През последните няколко години в автомобилната индустрия станахме свидетели на неочаквани обрати. Само преди две-три години повечето световни автомобилни гиганти обявиха, че ще стават изцяло електрически и ще инвестират милиарди в развитието на електрическата мобилност. И го направиха. От началото на година обаче в Европа бяха спрени субсидиите за електромобили и потребителите рязко се отдръпнаха от тях. Дори нещо повече. Голяма част от хората, които бяха заложили на кола на ток, сега се връщат към автомобилите с двигател с вътрешно горене.

Казвам всичко това, защото в тази безмилостна битка за клиенти, дори най-големите мениджъри на най-известните автомобилни марки направиха груби грешки, които ще им костват милиони евро загуби. А може би и милиарди. Единствено японските производители не бързаха да разработват цели гами от електромобили, а скромно добавиха в портфолиото си само по един модел на ток.

От големите европейски производители засега най-разумно подходи компанията BMW, която разработи електрическа гама от модели, но не се отказа от автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Един ярък пример за това е новото BMW X2, което се предлага и у нас както с бензинови турбомотори, така и в изцяло електрическа версия, наречена iX2, но запазва и дизеловите агрегати.

Вижте новото BMW X2 и електрическото BMW iX2 >> >> >>

Така BMW е в състояние да предложи новия си сравнително достъпен модел за марката, с трите основни задвижвания на пазара. Не се предлага единствено като зареждащ се в контакта хибрид, популярен като Plug-in Hybrid. Така че който харесва новото BMW X2, има избор от три бензинови варианта, три дизелови модификации и две електрически задвижвания. Какво повече?

Новото BMW X2 променя почти всички представи за първото поколение, така че е трудно да бъде възприето като наследник на модела от 2017 г. Според BMW, новото X2 се определя като SAC, т.е. Sport Activity Coupe. Казано по друг начин, новото BMW X2 е пълноценно SUV-купе, което е по-близо до по-големите модели X4 и X6 по отношение на дизайна, дори ако първото поколение излезе на пътя с малко по-конвенционална каросерия на SUV.

Снимка: BMW

В гамата X на BMW обаче, X2 се намира между X1 и X3. Така че новото BMW X2 може да бъде разглеждано като купеобразна версия на X1, но в същото време изглежда като съвсем отделен модел. Новото BMW X2 е изградено върху платформата UKL2, използвана и при X1, но иначе второто поколение на X2 е изцяло променено спрямо първото. Новото BMW X2 е нараснало значително по размери и сега дължината му достига 4,56 метра, ширината е 1,85 метра, височината е 1,57 метра, а междуосието е 2,69 метра.

Естетически, новото BMW X2 приема чертите на идентичността на най-новите модели на марката, с много напрегнати линии и огромна решетка, която дори може да бъде осветена. Нови са и фаровете, които са с LED матрични светлини в горните нива на оборудване. Отстрани виждаме типичния силует на SUV-купе, с висока предна част, централна част, която се издига и спуска леко и агресивен вертикален изрез при достигане на задната част.

Снимка: BMW

При профилните панели формите са по-меки, докато под калниците могат да бъдат поставени гуми, достигащи 21 инча. Задната част предизвика най-много коментари, откакто беше представена преди няколко месеца. Признавам, че и на мен не ми изглежда типична за BMW. Хубавото е, че поне във версията X2 M35i отзад има четири маркирани изпускателни отвора. При BMW iX2 предната решетка е с повече хромирани детайли и изглежда една идея по-невинно в сравнение с агресивната черна маска на X2 M35i.

По-големи размери, повече пространство в интериора

Интериорът на новото BMW X2 също се е променил до неузнаваемост. Пред погледа на водача се намира двойният непрекъснат екран, в който един до друг се намират 10,7-инчовият инструментален панел и 10,25-инчовият сензорен екран на мултимедийната система. Лично на мен предишният стил ми допадаше повече, с арматурно табло, в което оборотите се виждаха по-добре.

Снимка: BMW

Мултимедийният екран работи много добре, защото е много бърз и добре организиран, но отново и както се случва с много коли от различни марки, мисля, че е сериозна грешка настройката на климатроника да се осъществява чрез допир от сензорния екран. Предишният модел с традиционните си бутони беше по-интуитивен. Вероятно за хората от новото поколение, които управляват всичко от смартфоните си, това ще се хареса, но за по-улегналите водачи липсата на почти всички физически бутони ще създава известен смут и ще изисква по-дълго време за свикване.

