От 1954 г. вариантите на Speedster са част от историята на компанията Porsche. Те съчетават открито удоволствие от шофирането с особено изразителна динамика на пътя. Автомобилът се характеризира със скъсеното предно стъкло и заден капак. Но в историята на модела 911 има празнина. От 1988 г., когато G-серията приключи, Porsche предлагаше двуместен 911 Speedster, а от 1989 г. моделът беше базиран на Type 964. С изключение на два уникални автомобила, в редовната програма за модели нямаше Speedster от четвъртото поколение на 911, Type 993. Много по-късно се появи още един такъв модел, реконструиран като част от фабрична реставрация.

Вижте уникалното Porsche 911 Speedster и процеса на производство от Sonderwunsch  >>  >>  >>

"В началото се огледах, но не можах да намеря колата на мечтите си. Така че реших да я направя сам". Лука Траци направи това легендарно творение от Фери Порше свое. И успешният дизайнер от Милано не само мечтаеше, той и работеше. Моделът Porsche 911 Speedster от поколение 993 липсваше в огромната му колекция.

Лука Траци

Снимка: Porsche

За да реализира проекта си, Лука Траци се обърна към екипа на за специални заявки Sonderwunsch в Porsche. Заедно с експертите той превърна мечтаната си кола в реалност. Процесът отне повече от 3 години, за да създаде неговия уникален автомобил, базиран на 911 Carrera Cabriolet (тип 993) от 1994 г. Двуместният автомобил с характерния заден капак, който също претърпя цялостни технически модификации, е един от акцентите на Седмицата на автомобилите в Монтерей, Калифорния.

Снимка: Porsche

Лука Траци е архитект и промишлен дизайнер, роден във Верона през 1962 г. Още като млад получава наградата "Карло Скарпа". Той работи 15 години заедно с Алдо Роси, на когото е бил близък сътрудник и помощник. Днес Лука Траци работи в Милано и Китай. Той е и един от основателите на designboom.com и проектира за най-престижните международни марки. Лука Траци обича да рисува предмети, които не следват модата.

"Обекти, които са лесни за използване, за разбиране, красиви за гледане. Обекти с прости, завладяващи форми, линии, които никога не излизат от мода", обяснява Траци. "Вниманието към детайла е характеристиката, която може да се види в работата ми. Успоредно с дизайна, интерпретирам местата по артистичен начин, чрез инсталации, които представят "постановката", почти в театър на открито, или моите визии и мисли", допълва италианският дизайнер.

В процеса на създаване Лука Траци е клиент и дизайнер едновременно

"Като малко момче се влюбих до уши в първото Porsche Speedster. Трябваше да работя много усилено, за да мога да си позволя първото Porsche, Speedster 1600 Super от 1955 г. Оттогава успях да изживея страстта си или по-точно моята мания по Speedster", казва Лука Траци. "Мечтата ми беше да попълня колекцията си с 911 Speedster от тип 993. От страст проектирах как може да изглежда този модел. Исках проектът да обедини стилистичните елементи на всички предишни модели Speedster. Защото въпреки че тази версия на каросерията винаги е продължавала да се развива през цялата си история, тя запази елегантността на своите предшественици и остана вярна на своето начало", добавя Лука Траци.

Лука Траци с кучето си Ото

Снимка: Porsche

"В тази форма и с тази огромна гама от модификации, 911 Speedster е първият ни фабричен уникален автомобил за краен клиент", казва Александър Фабиг, вицепрезидент на отдела Индивидуализация и класика в Porsche. "Тази уникална кола показва какво е възможно с нашата програма Sonderwunsch - базирана на класическо Porsche 911 от 1994 година". Екипът на проекта дори изгради истински мащабен дизайнерски модел на Speedster.

"Да имам дизайнер като клиент беше вълнуващо преживяване за мен. Тъй като Лука и аз говорим един и същ език, нашето сътрудничество беше творческо и целенасочено", казва Грант Ларсън, директор по "Дизайн на специални проекти". "Той също беше интензивно ангажиран в проекта с много конкретни предложения".

Снимка: Porsche

Проектът започна с посещение в архива на компанията, за да се потопим дълбоко в историята на Speedster и да генерираме допълнителни идеи. Лука Траци пристигна на тази първа среща със собствената си книга с проекти, пълна с чертежи и скици и с много ясна и дефинирана проектна идея за това как иска да създаде своя уникален Speedster. Това съвпада с философията на производството на един-единствен екземпляр, а именно, че преди уникалната кола да бъде завършена, фокусът е върху съвместния, творчески процес на разработка на колата. Клиентът става активна част от екипа на проекта, следейки отблизо изпълнението на идеята си от гледна точка на ръководител на проекта.

Снимка: Porsche

По време на проекта Лука Траци посещава Porsche няколко пъти, като се възползва добре от работната идентификация, издадена му за проекта. Освен всичко друго, той стана свидетел как неговият Speedster се "къпе" в катодно боядисване във фабричния бояджийски цех. Тази процедура иначе е запазена за нови автомобили, преминаващи през редовния производствен процес. След това започна пълният ръчен цикъл на нанасяне на покритие. Светещата жълта боя не е разработена само като цвят специално за клиента - нейното име също е много лично, тъй като идва от собственото куче на клиента, Ото. По време на среща дизайнерът спонтанно кръсти боята на четириногия си спътник и така се роди цветът Otto Yellow.

