Това съобщи зам.-министърът на околната среда и водите Чавдар Георгиев пред в. “Дневник“. Новият регламент ще бъде въведен с постановление на Министерския съвет и ще важи и за физическите лица, които регистрират автомобили. По официални данни през 2007 г. в България са внесени 348 888 автомобила. Таксите за тях се плащат или в двете колективни организации за управление на отпадъци от автомобили - “Автоекобул“ и “Екобулкар“, или в Предприятието за управление на дейностите по опазване на околна среда (ПУДООС) към Министерството на околната среда и водите. “За миналата година в ПУДООС са заплатени около 800 хил. лв., което е таксата за 10 060 автомобила. Предполага се, че за останалия брой внесени коли таксата е платена в организации“, обясни Чавдар Георгиев. Справка на “Дневник“ обаче показа, че за близо половината от внесените стари автомобили държавата не е получила нито лев. В “Автоекобул“ членуват 23 компании, които са официални представители на автомобилни производители. В “Екобулкар“ пък членове са около 80 компании, които внасят употребявани автомобили. “Нашите членове са 30% от вносителите на стари коли и имаме дял от 50% на този пазар. Останалите 70% са автоджамбази, които не плащат нищо“, заяви Анастас Тодоров от организацията, който е и председател на Изпълнителния съвет на Асоциацията на вносителите на автомобили (АВА). Стойността на продуктовата такса, когато се плаща в ПУДООС, е 80 лв. Членовете на колективните организации заплащат около 80% от размера й. След влизането на България в ЕС вносът на коли от съюза се третира като вътрешнообщностно придобиване и не подлежи на митнически контрол и на практика няма институция, която да следи за плащането на таксата. “По отношение на контрола върху събирането на продуктовата такса имаше нормативна празнота“, призна зам.-министър Георгиев. Според него новото постановление може да влезе в сила до 1 месец.