Компанията INEOS със седалище в Лондон е една от водещите корпорации в света в областта на нефтохимията. През 2017 г. собственикът на INEOS - Джим Ратклиф, който е автомобилен ентусиаст и опитен авантюрист, установява, че на пазара вече липсва семпъл, практичен и мощен всъдеход със задвижване 4x4, проектиран да съответства на модерното общество и надеждността. Тук е мястото да припомним, че подобен офроудър съществуваше до 2016 г., когато беше спрян от производство старият Land Rover Defender.

Вижте INEOS Grenadier и пикапа INEOS Grenadier Quartermaster   >>  >>  >>

Тъй като Джим Ратклиф е британски милиардер, инженер-химик и бизнесмен, и има огромен финансов ресурс, създава марката INEOS Automotive, която ще произвежда всъдеход, който да бъде духовен наследник на стария Land Rover Defender. За целта бизнесменът събира екип от опитни автомобилни професионалисти, който да осъществи неговата визия за развитието и производството на истински нов офроудър. Така от нулата е създаден всъдеходът INEOS Grenadier със задвижване 4х4, който комбинира британски дух и суров офроуд дизайн с германска инженерна прецизност.

Сър Джим Ратклиф, председател и главен изпълнителен директор на групата INEOS

Снимка: INEOS

Новият всъдеход е проектиран да преодолява всички препятствия и в момента вероятно е най-добрият автомобил за офроуд, като се отличава с безкомпромисна издръжливост и висока надеждност. Производството на новия всъдеход Grenadier се извършва в завода на компанията в Хамбах, Франция, който INEOS закупи от Daimler. Така през 2022 година INEOS Automotive стана производител на всъдеходи и започна продажбите на Grenadier.

Създадени от най-добрите производители на компоненти

През миналата година гамата на INEOS Grenadier беше разширена с пикапа INEOS Grenadier Quartermaster, който подобно на оригинала е с двойна кабина с 5 места и открит товарен отсек, който може да се поскрива с платнище. За създаването на автентичен офроудър като INEOS Grenadier са били осъществени сътрудничества с толкова известни и реномирани компании като BMW, ZF, Brembo, Bridgestone, Heibach, Bilstein и Recaro. Този първи модел е един истински офроудър с неподражаеми възможности извън пътя, при които от първостепенно значение са издръжливостта и надеждността на всички компоненти. Всъдеходът се предлага и на българския пазар с три каросерии - Utility Wagon, Station Wagon и Quartermaster.

INEOS Grenadier и INEOS Grenadier Quartermaster

Снимка: Грета Петрова

Безспорно INEOS Grenadier и пикапът INEOS Grenadier Quartermaster имат доста прилики със стария Land Rover Defender, но самият Джим Ратклиф няма проблем да признае, че е истински любител на Defender и често го използвал по предназначение. Също така трябва да се отбележи, че за да постигне големи офроуд възможности, един всъдеход трябва да има определени характеристики, като например високи брони, къси надвеси и голям просвет.

При създаването на истински офроудър няма много голям избор освен да се проектира тази форма на кутия на каросерията. Във външния вид на INEOS Grenadier наистина има някои сериозни прилики със силуета на стария Land Rover Defender, но има и много различни детайли като кръглите фарове с LED светлини. Двете задни асиметрични врати се отварят в съотношение 30/70, като на тясната врата е монтирана метална стълба, която осигурява лесен достъп до покрива и възможност за товарене и разтоварване на багаж.

INEOS Grenadier

Снимка: Грета Петрова

Всъдеходът INEOS Grenadier всъщност е един от най-големите високопроходими модели на пазара. Той е с размери дължина 4,87 метра, ширина 1,93 метра, височина 2,04 метра и междуосие от 2,92 метра. Обемът на багажника на Grenadier е от 1152 литра зад втория ред седалки и достига до 2088 литра със свалени задни седалки. На покрива може да носи още багаж до 420 кг. Пикапът Quartermaster е построен на базата на всъдехода Grenadier и е бил разработван паралелно с него.

