Драматичните репортажи и публикации за чести случаи на избухващи от само себе си в пламъци електрически автомобили вероятно са преувеличени, сочат данните от ново проучване, проведено в Швеция.

Електромобилите се самозапалват по-рядко от колите с двигатели с вътрешно горене, е заключението на експерти към шведската Организация за гражданска защита и готовност (MSB), съобщава БТА.

Самозапалили се и подпалени автомобили в Швеция

През миналата година около 3400 автомобила в Швеция са били повредени или напълно унищожени при пожари. В това число влизат и умишлено подпалените коли. От всички горели автомобили в страната, само 23 са били електрически или хибридни превозни средства.

Това се равнява на около 0,004 на сто от всички електрически и хибридни автомобили, регистрирани в Швеция.

Близо 20 пъти повече са пожарите при колите с двигатели с вътрешно горене или при около 0,08 на сто от тях. В тази статистика са включени и колите, които са подпалени умишлено.

"Данните от проучването показват, че електрическите автомобили се самозапалват по-рядко от колите, които се движат с изкопаеми горива", отбелязва Улф Бергхолм, ръководител на екипа, провел изследването, цитиран от шведския вестник "Дагенс Ниетер" (Dagens Nyheter).

Подобни статистически данни обаче трябва да се разглеждат през призмата на факта, че електрическите автомобили са създадени въз основа на по-нови технологии и заради това са по-малко на брой от другите коли, които се използват от много по-дълго време. На този фон е нормално пожарите при автомобилите с двигатели с вътрешно горене да са повече, тъй като броят им е много по-голям, отбелязват експерти.

Освен това специалистите отбелязват, че електрическите автомобили се гасят по-трудно, ако се подпалят, тъй като "интензивната" топлина, която генерират батериите им, затруднява работата на пожарникарите.

Други проучвания, проведени в Германия, показват, че не може да бъде направен извод, че електромобилите се самозапалват по-често от колите с двигатели с вътрешно горене.

На този фон броят на засегнатите от пожари е-автомобили в Швеция се е увеличил на 23 през 2022 г. спрямо едва 8 през 2018 г., когато за първи път е проведено проучването. Броят на електрическите автомобили в движение в страната обаче се е увеличил четири пъти за същия период.

През последните три години намалява броят на електрически автомобили, в които са избухнали пожари, отчита експертът Улф Бергхолм. Той определя тази тенденция като положителна, но не се наема да коментира вероятните причини за нея.

"Виждаме, че много хора смятат, че възниква много по-голяма опасност, когато се подпали електромобил, отколкото с кола с двигател с вътрешно горене. Организацията за гражданска защита и готовност обаче не е открила доказателства в подкрепа на тази идея", споделя Улф Бергхолм, цитиран от ДПА.

Той отбелязва, че димът от горящите превозни средства създава много по-голяма опасност за хората.

"Призоваваме, ако сте близо до горящ автомобил, да се отдалечите бързо, за да не вдишате опасните газове, които се отделят при пожара", призовава Бергхолм.

Организацията за гражданска защита и готовност изтъква, че е много по-вероятно една кола да се подпали, ако е произведена преди повече години и е с по-голям пробег.

Търсенето на електрически коли втора ръка е слабо

Германската компания Де А Те (DAT), специализирана в анализа на пазара на автомобили, определя търсенето на електрически коли в момента като "сдържано". По-голяма част от купувачите или изобщо не търсят електромобили, или търсят нови, показва проучване на Де А Те.

Само 14 на сто от тези, които планират да си купят кола, заявяват, че биха обмислили да дадат парите си за употребяван е-автомобил. Два пъти повече потенциални купувачи са склонни да платят за електрическа кола, само ако тя е нова.

Въпреки това електромобилите, предлагани чрез онлайн платформата "Мобиле.де", са се продавали сравнително бързо в началото на тази година, средно за по 38 дни. За сравнение, хибридните и дизеловите автомобили намират новите си собственици, след като са предлагани за продажба в продължение на над 50 дни.

Участниците в проучването на германската консултантска компания Де А Те твърдят, че при употребяваните електрически коли клиентите най-много се притесняват от състоянието на батериите. За потенциалните купувачи на е-автомобил втора ръка това е толкова важно, колкото и пробега на колата, отчита агенцията.