Jeep Avenger - икономичен хибрид или електромобил (тест-драйв)
Компактният SUV спечели титлата „Кола на годината на Европа” преди година и постоянно увеличава вариантите си на задвижване
Помните ли, че в началото на 90-те години на миналия век, преди модерните термини като кросоувър и SUV да навлязат в речника на българина, много хора си мечтаеха за "джипче". Тогава марката Jeep, станала нарицателно за автомобилите с висока проходимост, предлагаше само моделите Cherokee, Grand Cherokee и Wrangler. Днес обаче в портфолиото на Jeep има няколко по-малки модела, като Avenger, Renegade и Compass. Новият Jeep Avenger беше представен на автомобилния салон в Париж през 2022 г. само с електрическо задвижване.
Вижте как изглежда новият Jeep Avenger e-Hybrid и Electric >> >> >>
Само няколко месеца след премиерата си, Jeep Avenger беше избран за "Кола на годината на Европа" за 2023 г. Първият изцяло електрически SUV на легендарната американска марка спечели най-престижния автомобилен конкурс на Стария континент със солидна преднина от 87 точки пред втория в класирането. Това е първият път, когато американската марка Jeep печели престижния трофей и това никак не е случайно.
Въпреки, че Avenger дебютира като електромобил, впоследствие към него бяха добавени две нови версии - с бензинов двигател и мек хибрид. Тези две модификации със сигурност ще са най-продавани на българския пазар, който е резервиран към електромобилите. В началото на 2025 г. предстои пазарната премиера и на Avenger 4xe със задвижване на всички колела, като предните се задвижват от бензинов двигател, а задните - от електромотор. Тази нова версия ще даде на модела обичайния офроуд потенциал и ще го превърне в истински Jeep.
Новият Avenger е проектиран и конструиран като автентичен Jeep, като носи гените на марката в компактни размери с комбинация от характерния фирмен стил, нови технологии и функционални възможности, за да отговори на потребностите на все по-взискателните клиенти. Новият Avenger е първият Jeep, който се отличава с подходящи размери за Европа. Компактният SUV трябва да се впише успешно на пазара, особено като се има предвид богатата гама от разнообразни задвижвания.
Новият Jeep Avenger е компактен SUV с дължина 4,08 метра и ширина 1,78 метра се позиционира под Renegade. Размерите му го превръщат в привлекателен избор за потребителите, които търсят автомобил предимно за града, далеч от традиционните представители в сегмента. Новият модел има мисията да привлече нови клиенти към марката и е насочен към хора с активен начин на живот, които желаят модерен дизайн, компактни размери, просторен интериор и повишена проходимост.
Той е разработен за специфичните нужди на европейските потребители и предлага модерна интерпретация на дизайна на Jeep в компактни размери. Новият Avenger има къси предни и задни надвеси, оборудван е с предпазни панели и облицовка, както и защитени фарове, разположени високо в случай на удари с ниска скорост. Новите предпазни панели са изработени от полимер и имат специално покритие, което позволява повредата да не се вижда, ако например са надраскани. В зоните, изложени на по-голям риск, като долната част на вратите, панелите са по-високи.
Влизайки в новия Jeep Avenger погледът ми се привлича от горната част на таблото, където е оформен един хоризонтален панел, който включва всички вентилационни отвори и амбиентно осветление. Пред погледа на водача се намира изцяло дигитален 10,1-инчов екран, а в средата на таблото е позициониран 10,25-инчовият сензорен екран на мултимедийната система с отлична видимост за водача и за пътника. Мултимедийната система Uconnect 10 разполага с подобна на смартфон графика и предлага възможност за копиране на външно устройство в екрана на автомобила чрез безжична връзка Android Auto и Car Play, вградена навигация TomTom с подобрено гласово разпознаване и онлайн актуализации.
Благодарение на мобилното приложение Jeep, собствениците на новия Avenger могат дистанционно да заключват и отключват вратите, да настройват климатика, да проверяват нивото на батерията при електрическата версия и да я презареждат. Долната част на таблото в салона предлага удобен и широк рафт за съхранение на различни предмети и дребни вещи. Новият Jeep Avenger е оборудван с удобни седалки с електрическо регулиране и функция за масаж. В най-високото ниво на оборудване Summit седалките са с тапицерия от текстил и кожа.