Пикапът Quartermaster има удължено междуосие да 3,23 метра и заедно с увеличения заден надвес, общата дължина се е увеличила до 5,44 метра. Като един истински пикап на рама, товарният модул е направен отделно от кабината с четири врати. Дължината на товарното отделение е 1,56 метра, ширината е 1,62 метра, тоест тук ще се побере стандартен европалет и дори ще остане място. Сгъваемият заден капак на товарния отсек може да издържи натоварване до 225 кг, а отзад пикапът е оборудван и с битов контакт с мощност 400 вата.

INEOS Grenadier Quartermaster

Снимка: INEOS

Големият товарен отсек се съчетава успешно с ненадминатите офроуд способности сред пикапите. Статичното натоварване на тавана на пикапа с двойната кабина е 375 кг. Пикапът е максимално унифициран с базовия всъдеход INEOS Grenadier с пет врати. Новият Grenadier Quartermaster има пътен просвет от 264 мм и преодолява водни препятствия с дълбочина до 80 см.

Интериорът може да се мие отвътре с маркуч чрез канали за оттичане

Вътрешното пространство на INEOS Grenadier и пикапа Quartermaster е почти еднакво. Интериорът представлява страна смесица от военна машина, примесена с лукс. Поставени са стелки и кожени седалки от бързопочистващи се материи. Ръчната спирачка е с издърпване на лост. Високата позиция на седене на водача и ръчно регулируемите в осем посоки седалки Recaro са част от интериора, предназначен за общо пет пълноценни и удобни места.

INEOS Grenadier

Снимка: Ивелин Солаков

За водача и пътниците в салона има на доста места изходи USB-A, USB-C и 12V. Воланът е с бутони за круиз контрол, за контрол при спускането и клаксон в червен цвят. Зад волана има малък дисплей с няколко индикации, които се дублират и на големия екран в централната конзола. Над централната конзола е позициониран 12,3-инчовият сензорен цветен екран, разделен на две.

Лявата половина информира за скоростта, оборотите, температурата на охлаждащата течност, предавката в момента на движение, наличното гориво в 90-литровия резервоар, моментен и среден разход, изминати километри, оставащ пробег до зареждане. Дясната половина е за мултимедията и настройките на функциите на автомобила - камера за задно виждане, асистент за паркиране, радио, споделяне на екрана чрез телефон през Apple CarPlay или Android Auto, офроуд режим, маршрут, компас с висотомер, ъглите на наклон на каросерията и други.

INEOS Grenadier

Снимка: Ивелин Солаков

По-надолу в централната зона отново намираме много бутони и контроли за климатика, старт-стоп системата, радиото, аудиосистемата, нагреватели на стъклата и други. Бутоните за блокировките на диференциалите, режимите на задвижване извън пътя и управлението при спускане са обединени в конзола на тавана. Интериорът може да се мие отвътре с маркуч, като за целта има канали за оттичане и логично всичко е направено така, че да може това необичайно почистване да се прави без риск да се повреди нещо.

Най-добрите двигатели на BMW се използват за задвижването

За задвижването на INEOS Grenadier и пикапа INEOS Grenadier Quartermaster се предлагат два от най-добрите двигателя на BMW - 3,0-литровият 6-цилиндров редови дизелов мотор с двоен турбокомпресор с мощност 249 к.с. и въртящ момент 550 Нм, който се разгръща в диапазона от 1250 до 3000 об/мин. Предлага се и 3,0-литровият 6-цилиндров редови бензинов турбомотор с мощност 286 к.с. и 450 Нм. Скоростната кутия и при двата агрегата е 8-степенна автоматична с функция за ръчно превключване, инженерна разработка на ZF. До селектора на автоматика има втори лост за избор на механично задвижване 4х4 с две избираеми степени на редукция - High или Low, както и възможност за блокировка на междуосевия диференциал Lock.

INEOS Grenadier

Снимка: Ивелин Солаков

Предният и задният задвижващи мостове са монолитни Carraro. Рамата е с пълно квадратно сечение. Офроудърите са с галванизиран стоманен корпус, високотоварно пружинно окачване и с предни и задни дискови спирачки. Оборудван с 2-степенна раздатъчна кутия, постоянно задвижване на четирите колела 4х4 и механична блокировка на предния и задния диференциали, INEOS Grenadier е безкомпромисен всъдеход, който се превръща новият властелин на офроуда.

