен в най-високото оборудване Ultra.

Снимка: Volvo

В новото Volvo EX30 могат де се поберат четирима пътници, като обаче не трябва между тях да има твърде високи хора. Задната част не е ниска и има достатъчно място за краката и главите на двама стандартни човека. Това е перфектната кола за млада двойка, която се вписва чудесно в града и извън него. Ако семейството се увеличи и имате две деца, може да имате нужда от по-голяма кола.

Обемът на багажника е 318 литра в нормално положение или 904 литра със сгънати задни седалки. Конфигурацията му означава, че в багажното пространство могат да се поберат например два стандартни куфара плюс две чанти или цялото пазаруване в голяма количка от супермаркет. Под предния капак има допълнително отделение с обем 7 литра за кабела за зареждане.

Снимка: Volvo

Избор от три модификации на електрическо задвижване

Новото Volvo EX30 предлага избор от три модификации, като всички те са доста мощни и бързи. Версията Single Motor е с един електромотор на задната ос с мощност 272 к.с. и максимален въртящ момент от 343 Нм, оборудвана е с литиево-желязно-фосфатна батерия с нетен капацитет 49 кВтч.

Снимка: Чавдар Ташев

Номиналният пробег на този SUV с едно зареждане е 344 км според цикъла WLTP, а времето за ускорение от място до 100 км/ч е 5,7 секунди. Автомобилът разполага с монофазно зарядно устройство AC с мощност 11 кВт и бързо зарядно устройство DC със 134 кВт. Това е версията, която ще изберат хората, които искат безопасен премиум автомобил и които не се нуждаят от голям пробег, защото ще го използват предимно в града.

Втората версия Single Motor Extended Range е със същия електромотор с мощност 272 к.с., но батерията вече е литиево-йонна с нетен капацитет от 64 кВтч. Автономният пробег между март и октомври е до 480 км, а ускорението от място до 100 км/ч отнема само 5,3 секунди.

Снимка: Чавдар Ташев

Трифазното зарядно устройство е с мощност 22 кВт, а мощността на бързото зареждане е увеличена до 153 кВт. Тази версия на EX30 ще бъде предпочетена от хората, които обичат коли със задно предаване и ще се наслаждават на управлението им в завоите. От друга страна моделът ще бъде удачен избор в страните със средиземноморски климат, където не вали сняг и няма зима.

Два електромотора за спортна динамика и задвижване 4х4

На върха на гамата е Volvo EX30 Twin Motor Performance със задвижване на четирите колела с мощност 428 к.с. и 543 Нм. Задният електромотор е с мощност 272 к.с., а предният - със 156 к.с. Батерията е литиево-йонна с нетен капацитет 64 кВтч. При бързо зареждане с постоянен ток, Volvo EX30 може да черпи максимум 153 кВт от мрежата, където станциите го позволяват.

Не е впечатляващо постижение в света на електрическите автомобили, но е приемливо. Според Volvo зареждането на батерията от 10 до 80% става за около 26-28 минути. Всички батерии са с гаранция от 8 години или 150 000 км, което означава, че през този период Volvo гарантира, че батерията няма да падне под 75% от първоначалния си капацитет. Батерията от 64 кВтч на EX30 идва с термопомпа, така че предварителната подготовка преди зареждане се извършва автоматично и времето в режим на готовност е същото, независимо от външната температура.

Снимка: Чавдар Ташев

Силата на новото Volvo EX30 Twin Motor Performance е в динамиката при старта от място и ускорението за изпреварване. Шведският SUV може да ускори от място до 100 км/ч само за 3,6 секунди, като това го прави най-бързото Volvo в историята на марката. Тази версия е единствената със задвижване на всички колела, така че ако задължително ви е необходимо 4х4 през зимата, трябва да заложите на нея. Максималната автономност е до 460 км.