В салона има многоцветно амбиентно осветление и голям панорамен покрив. За по-голяма безопасност страничните светлини на колата остават видими и когато задният капак е отворен. Новият Avenger предлага място за съхранение отпред с обем 34 литра. Допълнително полезно пространство е налично под бутоните на автоматичната трансмисия и е защитено от сгъваем магнитен капак.
В тази ниша може да се зарежда мобилен телефон, като същевременно се съхранява бутилка от 1,5 литра. Обемът на багажното отделение варира от 380 до 1277 литра при бензиновата и хибридната версия, и от 355 до 1252 литра при електрическата. Практичният багажник има нисък праг на товарене, който е 720 мм. Ширината на задния капак е увеличена до над 1 метър, а в най-високото ниво на оборудване Summit се предлага електрически механизъм за отваряне и затваряне без ръце.
Икономичен хибрид със среден разход само 4,9 литра на 100 км
Най-практичната версия на новия Jeep Avenger се нарича e-Hybrid и комбинира задвижване от 1,2-литров 3-цилиндров бензинов турбодвигател с максимална мощност 100 к.с. и 205 Нм въртящ момент, 48-волтовата литиево-йонна батерия и 6-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител. Тази иновативна скоростна кутия съдържа електромотор с мощност 29 к.с., инвертор и централен трансмисионен блок, работещи заедно за оптимизиране на ефективността.
Допълнителната електрическа мощност подобрява въртящия момент при ниски обороти и осигурява тих и отзивчив старт на колата с бързи преходи. Чистата електрическа мощност позволява поредица от кратки движения без натискане на педала на газта, което е полезно в ситуации като задръствания. Новият Jeep Avenger e-Hybrid може да се паркира и в изцяло електрически режим.
Освен това тази технология позволява автоматично презареждане по време на намаляване на скоростта и спиране, елиминирайки необходимостта от зареждане в мрежата. Електрическият мотор подобрява ефективността и удоволствието от шофирането, позволявайки на колата да се движи с изключен бензинов двигател в определени ситуации. Този режим се активира по време на шофиране в града със скорост под 30 км/ч, достигайки до 1 км автономия в напълно електрически режим по градски и извънградски пътища, когато водачът не натиска газта.
Технологията също е включена в процеса на запалване на двигателя, улеснен от електромотора с поддръжка на ремъчен стартер-генератор. Това позволява лесен преход между бензиновия двигател и електромотора, като същевременно се поддържа безшумна работа. Новият Jeep Avenger e-Hybrid тежи само 1288 кг и ускорява от 0 до 100 км/ч за 10,9 секунди, като благодарение на електромотора няма турбодупка и се осигурява бърза реакция при натискане на педала на газта.
Задните светлини са вдъхновени от класическите метални туби за гориво с релефен знак X
Снимка: Георги ПавловПо същия начин в чисто електрически режим при стартиране, двигателят с вътрешно горене се включва само когато е необходима допълнителна мощност. Автомобилът е оборудван с пера на волана за смяна на предавките, с които в ръчен режим се поема контрола върху превключването на предавките на 6-степенната автоматична скоростна кутия. Добавената 48-волтовата система, която осигурява истинско хибридно изживяване. При типични условия на шофиране, двигателят е проектиран за оптимална горивна ефективност, постигайки до 15% по-нисък разход на гориво в сравнение с двигател с вътрешно горене с автоматична скоростна кутия.
Средният разход на гориво е само 4,9 л/100 км. Новият Jeep Avenger e-Hybrid е оборудван със системата за контрол на спускане по наклон и системата Select Terrain, която е стандартна за всички версии и включва шест режима за шофиране с основно зададен режим Normal за ежедневието. Режимът Eco е за пестене на гориво или енергия, а режимът Sport е за по-динамично шофиране. Останалите три режима са по-специализирани - Snow е предназначен за заснежени пътища, Mud е предвиден за кални трасета, а Sand - за пясъчни участъци. Ходовата част на автомобила осигурява комфортно возене, но по-лоши пътища в салона се чува работата на окачването.
Електромобил предимно за града с пробег до 550 км
Ако шофиране предимно в града, ако работите в центъра на столицата и изпитвате трудност с паркирането в синята или зелената зони, по-добър избор е новият Jeep Avenger в изцяло електрическата му версия. Вариантът BEV (Battery electric vehicle) е с 400-волтовото задвижване от синхронен електромотор с мощност 156 к.с. и въртящ момент от 260 Нм. Новата литиево-йонна батерия е с капацитет 54 кВтч и осигурява комбиниран автономен пробег от 400 км пробег по WLTP, който в градски условия се увеличава до 550 км.