Не ми допада особено и плаващата централна конзола, както и новото управление на селектора на скоростната кутия, но този дизайн осигурява повече пространство за пътниците на предните седалки и им дава възможност да разполагат с повече места да поставят предмети. Качеството е на сравнително добро ниво за премиум сегмента. Има нов волан с по-малко бутони, но все още е много хубав, а тапицерията на вратите и таблото е много приятна на допир.

Снимка: BMW

На централния тунел има поставки за две малки чаши или бутилки, зона за безжично зареждане на смартфон, но нишата в подлакътника е много плитка. В джобовете на вратите също не можете да поставите големи бутилки, но има място за бутилка от половин литър, можете да съберете и калъф за очила, ключове, портфейл т.н.

На задните седалки в новото BMW X2 отново има място по-скоро за двама пътници, макар че за кратко могат да седнат и трима. Единственото хората, които се качват и слизат от задната част на колата, трябва да внимават и леко да навеждат главите си, заради скосения покрив. В настоящия модел има повече пространство за краката и повече място за главите на пътниците на втория ред седалки, таке че четирима човека могат да пътуват достатъчно удобно, стига да не са по 1,90 метра.

Снимка: BMW

Ако отпред се возят двама високи човека, то отзад би било удобно за две деца например. В облегалките на предните седалки има мрежи за дребни предмети или списания, а в средата са предвидени централни вентилационни отвори, USB гнезда и централен подлакътник с поставки за чаши. Дори задните врати са с добра тапицерия, с приятно докосване и добро усещане.

Багажникът също е подобрен в сравнение с предишното поколение, като е дори по-широк, отколкото при BMW X1, благодарение на по-голямата обща дължина на каросерията. Багажникът на BMW X2 е с обем 560 литра във вариантите с бензинов или дизелов двигател, а при електрическите версии той остава 525 литра. Напълно достатъчно е за четиричленно семейство.

Снимка: BMW

За повече товарно пространство има двоен под и задни седалки, които могат да се сгъват в съотношение 40:20:40, в случай че трябва да превозваме много обемисти предмети. Благодарение на това, максималният обем може да се увеличи до 1470 литра при моделите с конвенционално задвижване и до 1400 литра при електрическите версии.

Бензинов спортист или електрически състезател?

За да задоволи предпочитанията на почти всички клиенти, BMW предлага новото X2 с бензинови и дизелови двигатели, както и с изцяло електрическо задвижване. От едната страна са версиите с двигател с вътрешно горене, а от друга - електрическите варианти, които всъщност марката иска да раздели, наричайки ги BMW iX2. Няма plug-in хибридни версии и всички модели са само с автоматична скоростна кутия.

Базовият вариант на BMW iX2 се нарича eDrive20 се задвижва от електромотор на предната ос с мощност 204 к.с., а по-спортният вариант се казва xDrive30 и разполага с 313 к.с. и задвижване 4х4. Батерията и в двата случая е с брутен капацитет 65 кВтч (нетен 64,7 кВтч), а пробегът при версията 4х4 в комбиниран цикъл варира от 417 до 449 км, докато при модела само с предно предаване е в интервала от 439 до 478 км.

Снимка: BMW

За първото представяне караме двете най-мощни версии на бензин и на ток - BMW X2 M35i и електрическото iX2 xDrive30. И двата модела имат сходна максимална мощност от 300 к.с. за M35i и 313 к.с. с функцията Boost за iX2. И двата автомобила предават мощността на пътя чрез задвижване на четирите колела. Новото BMW X2 M35i xDrive се задвижва от 2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател с двоен турбокомпресор, в съчетание със 7-степенна автоматична скоростна кутия Steptronic.

Този бензинов спортист е способен да удовлетвори желанията на повечето от хората, обичащи динамично и бързо да стигат до целта си, като в същото време се обичат да се наслаждават на удоволствието от шофирането, превърнало се във визитна картичка на всяко едно BMW. Както е типично за BMW, кормилното управление работи много прецизно, а пътното поведение вдъхва увереност във водача.