Снимка: Чавдар Ташев

По време на теста при отрицателни температури и шофиране с динамично темпо, с трима човека на борда и багаж, версията Performance с най-висока мощност ни показа разход от 22,5 кВтч/100 км. Това означава реална автономност от около 285 км. През пролетта и есента, когато рядко се налага да ползвате отопление и вентилация, разходът пада до 16-17 кВтч/100 км, което означава автономност от около 400 км. Вероятно шофирането в града и околностите в най-благоприятния сезон на годината ще доближи обхвата до 460 км, посочен в техническите характеристики.

Снимка: Чавдар Ташев

С двата електромотора новото Volvo EX30 е брутален спринтьор още със старта. Спринтът от място до 100 км/ч отнема само 3,6 секунди със загрети гуми и напълно заредена батерия. Още по-впечатляващо е ускорението от 80 до 120 км/ч, което отнема едва 2,9 секунди. С други думи стартът от място се усеща като катапулт, а изпреварванията стават със скоростта на мисълта.

Динамичният кросоувър доставя истинско удоволствие от шофирането както на планински път с остри завои, така и на магистралата. Шасито се справя отлично с бруталното представяне, като е настроено доста меко и контролът на стабилността се намесва рано. Като се има предвид впечатляващата производителност, при шофирането се изисква особено разумен самоконтрол на водача, особено при ускоряване за изпреварване.

Снимка: Чавдар Ташев

С тази чудовищна мощност 428 к.с. и относително ниско тегло от 1843 кг, новото Volvo EX30 изисква отговорно шофиране, макар че разполага с пълната гама от асистенти за водача. Стандартните системи за сигурност в новото Volvo EX30 включват подобрена функция за безопасност, която помага на водачите и пътниците да избегнат отварянето на вратите си, ако застрашават пътя на велосипедисти, приближаващи се отзад.

Инфрачервен сензор на кормилната колона проследява движенията на очите и главата на водача. Той следи колко бързо или бавно и колко често мига водачът. Всички тези функции защитават живота на участниците в движението. Максималната скорост на Volvo EX30 е ограничена до 180 км/ч.

Лесно намира паркоместа, а в центъра паркирате безплатно

Новото Volvo EX30 е много пъргав градски SUV с удобно, тихо и балансирано задно окачване. Окачването е независимо с напречен стабилизатор, като отпред е тип McPherson, а отзад е многораменно. Динамичното поведение се дължи както на окачването, така и на мощността на автомобила, която Volvo доставя веднага когато имате нужда от мощност. Ниският център на тежестта също помага значително. В града ще се насладите на компактните му размери, защото бързо ще намерите места за паркиране, където колата може да се побере, а в ниско емисионните зони в центъра на София ще паркирате безплатно.

Снимка: Чавдар Ташев

Първоначално Volvo EX30 се произвежда само в Китай и се доставя на останалите пазари оттам. В Европа и у нас продажбите вече започнаха, като базовата версия Core започва от 79 900 лева. Цената на модела с по-голяма батерия започва от 90 200 лева в същото ниво Core, а топмоделът Twin Motor Performance струва минимум 102 200 лева във второто ниво на оборудване Plus. В най-високото ниво Ultra колата струва 108 400 лева, а с добавените опции като отопляеми предни седалки и отопляем волан, 20-инчови алуминиеви джанти, специален интериор Mist, тонирани задни стъкла и небесносин цвят, цената на модела достига 115 000 лева.

Технически характеристики

Volvo EX30 Twin Motor Performance AWD

Размери

Дължина: 4233 мм

Широчина: 1837 мм

Височина: 1549 мм

Междуосие: 2650 мм

Собствено тегло: 1843 кг

Нетен капацитет на батерията: 64 кВтч

Задвижване

Тип: синхронен и асинхронен електромотор

Максимална мощност: 428 к.с.

Максимален въртящ момент: 543 Нм

Скоростна кутия: 1-степенна автоматична

Задвижване на колелата: двойно/4х4

Динамика

Максимална скорост: 180 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 3,6 секунди

Среден разход на електрическа енергия: 16,3 кВтч/100 км

Комбиниран автономен пробег (WLTP): 460 км

Цена на модела с ДДС: от 102 200 лева