През 1993 г. BMW представя един от най-необичайните си концептуални модели - Z13. Това е компактен градски автомобил с три места и визия, вдъхновена повече от научната фантастика, отколкото от серийните автомобили.

Вижте как изглежда BMW Z13 >> >> >>

Моделът е изключително къс - дължината е едва 3,44 метра. Седалките са три - централно разположена шофьоорска и две отстрани. Двигателят е средно разположен 1,1-литров редови четирицилиндров мотор от мотоциклет BMW K1100. Мощността му - 82 к.с. и 110 Нм въртящ момент. Колата тежи едва 830 килограма.

Всичко това гарантира ултраспотно за времето си управление. Ускорение от 0-100 км/ч за 10 секунди и максимална скорост от 180 км/ч при доста добра икономичност на гориво.

BMW M3 Competition съчетава духа на спортно купе и практичността на седан (снимки)

BMW Z13 не беше просто странен - той беше технологично авангарден модел. Шасито е алуминиево и оптимизирано чрез компютърни симулации. В предното табло е монтирана навигация, телефакс и телефон. Трансмисията е безстепенна CVT, а сигурността на пътниците е изведена до максимума. За това помага големите деформационни зони, благодарение на липсата на преден двигател, подсилената рама и компютърните симулации на дизайна.

Защо Z13 не стигна до производство?

Макар BMW официално да заявява, че Z13 е "визия, готова да се превърне в реалност", съдбата му се променя в края на 1994 г., когато компанията придобива правата върху британската марка Mini.

Вместо да произвежда свой собствен градски автомобил, BMW решава да възроди Mini - решение, което се оказва стратегически успешно.

Z13 е третият проект на BMW Technik GmbH, вътрешното подразделение за иновации, създало и модела Z1 и електрическия E1.

Въпреки че не излиза на пазара, концепцията демонстрира колко напредничаво може да мисли BMW дори когато създава нещо толкова различно от 3 Series - лек, икономичен и високотехнологичен градски автомобил, създаден за хора, които пътуват сами, но искат нещо повече от стандартната малка кола.