Новият властелин на офроуда с безупречни характеристики

Моделът е с къси надвеси и голям просвет от 264 мм, ъгъл на атака от 35,5 градуса, ъгъл на напускане от 28,2 градуса, ъгъл на рампата от 45 градуса, ъгъл на изкачване от 36,1 градуса и завъртане на предна и задна ос съответно 9 и 12 градуса. За шофиране по каменисти и кални терени, двата модела на Grenadier имат защитна кора под дъното. Теглото на всъдехода е приблизително 2,7 тона, като може да бъде натоварен с до 1000 кг и позволява да тегли ремарке със спирачки до 3,5 тона.

INEOS Grenadier Quartermaster

Снимка: Грета Петрова

За самостоятелно изтегляне или изтегляне на други превозни средства, може да се ползва лебедка с капацитет на теглене 5,5 тона. С бензиновият двигател пикапът INEOS Grenadier Quartermaster има товарен капацитет от 835 кг, а с дизеловия мотор - 760 кг, тъй като дизеловата версия е по-тежка. Благодарение на всички тези характеристики, INEOS Grenadier и пикапът INEOS Grenadier Quartermaster са способни да се движат в най-труднодостъпните условия, като имат значително по-малко електроника от другите модели на пазара.

Диференциалите са механични, но с електронно управление. Стандартно моделите са със задно предаване, но има двустепенна раздатъчна кутия, която предава задвижването към предния мост. При желание и според терена, има възможност за механично блокиране на трите диференциала. Предният и задният могат да се блокират индивидуално до 75 км/ч. Трансмисията е с постоянно задвижване на четирите колела, блокаж на централния диференциал и редуктор, като срещу доплащане се предлагат и принудителни блокажи на предния и задния диференциали.

INEOS Grenadier

Снимка: Грета Петрова

По сериозни пресечени терени извън пътя, INEOS Grenadier не просто атакува, а се движи уверено, като доказва, че е създаден да преодолява дълбоки канавки, коловози, да изкачва и спуска стръмни наклони. По магистрала и междуселски пътища, всъдеходът е стабилен дори при висока скорост в завой. С бензиновия двигател ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 8,6 секунди, а максималната скорост е 160 км/ч. Дизеловият мотор има почти същата динамика - ускорява до 100 км/ч за 9,9 секунди и развива 160 км/ч, но е по-икономичен, особено в града и на офроуд участък.

За да се убедим в качествата на INEOS Grenadier и пикапът INEOS Grenadier Quartermaster, официалният вносител на марката у нас - "Силвър Стар", организира специално офроуд трасе в Стара планина. По време на прехода по южното било на планината над град Бухово и двата всъдехода се отличиха с устойчивост и гъвкавост, като дадоха ясна заявка, че могат да покорят и най-непристъпните планински терени.

INEOS Grenadier

Снимка: Грета Петрова

Двата модела INEOS Grenadier и пикапът INEOS Grenadier са на разположение за тестово шофиране във всички представителства на "Силвър Стар" у нас, от където скоро обявиха, че имат специални промоционални цени до края на месец август за налични автомобили. Например новият INEOS Grenadier се предлага на цена от 120 616 лева за версията Utility Wagon с дизеловия двигател, а петместният пикап с двойна кабина INEOS Grenadier Quartermaster е на цена от 131 541 лева.

Технически характеристики

INEOS Grenadier Utility Wagon 3.0l Twin-Turbo Diesel 4WD

Размери

Дължина: 4896 мм

Широчина: 1930 мм

Височина: 2036 мм

Междуосие: 2922 мм

Собствено тегло: 2724 кг

Обем на резервоара: 90 литра

Задвижване

Двигател: 6-цилиндров дизелов с двоен турбокомпресор

Работен обем: 2993 куб. см

Максимална мощност: 249 к.с. при 3250-4200 б/мин

Максимален въртящ момент: 550 Нм при 1250-3000 об/мин

Скоростна кутия: 8-степенна автоматична

Задвижване на колелата: двойно/4х4

Показатели

Максимална скорост: 160 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 9,9 секунди

Среден разход на дизелово гориво: 11,2 л/100 км

Емисии на СО2: 288 г/км

Цена на модела с ДДС: от 120 616 лева