Пикапът Ranger присъства в моделната линия на Ford от 1982 г. Сегашното поколение е шесто поред и дебютира през 2022 г. На българския пазар новият Ranger е представен в няколко конфигурации - XLT, Limited, Wildtrak и Platinium. Предлагат се и производните варианти Tremor, базиран на XLT, но с преработено шаси и окачване с по-широка следа, увеличен просвет и амортисьори Bilstein, както и Wildtrak X, който надгражда Wildtrak с по-широка стойка, увеличен пътен просвет, защитена долна част на каросерията, амортисьори Bilstein, офроуд режими и асистенти, които осигуряват повече увереност извън пътя.

Вижте новите Ford Ranger и Ranger Raptor  >>  >>  >>

Черешката на тортата е Raptor, който се отличава външно от останалата гама на Ranger и е с най-големи способности извън пътя. Независимо кой от вариантите на Ford Ranger ще изберете, пикапът е в стихията си на офроуд. Версията Tremor на Ford Ranger се откроява като комбинация от богато оборудване и чист прагматизъм. Тя има чисто практическа цел. Версията Tremor няма луксозните LED фарове като Limited например. Вместо тях фаровете са рефлекторни, а светлините са халогенни.

Ford Ranger Tremor

Снимка: Тони Тончев

Колелата са със 17-инчови джанти, а просветът и следата са по-големи. Отдолу двигателят и резервоарът са покрити с метална защита, така че не можете да ги повредите извън пътя. Стъпалата са изцяло метални, докато при други конфигурации само рамката е метална, а самата стойка е пластмасова. Ходовата част, страничните елементи и задният мост са получили допълнително антикорозионно покритие.

Ford Ranger

Снимка: Тони Тончев

В интериора под стелките на пода във Ford Ranger Tremor има покритие от гума, която се почиства лесно и удобно. Ако вкарате кал в салона, ще можете да го измиете директно с вода. Седалките са тапицирани с винил и също така са лесни за почистване. В салона тапицерията е устойчива на повреди. На централната конзола е монтиран огромен 10-инчов сензорен екран във вид на таблет на системата SYNC 4.

Има безжична връзка чрез Apple CarPlay и Android Auto, а под екрана има отделни бутони за бърз контрол на климатика и на звука. Всичко останало се управлява от 10-инчовия сензорен екран. От него се управлява и усъвършенстваният двузонален автоматичен климатик и цялата информационно-развлекателна система. На екрана се показват и показатели за шофиране на офроуд. Предното стъкло е шумоизолирано, което подобрява тишината в купето.

Ford Ranger

Снимка: Тони Тончев

Под капака на Ford Ranger Tremor е разположен 2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател с две турбини. Едната е с ниско налягане, има постоянна геометрия и работи на ниските обороти. Другата е с високо налягане, която вече е с променлива геометрия и работи на високите обороти. Благодарение на двете турбини, мощността на 2,0-литвория двигател е 205 к.с., което не е впечатляващо, но максималният въртящ момент е 500 Нм.

За пикап това е много по-важно от конските сили. Тайното оръжие е 10-степенната автоматична скоростна кутия. Зад нея има и раздатъчна кутия с режими 2H, 4A, 4H, 4L. Има и заключване на задния диференциал между колелата плюс пакет за тежък терен. Той предлага режими за адаптиране на движението - стандартен, еко, за теглене, хлъзгав, пясък, кал/коловози и камъни.

Ford Ranger Tremor

Снимка: Тони Тончев

Новият Ford Ranger Tremor е много приятна кола за шофиране, до голяма степен заради поведението на 10-степенната автоматична скоростна кутия. В сравнение с обикновените версии XLT и дори в сравнение с най-скъпия Platinium, окачването е осезаемо по-еластично. По отношение на шасито Tremor не е Raptor, но няма и как да бъде. Пътният просвет е увеличен от 235 на 261 мм, следата е разширена с 30 мм, но най-важното е, че са добавени амортисьори Bilstein с удължен ход. Те се справят по-добре с големите ходове на окачването и са по-издръжливи при интензивна употреба по лоши пътища.

На практика благодарение на това, Tremor се държи като крал на пътя. Не го интересуват неравностите и парчетата отрязан асфалт. Гумите с висок профил също помагат. Вместо обикновените гуми пикапът има всесезонни офроуд гуми от клас All Terrain. Освен, че са с по-подходящ протектор с по-агресивни грайфери, гумите са и с по-голям профил. Монтирани са 17-инчови джанти с гуми с размер 265/70 R17, докато водещият в гамата модел Platinium получава 18-инчови джанти и гуми 255/65 R18.

