Японската компания Nissan тества иновативна автомобилна боя, целяща да помогне за понижаване на околната температура в кабината на автомобила през лятото и да намали потреблението на енергия от климатичната система. Боята е разработена в партньорство с Radi-Cool, специалист в продуктите за радиационно охлаждане, като включва синтетични композитни материали със структури, които показват свойства, които обикновено не се срещат в природата. Проектът е част от целта на Nissan за диференцирани иновации, които дават възможност за създаването на по-чисто и устойчиво общество.

Снимка: Nissan

През ноември 2023 г. компанията Nissan започна 12-месечно изпитване за осъществимост на Токийския международен въздушен терминал в Ханеда. Специалната термо боя на Nissan е нанесена върху сервизен автомобил Nissan NV100, управляван от летищните служби на японската авиокомпания All Nippon Airways (ANA). Със своята голяма открита асфалтова площадка, летище Ханеда осигури перфектната среда за извършване на реална оценка на ефективността на боята при изложена среда с висока температура. Въпреки че все още е във фаза на тестване, резултатите до момента са впечатляващи.

Снимка: Nissan

Паркирани един до друг под слънцето, два автомобила, от които единият е боядисан с новата охлаждаща боя на Nissan, показа резултати с до 12 градуса по Целзий по-ниски температури на външните повърхностни и до 5 градуса по Целзий по-хладен интериор, в сравнение с автомобила с традиционна боя. Охлаждащата ефективност на боята е особено забележима, когато автомобилът е паркиран на слънце за продължителен период от време.

По-хладната кабина е не само по-приятна за влизане, но и изисква по-малко време за работа на климатика, за да охлади кабината до комфортна температура. Това помага да се намали натоварването на двигателя или в случай на електромобил, да се пести заряда на батерията. И при двете задвижвания се очаква подобрение на ефективността, както и комфорта на пътниците.

Снимка: Nissan

Метаматериалът, вграден в охлаждащата боя на Nissan, включва две микроструктурни частици, които реагират на светлина. Едната частица отразява близките инфрачервени лъчи в слънчевата светлина, които обикновено причиняват вибрации на молекулярно ниво в смолата на традиционната боя, за да произвеждат топлина. Втората частица позволява истинския пробив. Той създава електромагнитни вълни, които противодействат на слънчевите лъчи, пренасочвайки енергията от превозното средство в атмосферата. Комбинирани, частиците в охлаждащата боя на Nissan намаляват преноса на топлина в повърхности като покрива, капака, вратите и калниците.

Снимка: Nissan

Ръководител на разработката е д-р Сусуму Миура, старши мениджър и експерт в Лабораторията за модерни материали и обработка към Изследователския център на Nissan. Той изигра водеща роля в наградения шумопотискащ акустичен материал на Nissan и е посветил голяма част от кариерата си в Nissan на проучване на начини да направи автомобилите по-тихи, по-хладни и по-ефективни.

"Мечтата ми е да създам по-хладни коли, без да консумират енергия", обясни д-р Сусуму Миура. "Това е особено важно в ерата на електромобилите, където натоварването от работещ климатик през лятото може да има значително въздействие върху състоянието на заряд", каза той.

Снимка: Nissan

Въпреки че лъчистата охлаждаща боя не е нова, тя обикновено се използва за сгради и конструкции. Често слоят е много дебел, изискващ нанасяне с валяк за боядисване. Лишен от всякакъв прозрачен покривен слой, той може да остави тебеширени следи при допир. Основните предизвикателства, които Сусуму Миура трябваше да вземе предвид при разработването на автомобилна версия, бяха да гарантира, че може да включва прозрачен горен слой, да се нанася чрез пистолет, а не от валяк, и да отговаря на строгите вътрешни стандарти на Nissan за качество на боята.

От началото на разработката през 2021 г. Сусуму Миура и неговият екип са тествали над 100 проби и в момента оценяват дебелина от 120 микрона, приблизително шест пъти по-дебела от типичната автомобилна боя. Те имат потвърдена устойчивост на сол и начупване, белене, драскотини, химически реакции, заедно с постоянство на цвета и възможност за ремонт.

С напредването на разработката учените продължават да изследват по-тънки варианти, които осигуряват същото ниво на охлаждане. Докато тестването и разработката продължават, за Сусуму Миура и неговия екип надеждата е, че един ден може да се предлага за специални поръчки и в различни цветове. Екипът вижда голям потенциал, особено за приложения на леки търговски превозни средства като микробуси, камиони и линейки, които прекарват по-голямата част от деня в шофиране.

Снимка: Nissan