Снимка: BMW

Шасито е по-комфортно в M35i, но батерията в iX2 допринася за по-ниския център на тежестта и по-стабилното пътно поведение. Но електрическият модел тежи с малко над 300 кг повече от бензиновия вариант. Въпреки добрата настройка на окачването, по-голямото тегло на електрическото iX2 става забележимо в един момент, особено при спускане по планински път със завои. Двата автомобила са подобни по отношение на ускорението. Спринтът от място до 100 км/ч отнема 5,4 секунди при M35i, а на iX2 са му необходими 5,6 секунди за същата дисциплина.

И при двата варианта трудно ще срещнете кола, която да ви дръпне на светофара. Разликата е в начина, по който се развива тягата. Както е типично за електрическите автомобили, iX2 ускорява бурно от място, докато двигателят с вътрешно горене предпочита по-високи обороти и по този начин набира скорост с увеличаването на скоростта. И при iX2 всичко се случва напълно тихо, докато M35i звучи доста дрезгаво и приятно.

Снимка: BMW

В спортен режим има няколко изкуствено генерирани прекъсвания на тягата. В електрическото iX2 има лост от лявата страна на волана, който активира режима Boost за 10 секунди и така доставя максималната мощност от 313 к.с. При M35i можете да преминете ръчно през 7-те предавки на трансмисията, като използвате лостовете за смяна на скоростите на волана.

Докато времето за ускорение от 80 до 120 км/ч при M35i не надвишава 5 секунди и ви дава възможност предприемете динамично изпреварване, при iX2 това време е 3,6 секунди, така че с електрическата тяга изпреварванията стават със скоростта на мисълта, бързо, лесно и при ограничена видимост.

Снимка: BMW

И двата модела трудно ще обуздаят спортните страсти на динамичните водачи, така че едва ли някой собственик на BMW X2 M35i xDrive или на BMW iX2 xDrive30 ще достигне посоченият комбиниран разход от производителя. Според BMW новото iX2 30 трябва да покрива пробег до 449 км и може да се зарежда на бързозарядна станция с до 130 кВт. Този пробег е напълно постижим при скорост около 100 км/ч без да се ползва отопление или охлаждане в салона. По-реалистичната дистанция с пълна батерия е около 400 км. Зареждането от бързозарядна станция отнема по-малко от 30 минути.

При X2 M35i xDrive посоченият комбиниран разход от 8,0 л/100 км е много близо до реалността, ако спазвате ограниченията за скоростта по пътищата. Но ако искате да имате възможно най-нисък разход на гориво и в същото време относително прилична динамика, оптималният вариант е дизеловото BMW X2 xDrive20d, което освен всичко е и с най-ниска цена, започваща от 108 535 лева. Електрическото iX2 струва минимум 109 450 лева, а за спортното M35i искат поне 123 500 лева.

Технически характеристики

BMW X2 M35i xDrive

Размери

Дължина: 4567 мм

Широчина: 1845 мм

Височина: 1575 мм

Междуосие: 2692 мм

Собствено тегло: 1695 кг

Обем на резервоара: 54 литра

Двигател

Тип: 4-цилиндров редови с двоен турбокомпресор

Работен обем: 1998 куб. см

Максимална мощност: 300 к.с. при 5750-6500 об/мин

Максимален въртящ момент: 400 Нм при 2000-4500 об/мин

Скоростна кутия: 7-степенна автоматична с двоен съединител

Задвижване на колелата: двойно/4х4

Динамика

Максимална скорост: 250 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 5,4 секунди

Среден разход: 8,0 л/100 км

Емисии на СО2: 181 г/км

Цена на модела с ДДС: 123 500 лева

Технически характеристики

BMW iX2 xDrive30

Размери

Дължина: 4554 мм

Широчина: 1845 мм

Височина: 1560 мм

Междуосие: 2692 мм

Собствено тегло: 2020 кг

Капацитет на батерията: 66,5 кВтч

Задвижване

Тип: два синхронни електромотора

Максимална мощност: 313 к.с.

Максимален въртящ момент: 494 Нм

Скоростна кутия: 1-степенна автоматична

Задвижване на колелата: двойно/4х4

Динамика

Максимална скорост: 180 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 5,6 секунди

Среден разход на електрическа енергия: 17,7 кВтч/100 км

Комбиниран автономен пробег (WLTP): 449 км

Цена на модела с ДДС: 109 450 лева