Ford Ranger Tremor

Снимка: Тони Тончев

Разликата във височината на профила на колелата е повече от осезаема. При Tremor тя е 186 мм, докато при Platinium е 153 мм. Това е особено забележимо, когато колата се движи по наистина лош път с камениста или разбита повърхност. Амортисьорите и високите гуми лесно отработват скалистия път, по който шофираме към върховете. Извън пътя, Tremor има още две полезни функции в своя арсенал. Тези функции са офроуд круиз контрол и система за намаляване на радиуса на завой.

При Ford офроуд круиз контрол се нарича Trail Control. Същността му е, че ви позволява да задавате много ниски скорости, буквално от 2 до 30 км/ч, което е от голяма полза ако карате по каменисти пътища или шофирате по път големи дупки. В този режим е лесно да регулирате траекторията и точно да насочите тежката кола, без да се разсейвате от дозировката на сцеплението. Функцията Trail Turn Assist като цяло е гениална и същевременно проста. Когато се активира извън пътя, колата сякаш затяга ръчната спирачка на вътрешното задно колело, преди да завие.

Ford Ranger Tremor

Снимка: Тони Тончев

Машината се върти около това колело и благодарение на това, радиусът на завиване може да бъде намален с една четвърт. При маневриране в гората или сред камъни, подобно подобрение на маневреността е много полезно. Към офроуд пакета Ford Ranger Tremor е добре оборудван със системи за активна безопасност. Има и адаптивен круиз, система за проследяване и задържане на автомобил в лентата за движение, система за проследяване на разстоянието до автомобила отпред, система за предупреждение за челен сблъсък и др.

Новият Ford Ranger Tremor е практичен и приятен за шофиране автомобил. Справя се чудесно за голям пикап. С него можете да карате бързо или да си проправяте път през полето. Модификациите на окачването са основното предимство на този автомобил. Пикапът струва 105 200 лева, но сега се предлага на специална цена от 95 700 лева.

Raptor смайва със спортна динамика извън пътя и безкомпромисна проходимост на всякакви терени

В гамата на Ford Ranger черешката на тортата е Raptor, който се отличава от останалите модели не само на външен вид, но има и най-големи способности на офроуд. Думата "раптор" олицетворява образа на страховитите ловки и бързи динозаври, които дебнат плячката си и я преследват независимо от терена, докато я заловят.

Неслучайно и маркетинговите специалисти от Ford използваха името Raptor за своя спортен и високопроходим пикап. За Европа пикапът Ford Ranger Raptor е подготвен от спортното подразделение Ford Performance и подобно на хищния динозавър, смайва със своите умения да се движи бързо по всякакви настилки и да преодолява с лекота трудни офроуд терени, с каквито само най-емблематичните всъдеходи могат да се справят.

Ford Ranger Raptor

Снимка: Тони Тончев

Външният дизайн на новия Ford Ranger Raptor е агресивен, но очевидно не толкова страшен, колкото предишното поколение. Когато обаче Ranger Raptor се появи в огледалото ви за обратно виждане, след секунди ще разберете, че зад вас има истински хищник. В предната част на пикапа изпъква изцяло новата черна решетка с огромен надпис Ford, около която са разположени C-образните LED дневни светлини и матричните LED фарове.

В задната част светлините също са светодиодни, като от двете страни на товарния отсек има надписи Raptor, така че е невъзможно пикапът да остане незабелязан. Броните и праговете са подсилени със защитни пластмасови и метални панели, калниците са допълнително раздути като при спортен автомобил, а яркият оранжев цвят респектира с присъствието си на пътя. Огромният пикап стъпва на 17-инчови джанти с гуми за офроуд. В легена зад кабината има практични приспособления и допълнителни куки за закрепване на различни по обем товари.

Ford Ranger Raptor

Снимка: Тони Тончев

Новия Ford Ranger Raptor може да изплаши почти всички на пътя, но в същото време ще накара водача и пътниците му да се чувстват по-защитени и уверени от всякога. Този истински атлет може да бъде много бърз и вълнуващ, особено когато се движи по асфалта. На магистралата пикапът доставя истинско удоволствие, благодарение на мощният двигател, който тегли плътно и звучи чудесно. Задвижването на новия Ford Ranger Raptor е поверено на 3,0-литров V-образен 6-цилиндров бензинов двигател EcoBoost с двоен турбокомпресор и с максимална мощност от 292 к.с. и максимален въртящ момент от 491 Нм.

Ford Ranger Raptor

Снимка: Тони Тончев

Мощният бензинов турбомотор е съчетан с отлично конфигурирана 10-степенна автоматична скоростна кутия, която предлага оптимална работа както при движение в режим 4L, така и при автоматичния 4А и 2H. Двигателят е оборудван със система Anti-Lag, която се активира при избор на режим Baja. Двигателят се развърта уверено и звучи потресаващо, а 10-степенната автоматична скоростна кутия превключва без никакво прекъсване на тягата. Инженерите от Ford Performance са настроили така мотора, че да се усеща още по-мощен от обявените почти 300 конски сили.