Средната консумация на електроенергия е 15,4 кВтч/км, но може да варира в зависимост от основните фактори като опции, честота на презареждане, температура на околната среда, стил на шофиране, скорост, общо тегло, употреба на климатик, отопление, радио, навигация, светлини, състояние на гумите, пътни условия, външен климат и други.
Батерията е с много компактни размери, интегрирана под предните и задните седалки и централния тунел. При шофиране извън асфалтовите пътища, тя е защитена благодарение на високия пътен просвет и предпазните панели под каросерията. Зареждането на новия Avenger е много лесно. На бърза зарядна станция с постоянен ток и мощност 100 кВт, батерията се зарежда от 20 до 80% за 27 минути. С променлив ток с мощност 11 кВт и свързване с домашна или обществена станция, батерията се зарежда от 0 до 100% за 5 часа и 45 минути.
Новият Jeep Avenger притежава пословичната повишена проходимост, която днес се постига с по-устойчив подход благодарение на напълно електрическите задвижващи системи. Моделът е с предно предаване, но е оборудван стандартно със системите за избор на терен и за контролирано спускане по наклон, които заедно с повишения пътен просвет от 200 мм и големите ъгли на проходимост - отпред 20 градуса, отзад 32 градуса и ъгъл на рампата 20 градуса го правят еталон в сегмента.
Системата за избор на терен предлага шест режима - Normal за всекидневно шофиране, Eco за повишаване на пробега, Sport за повече динамика, Snow за максимално сцепление върху заснежени пътища или настилки, Mud за по-добра проходимост и сцепление върху кал и Sand за ограничаване на риска от засядане върху песъчлива настилка. Тези качества имат съществено значение при шофиране извън пътя, но са полезни и в градския живот, например при изкачване по стръмна павирана улица при дъжд.
Първоначално Jeep Avenger трябваше да бъде само електрически автомобил, но след това към гамата беше добавен бензинов двигател и хибрид. Двигателят с вътрешно горене намали цената на модела, както и самият факт, че под капака на автомобила няма електромотор, а 3-цилиндров бензинов агрегат, съчетан с 6-степенна механична скоростна кутия. Тази версия започва от 47 500 лева за базовото ниво Longitude.
Версията с мека хибридна система и с автоматик направи автомобила далеч по-привлекателен за много потенциални клиенти с цена от 53 115 лева. Най-скъпа е електрическата версия, която започва от 80 357 лева. Който и от вариантите на Jeep Avenger да изберете, ще се радвате на хубава и стилна кола, практична и просторна, която вози добре, има разумен разход, както на гориво, така и на ток. Новият Jeep Avenger се произвежда в завода на концерна Stellantis в град Тихи, Полша. Моделът е наличен в дилърствата на марката и може да бъде изпробван.
Технически характеристики
Jeep Avenger 1.2 e-Hybrid 6-DCT 2WD
Размери
Дължина: 4084 мм
Широчина: 1776 мм
Височина: 1536 мм
Междуосие: 2557 мм
Собствено тегло: 1288 кг
Обем на резервоара: 44 литра
Задвижване
Тип: 3-цилиндров бензинов двигател с турбокомпресор
Работен обем: 1199 куб. см
Максимална мощност: 100 к.с. при 5500 об/мин
Максимален въртящ момент: 205 Нм при 1750 об/мин
Скоростна кутия: 6-степенна автоматична с двоен съединител
Задвижване на колелата: предно
Показатели
Максимална скорост: 184 км/ч
Ускорение от 0-100 км/ч: 10,9 секунди
Среден разход: 4,9 л/100 км
Емисии на СО2: 111 г/км
Цена на модела с ДДС: от 53 115 лева (Longitude)
Jeep Avenger Electric
Размери
Дължина: 4080 мм
Широчина: 1778 мм
Височина: 1528 мм
Междуосие: 2562 мм
Собствено тегло: 1536 кг
Батерията с нетен капацитет: 51 кВтч
Задвижване
Тип: един синхронен електромотор
Максимална мощност: 156 к.с.
Максимален въртящ момент: 260 Нм
Скоростна кутия: 1-степенна автоматична
Задвижване на колелата: предно
Показатели
Максимална скорост: 150 км/ч
Ускорение от 0-100 км/ч: 9,0 секунди
Среден разход на електрическа енергия: 15,4 кВтч/100 км
Комбиниран автономен пробег (WLTP): 400 км
Цена на модела с ДДС: от 80 357 лева (Longitude)