През 2016 година в Гьотеборг, Швеция, е създадена глобалната марка Lynk & Co. Странно име, което към момента не говори почти нищо на нито един българин, но пък има амбициите да предложи премиум автомобили на не чак толкова високи цени, колкото утвърдените марки в този сегмент като Audi, BMW, Mercedes-Benz и Volvo.

Марката Lynk & Co е създадена като съвместно предприятие между Volvo Cars и китайския холдинг Geely. През ноември 2024 г. структурата на собствеността е променена и сега Lynk & Co се управлява от Geely. Въпреки това, марката Lynk & Co използва технологии като двигатели и платформи от модели на Volvo, разработени в Швеция и се стреми да достигне до повече потребители.

Вижте как изглежда новият модел на Lynk & Co  >>  >>  >>

Първият модел на Lynk & Co е кросоувърът 01, който беше показан за първи път на автомобилното изложение в Шанхай през 2017 г. Неговото производство се осъществява в завода на Volvo в Китай на същата поточна линия с моделите на Polestar. В България марката Lynk & Co дебютира официално на автосалона в София през миналия октомври, където показа първия си модел, носещ индекса 01. Той представлява plug-in хибриден SUV, който споделя платформа с Volvo XC40.

Преди по-малко от месец, Lynk & Co представи втория си модел с индекс 02, който стана първият електрически автомобил на марката, предназначен за Европа, включително и за България. При премиерата на новия кросоувър Lynk & Co 02, представителите на компанията подчертаха, че тя е създадена в Швеция от екип на Volvo, но колите се произвеждат в Китай, тъй като пазарът на електромобили в страната е в особен възход.

Lynk & Co 02

Снимка: Lynk & Co

Много хора все още имат предразсъдъци относно продуктите, произведени в Китай, но както при Volvo EX30, така и при новия Lynk & Co 02 сглобката и качеството на материалите са безупречни. В стремежа си да направят силен дебют на пазара с Lynk & Co 02, създаделите му са дали всичко от себе си и пред нас е един наистина атрактивен електрически кросоувър. Ще успее ли Lynk & Co 02 да пробие в Европа? Това ще покаже времето, но наистина е интересно да се види какво може да направи една марка и екипът зад нея, която прави нещо различно, проектирано в Швеция и произведено в Китай.

Новият Lynk & Co 02 се появява на пазара на общия фон на навлизането на все повече електрически марки в Европа. В същото време марката се позиционира като бранд, посветен на електрификацията. Докато Lynk & Co 01 е насочен към онези, които искат по-плавен преход от двигатели с вътрешно горене към чисто електрическа мобилност, то Lynk & Co 02 очаква тези потребители, които вече избират изцяло електрически модел.

Lynk & Co 02

Снимка: Lynk & Co

Въпреки таксите, наложени върху новите електрически автомобили, произведени в Китай, новият кросоувър Lynk & Co 02 не е прекалено скъп и базовата му цена започва от 73 333 лева в първото ниво на оборудване Core, което е много богато. Цената на модела във второто ниво More е 81 150 лева. Платформата на Lynk & Co 02 се нарича SEA (Sustainable Experience Architecture), разработена от Geely - китайската група, която притежава марката Lynk & Co, както и Volvo Cars, Lotus, Smart и други. Модели като Volvo EX30, Smart #1 и Zeekr 001 също са разработени върху архитектурата SEA.

Макар на външен вид да изглежда доста голям, новият кросоувър Lynk & Co 02 попада по-скоро в компактния клас с дължина 4,46 метра, широчина 1,85 метра, височина 1,57 метра и междуосие 2,76 метра. Пътният просвет е цели 19 см. Първото впечатление е, че Lynk & Co 02 наистина не прилича на никоя друга кола. Формата е чиста и обтекаема, съобразена с аеродинамиката. Дневните светлини са разположени в горната част на предницата, докато фаровете са спуснати ниско в бронята, сякаш са скрити. Профилът е изчистен, без излишни елементи, няма дори стърчащи дръжки на вратите.

Lynk & Co 02

Снимка: Lynk & Co

Профилният контур е плавен, докато линията на прозорците се издига към задната част. Покривът е черен, а големите колела изпълват под кръглите колесни арки. Много интересно са разположени стоповете, които освен светлини играят и ролята на дискретен заден спойлер.

В долната задна част има голяма черна пластмаса, която прилича на дифузьор, но също визуално намалява вертикалната задната част. Кросоувърът Lynk & Co 02 наистина не прилича на никоя друга кола, което го отличава на фона на останалите автомобили със смел и разпознаваем дизайн. Новите цветове като Cosmic Blue и Techno Magenta подчертават футуристичния дизайн на модела.

Lynk & Co 02

Снимка: Lynk & Co

Воланът на Lynk & Co 02 е с интересна неправилна форма и се регулира на височина и дълбочина. Зад волана определено ще усетите, че се намирате в кокпита на електрическа кола, тъй като бутоните са малко. В цялото купе има физически бутони само за регулиране на огледалата и отваряне и затваряне на прозорците, а на волана има бутони за круиз контрола и аудиосистемата.

Тя е Harman/Kardon и осигурява чудесен звук. Пред погледа на водача се намира 10,2-инчов инструментален екран с най-важната информация за шофиране, като скорост, оставащ пробег, разход на електрическа енергия и външна температура. В средата на таблото е позициониран големият 15,4-инчов сензорен дисплей на мултимедийната система с хоризонтална ориентация. Тя е изградена на базата на Android с персонализиран интерфейс.