Ford Ranger Raptor

Снимка: Тони Тончев

Реалният разход на гориво, който можете да очаквате от бензиновия Ranger Raptor, е около 20 л/100 км, особено ако го карате по начина, по който заслужава да бъде управляван този офроуд спортист. За да постигнете посочения от производителя разход от 13,8 л/100 км, трябва да карате кротко. Резервоарът за гориво е 80 литра. Ако не държите на спортното представяне и предпочитате значително по-пестелива консумация на гориво и по-голям автономен пробег, тогава имате възможността да изберете новия Ford Ranger Raptor с 2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател EcoBlue с максимална мощност от 210 к.с. и максимален въртящ момент от 405 Нм.

Независимо който от двата модела ще изберете, ще се радвате на прецизно кормилно управление, което ви помага правилно да разберете как са насочени колелата и да изберете най-ефективния маршрут сред препятствията, особено при скоростно движение извън пътя, а не само при бавно преминаване през коловози.

Ford Ranger Raptor

Снимка: Тони Тончев

Новият пикап Ford Ranger Raptor показа на какво е способен в един най-сложните участъци по екстремно трасе, започващо от град Априлци през централната част на Стара планина и достигащо до водопад "Кадемлийско пръскало". В началото всичко изглеждаше като шофиране по черен път, но трасето ставаше все по-сложно, за да мине през дерета, коловози, скални образувания, големи камъни и дори на места през водни препятствия. В истинския екстремен офроуд новият Ford Ranger Raptor разкри своите безусловни способности. След като го тествах във възможно най-автентичната офроуд среда, напълно съм убеден, че това е пикап, с който ще покорите високи върхове и няма за закъсате никъде.

Ford Ranger Raptor

Снимка: Тони Тончев

За целта пикапът има седем режима на движение, като три от тях са предвидени за нормални пътни настилки - стандартен, спортен и за хлъзгав терен на пътя, а четири са офроуд режими - за кал и дълбоки коловози, за пясък, за катерене по скали и Baja (Баха, кръстен на едно от най-тежките офроуд състезания).

Именно режимът Baja позволява шофиране с висока скорост извън пътя, като на специално затворен полигон развих около 100 км/ч. Подобрената система на задвижване на четирите колела включва електронно контролирана 2-степенна раздатъчна кутия и блокажи на предния и задния диференциали. Задвижването на колелата е в познатите режими 2H, 4H, 4L, 4A, които могат да бъдат избрани от водача чрез кръгъл контролер на централния тунел.

Ford Ranger Raptor

Снимка: Тони Тончев

Освен режимите за екстремни условия, новият Ford Ranger Raptor има големи ъгли на атака - отпред 32 градуса, отзад 27 градуса и ъгъл на рампата 24 градуса. Рамата на пикапа е усилена, задигната в предната и задната част, с което е постигнат внушителен пътен просвет от 272 мм. Дълбочината на газене във водно препятствие е 850 мм. Новият Range Raptor е оборудван с 2,5-инчови амортисьори Fox и е доста по-добре калибриран в завоите, където се наклонява по-малко. Теглото на пикапа е 2454 кг, може да тегли ремарке с маса до 2500 кг, а товарният капацитет е 652 кг.

Ford Ranger Raptor

Снимка: Тони Тончев

Новият Ranger Raptor се продава у нас в търговските центрове на Ford и "Мото-Пфое". Пикапът с 2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов мотор стартира от 149 200 лева, а топверсията с 3,0-литровия бензинов V6 турбомотор започва от 158 200 лева.

Технически характеристики

Ford Ranger Raptor 3.0 V6 EcoBoost 4x4 Automatic

Размери

Дължина: 5360 мм

Широчина: 2028 мм

Височина: 1926 мм

Междуосие: 3270 мм

Собствено тегло: 2454 кг

Обем на резервоара: 80 литра

Двигател

6-цилиндров V-образен бензинов с двоен турбокомпресор

Работен обем: 2956 куб. см

Максимална мощност: 292 к.с. при 5500 об/мин

Максимален въртящ момент: 491 Нм при 2300 об/мин

Скоростна кутия: 10-степенна автоматична

Задвижване на колелата: двойно/4х4

Показатели

Максимална скорост: 180 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 7,9 секунди

Среден разход на бензин: 13,8 л/100 км

Емисии на СО2: 315 г/км

Цена на модела с ДДС: от 158 200 лева