Подразделението за товарни автомобили Mercedes-Benz Trucks на германския концерн Mercedes-Benz представи новия изцяло електрически eArocs 400 на тазгодишното изложение за строителна техника Bauma 2025 в Мюнхен. Подобно на модела Arocs с двигател с вътрешно горене, той е издръжлив, мощен и ефективен дори при трудни условия на работа както на пътя, така и извън пътя. Новата версия eArocs 400 на Mercedes-Benz Trucks е първият изцяло електрически вариант на изпитания и тестван строителен автомобил.

С въглеродно неутралният модел eArocs, подразделението Mercedes-Benz Trucks отново подчертава иновациите, които компанията използва, за да ускори трансформацията към въглеродно неутрални задвижвания и как тези решения са от полза и за строителната индустрия. Към момента е планирана малка серия от 150 превозни средства годишно за eArocs 400 за избрани пазари от Европейския съюз. Първоначално камионът ще се предлага като 32- и 41-тонен вариант в конфигурация 8x4 с четири различни междуосия и може да бъде със спецификация на бетонобъркачка или строителен самосвал.

Mercedes-Benz Trucks eArocs 400 бетонобъркачка и строителен самосвал

Снимка: Mercedes-Benz Trucks

Електрическият eArocs 400 може да навлиза в зони с ниски и нулеви емисии във вътрешността на града и също така е подходящ за чувствителни към шум среди като жилищни райони, околностите на болници, училища и детски градини, както и за нощни строителни обекти. Първите бройки ще могат да бъдат поръчани в началото на 2026 г., включително и за българския пазар от официалния представител на Mercedes-Benz Trucks у нас - "Силвър Стар".

Мощно електрическо задвижване

С новия eArocs 400, Mercedes-Benz Trucks възприема основни компоненти от електрическият флагман eActros 600. В допълнение към фронт бокс-а и силоотвода, това включва и батериите, базирани на литиево-железно-фосфатна клетъчна технология. Тези батерии се отличават по-специално с висока издръжливост и особено висок използваем капацитет на батерията. Поради значително по-високата си ефективност, eArocs 400 е поне 50% по-енергийно ефективен в сравнение с дизелов камион. Той има напрежение на електрическата система от 800 волта и два пакета батерии с инсталиран капацитет от 414 кВтч, разположени зад кабината на водача.

Mercedes-Benz Trucks eArocs 400 строителен самосвал

Снимка: Mercedes-Benz Trucks

Пробегът като бетонобъркачка е до 200 км без междинно зареждане. Клиентите, които обикновено шофират на една смяна, покриват средно по-малко от 100 км на ден и се пътува почти само по асфалтирани пътища. Това прави електрическия камион напълно подходящ за това приложение. При строителния самосвал пробегът се увеличава до 240 км без междинно зареждане. eArocs 400 може да се зарежда с до 400 кВт чрез стандартния контакт за зареждане CCS2, монтиран от двете страни на камиона. Двете батерии се нуждаят от приблизително 45 минути, за да се заредят от 20 до 80%.

Новият Mercedes-Benz Trucks eArocs 400 е оборудван с мощен централен двигател с 3-степенна трансмисия и постоянна мощност от 380 кВт и пикова мощност от 450 кВт. В комбинация с това техническо решение за задвижване, изпитаните и тествани планетарни оси на Arocs могат да бъдат използвани, за да продължат да предлагат просвета и проходимостта извън пътя, необходими за ефективна работа на строителната площадка. Електрическото задвижване, интегрирано в превозното средство, е произведено в завода на Mercedes-Benz във Вюрт от Paul Group.

Mercedes-Benz Trucks eArocs 400 бетонобъркачка

Снимка: Mercedes-Benz Trucks

В новия Mercedes-Benz Trucks eArocs 400 е инсталиран мултимедиен интерактивен кокпит, който също е полезен помощник в ежедневната работа, като прави автомобила още по-дигитален и по-добър за ежедневна употреба на строителната площадка. Пред водача се намират 12-инчовият инструментален дисплей и подобреният сензорен екран, които осигуряват интуитивна работа дори при неравен терен. Много функции вече могат да се активират безопасно и бързо чрез гласово управление. Новото меню "Предпочитани" също позволява директен достъп до специфични за конструкцията функции, като например силоотводи.

Допълнителни асистенти на борда

Ключов приоритет за Mercedes-Benz Trucks, особено в строителния транспорт, е да се гарантира безопасността - както на строителната площадка, така и на пътя. За тази цел системите за подпомагане на водача, инсталирани в eArocs 400, като активен спирачен асистент, асистент за защита отпред, активен страничен асистент, и преден асистент за защита им позволяват да откриват опасностите навреме, да спират навреме и да имат поглед над пътната обстановка. Тези електронни помощни средства са особено полезни за смекчаване на рисковете от невнимание, причинено от умора, стрес или разсейване, като намаляват шансовете за сериозни последствия за всички участници на пътя.

Както отвътре, така и отвън, новият Mercedes-Benz Trucks eArocs 400 е прецизно пригоден за ежедневните изисквания на приложенията за строителството. Това е ясно видимо на компоненти като двойни задвижващи оси с хипоидни или планетарни оси, здрава рама на превозното средство, стоманено окачване отпред и отзад, броня от три части със стоманени ъгли, метален предпазител от камъни за фаровете, сгъваем предпазител на долната част и офроуд задни светлини в метален държач с решетка.