Снимка: Porsche

"Задният капак с неговите вдлъбнати и изпъкнали форми изискваше много работа във фазите на проектиране, концепция и производство", спомня си Филип Сетер, мениджър на отдела Консултации на клиенти към Sonderwunsch. "Но дори тук успяхме да хармонизираме дизайнерските визии на Лука Траци с процесите и стандартите за качество на Porsche. В края на краищата нашето кредо на Sonderwunsch е "Вие мечтаете. Ние го произвеждаме".

Преосмислени стилистични елементи на Speedster

Задният капак и предното стъкло са типични за Speedster. Имат само тънка черна рамка, която засилва ефекта им. Впечатляващите екстериорни детайли включват черните, конусовидни външни огледала в класическия дизайн на спортните коли от 60-те години на миналия век и четириточковите дневни светлини на съвременните модели на Porsche. Линията на каросерията за задния капак е напълно преработена от Лука Траци.

Снимка: Porsche

Уникалният Speedster е боядисан в Otto Yellow. Това внушително жълто е разработено специално за автомобила. 18-инчовите алуминиеви джанти в дизайн на Turbo са боядисани в черно, с фина линия в контрастно жълто. Черните предпазни листове от камъчета пред задните колела са функционални дизайнерски елементи и впечатляващи характеристики от други поколения на Speedster.

Те хармонират с черните дръжки на вратите и въздухозаборниците в предния спойлер. Фабричният единствен автомобил има спортен външен вид, като експертите от Sonderwunsch са нарисували предния спойлер, страничните прагове и задните калници на 911 Turbo (тип 993). Мигачите, задните светлини и свързващата ги светлинна лента са преосмислени.

Снимка: Porsche

Интериорът е доминиран от черна кожа с декоративни шевове в жълто. Облегалките за глава имат бродирано лого на Speedster. Визуалният акцент на интериора се осигурява от седалките, които са с кариран дизайн в жълто и черно. Всяко каре е ушито на ръка, като шедьовър на майсторската изработка. Същият модел украсява предното багажно отделение, тапицирано с кожа, капака на колата и подходяща туристическа чанта. Карбонови елементи на арматурното табло, централната конзола, ръчната спирачка и скоростния лост допълнително индивидуализират интериора. Облегалките на седалките също са от карбон. За първи път в Porsche 911 от тип 993, карбоновите лайстни на праговете са осветени, разбира се в жълтото Otto Yellow и носят индивидуално лого.

Снимка: Porsche

На борда на уникалния автомобил е внедрена най-модерната информационно-развлекателна система с навигация и Apple CarPlay. Тези модернизирани устройства, разработени от Porsche Classic, отварят дигиталния свят за ретро и съвременни автомобили на марката. Екранът също беше персонализиран за клиента. Бутоните за електрическите прозорци също подчертават вниманието към детайла, като са преработени, за да покажат типичната странична линия на Speedster. Позлатената емблема One-off на арматурното табло свидетелства за уникалността на автомобила.

Повече мощност в задвижването

Двигателят, шасито, кормилното управление и спирачната система са от Porsche 911 Carrera RS (тип 993). По това време 6-цилиндровият боксерен двигател с въздушно охлаждане беше най-мощният двигател на Porsche, с работен обем от 3,8 литра, генериращ 300 к.с.

Снимка: Porsche

Днес има точно две единици от Porsche 911 Carrera Speedster, базирани на поколението 993. Първият е разработен през 1995 г. от отдел Exclusive специално за Фердинанд Александър Порше. Автомобилът е зелен със 17-инчови алуминиеви джанти и скоростна кутия Tiptronic, и е базиран на каросерията Carrera. Тази единица се върна обратно в музея на фабриката, заета от семейството.

Вторият 911 Speedster (тип 993) е произведен през 2001 г. за американски клиент на базата на един от последните 993 Cabriolet от 1998 г. Този сребрист Speedster като модел Turbo 4S е с 18-инчови джанти. Представеният тук Speedster не само има различна история на произход, но също така се отличава от своите предшественици с уникалния си дизайн и технически компоненти.

Снимка: Porsche

Porsche преосмисля своята легендарна програма Sonderwunsch от края на 70-те години на миналия век, за да даде възможност за индивидуални, еднократни автомобили, съвместно проектирани от клиента и реализирани професионално от Porsche. Тази опция за индивидуализация е възможна за одобрени за движение по пътищата автомобили Porsche от всички години. В зависимост от автомобила, самата работа се извършва от експерти на отдела Porsche Exclusive или Porsche Classic.

Има три решаващи етапа в процеса на изграждане на уникалния автомобил от Sonderwunsch като най-добрия формат. Процесът започва с идеята на клиента, която той съобщава на клиентски консултант на Sonderwunsch чрез техния център Porsche. Ако след първоначална оценка експертите на Porsche преценят, че идеята е осъществима, Porsche кани клиента на среща по проекта. Във фазата на концепцията се изготвят спецификации в сътрудничество с дизайнери и експерти от съответните области. В крайна сметка клиентът решава дали да продължи с проекта.

Снимка: Porsche

В третата фаза компонентите се разработват и колата се конструира. Отделите за проектиране, инженеринг и развитие работят в тясно сътрудничество с механиците, производителите на каросерии и специалистите по боядисване в съоръженията на Porsche. Ако е необходимо, могат да бъдат извикани и специалисти от Центъра за развитие във Вайсах или други части на компанията и могат да се използват тестови съоръжения като стендове за изпитване на двигатели. Мечтаният автомобил се оформя чрез ръчна изработка с постоянното участие на клиента.