Lynk & Co 02

Снимка: Lynk & Co

Информационно-развлекателната система работи впечатляващо бързо и лесно се свързва с всяко смарт устройство на борда. Графиките са ясни и отчетливи, лесно се премина през менютата, а системата работи бързо и интуитивно. Усъвършенствани функции като 5G свързаност, безжично зареждане за два смартфона и персонализирано амбиентно осветление допринасят за дигиталния облик на автомобила.

Във второто ниво на оборудване More, което виждате на снимките, са вложени изискани текстури, като тапицерията на седалките, волана и таблото. Седалките са облицовани в имитация на кожа и предлагат отличен комфорт и много добра странична опора. Добро впечатление в интериора на Lynk & Co 02 прави сглобката на различните компоненти. На места има детайли от пластмаса, но дори и те са с приемливо качество.

Lynk & Co 02

Снимка: Lynk & Co

В долните части на централната конзола има две поставки за чаши, средният тунел представлява подвижна кутия, а в удобния подлакътник има място за бутилки и други предмети. Новият Lynk & Co 02 може да превозва комфортно четирима пътници. Задната седалка е малка за трима възрастни човека, но двама ще пътуват удобно. Багажникът е с вместимост от 410 литра, а със сгънати задни седалки достига почти 1350 литра. Под предния капак също има малък багажник с вместимост 15 литра, предназначен за съхранение на кабелите за зареждане.

Lynk & Co 02

Снимка: Lynk & Co

Независимо дали ще изберете Lynk & Co 02 в първото ниво Core или във второто - More, задвижването е едно и също. Състои се от един електрически мотор с мощност 272 к.с. и въртящ момент от 323 Нм, който предава тягата към задните колела чрез 1-степенна автоматична скоростна кутия. Електрическият кросоувър Lynk & Co 02 е базиран на 400-волтова архитектура и има литиево-йонна батерия с нетен капацитет от 66 кВтч.

Колата има достатъчно мощност и въртящ момент, и ако искате да сте първи на светофара, може да ускори от 0 до 100 км/ч за 5,5 секунди. Максималната скорост е ограничена до 180 км/ч. Изживяването при шофиране е типично за електрически автомобил, с който потегляте плавно, ако не прекалявате с десния крак, имате достатъчно мощност във всеки един момент, без прекъсване на тягата и без каквито и да било шумове и вибрации. Електрическият Lynk & Co 02 може да бъде и динамичен автомобил, ако натискате здраво газта, той се изстрелва напред уверено и убедително.

Lynk & Co 02

Снимка: Lynk & Co

Има четири режима на шофиране, които са добре разграничени по отношение на отзивчивостта на управление и чувствителността на педала на газта - Eco, Comfort и Sport, плюс Individual, в който можете да настройвате определени параметри.

В зависимост от режима на шофиране мощността се доставя по различен начин. В режим Eco, доставката е заглушена, за да се получи по-голяма автономност. В Normal доставката предлага идеална комбинация от автономност и производителност. В режим Sport мощността идва мигновено и Lynk & Co 02 се изстрелва напред с ентусиазъм, който успешно прикрива масата от 1820 кг дори и с трима човека в колата.

Lynk & Co 02

Снимка: Lynk & Co

Новият Lynk & Co 02 във второто ниво More има термопомпа и активна решетка, теоретичният среден пробег е 445 км. Посоченият обхват за електромобила в първото ниво Core е 435 км. Теоретичната автономност в града е 564 км за Core и 592 км за More. За около 50 км планински пътища и участък от магистрала, при зимни условия, на сух асфалт, с още двама човека в колата в ниво More, разходът, показан на таблото, беше 17,6 кВтч/100 км, което отговаря на реална автономност от 375 км.

Платформата SEA, на която е разработен Lynk & Co 02, използва 400-волтова архитектура, така че Lynk & Co 02 се зарежда при DC с максимум 150 кВт. Бързото зареждане от 10% до 80% отнема 30 минути. Разликата между двете нива на оборудване се изразява в зареждането от източници на променлив ток, като Core може да се зарежда с максимум 11 кВт и на батерията от 0 до 100% са ѝ необходими 7,5 часа, а при More мощността е 22 кВт и зареждането отнема 4 часа.

Снимка: Lynk & Co

На пътя новият Lynk & Co 02 вози много меко, като окачването създава усещане за първокласен комфорт и има способност да абсорбира неравностите, но без да пречи на управлението и стабилността. Новият кросоувър стои добре на пътя, не се наклонява в завоите и се движи тихо. Няма изразен наклон в завоите и цялата каросерия на автомобила се контролира отлично. Електрическият кросоувър променя посоката си с готовност, която не очаквахме.

В завоите се разпознава, че задвижването е на задните колела и дори можете леко да го провокирате, но всичко това е контролирано и безопасно. Системите за автономно шофиране работят безупречно и не само по магистралата, но и по главните пътища. Новият Lynk & Co 02 следва пътя без никакви възражения, ускорява или забавя, когато е необходимо и следи потока на трафика.

Технически характеристики

Lynk & Co 02

Размери

Дължина: 4460 мм

Широчина: 1845 мм

Височина: 1573 мм

Междуосие: 2755 мм

Собствено тегло: 1820 кг

Нетен капацитет на батерията: 66 кВтч

Двигател

Тип: синхронен електромотор

Максимална мощност: 272 к.с.

Максимален въртящ момент: 323 Нм

Скоростна кутия: 1-степенна автоматична

Задвижване на колелата: задно

Показатели

Максимална скорост: 180 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 5,5 секунди

Среден разход на електрическа енергия: 17,1 кВтч/100 км

Автономен пробег (WLTP): 445 км

Цена на модела с ДДС: 81 150 лева (More)