Продажбите на Dacia скочиха с 24% през първото полугодие, но бюджетната марка на Renault Group се готви за спад в търсенето, както и за заплаха от китайския внос, каза Ксавие Мартине, ръководител продажби и маркетинг в Dacia.

Продажбите в края на юни са били 345 432 броя, сподели Мартине, като при модела Jogger ръстът е 130% от пускането му на пазара през пролетта на 2022 г., при изцяло електрическия Spring ръстът е 38%, при Duster е 13%, а при хечбека Sandero има ръст от 24%. В Европа продажбите са се увеличили с 30%, като общият пазар се е увеличил с 18%, каза представителят на Dacia. Марката е спечелила 0,4 процентни пункта пазарен дял до 4,5%.

Dacia обнови фирмената си идентичност през миналата година с ново лого и фокус върху приключенията на открито и дори планира да участва в рали Дакар през 2025 година и се стреми да увеличи средната си продажна цена с по-скъпи модели като хибрида Jogger и по-високи версии, включително новото ниво Extreme.

Ксавие Мартине, ръководител продажби и маркетинг в Dacia

Снимка: Dacia

Ксавие Мартине заяви, че средната продажна цена на Dacia в Европа е около 17 500 евро и отбеляза, че 70% от клиентите са избрали най-високите нива на оборудване.

Изпълнителният директор на Renault Group Лука де Мео си е поставил цел от 15% оперативна печалба за Dacia до 2030 г., спрямо около 10% сега.

Dacia няма да намали цените на автомобилите си и се фокусира върху продажбите на дребно на частни клиенти, а не върху бизнес купувачи или отдаване под наем. През първото полугодие тя се превърна във втората най-продавана марка за търговия на дребно в Европа след Volkswagen, с 8,4% дял, който е най-високата й позиция досега.

Мартине сподели, че подобрението на продажбите се дължи отчасти на облекчаването на недостига на компоненти и продължаващото възстановяване от спада в търсенето след пандемията от коронавирус.

Той обаче сподели, че логистичните проблеми, започнали през втората половина на 2022 г., продължават да забавят доставките, особено във Франция и Италия. Ситуацията с логистиката допълнително се влоши. Всички се борят за наличните камиони, влакове и шофьори, така че ситуацията е много сложна.

Снимка: Dacia

Поръчките са се забавили донякъде през последните месеци поради икономическата несигурност. Като причини той посочи предоговарянето на ипотеките с променлив лихвен процент в Англия, както и неблагоприятните валутни курсове в някои страни, но Dacia няма да намали цените.

Вместо това Dacia ще управлява всеки спад в търсенето чрез коригиране на производството, като нейните фабрики в Румъния и Мароко вече са с пълен капацитет и работят на три смени, шест дни в седмицата.

"Нашата стратегия винаги е била да произвеждаме една кола по-малко, отколкото клиентите искат", каза той. "Ако пазарът се забавя, ние ще коригираме производството, това е толкова просто".

Ксавие Мартине допълни, че вижда възможност за Dacia да продължи да заема пазарен дял. "Смятаме, че можем да излезем по-силни от тази икономическа криза от другите марки", добави той, отбелязвайки, че средната продажна цена на Dacia е около половината от общата средна за Европа от 35 000-38 000 евро.

Снимка: Dacia

Дори когато Dacia пусна по-скъпи модели, цените остават с около 12% под конкуренцията. През 2019 г. тази цифра е била 25%, допълни той. "Ние намалихме ценова разлика спрямо конкуренцията с 50%, това беше планът", каза той.

"Това показва, че марката става все по-привлекателна за клиентите". Заради твърде голямата разлика клиентите предпочитаха Dacia само заради ниските й цени, но увеличаването на продажбите с по-малко ценово предимство пред конкурентите означава, че стойността сега също е важен фактор.

"Ако предложението ви за клиента е само за цена, можете да бъдете подбити", каза той, признавайки заплаха от китайски марки. "Те идват с много силни предложения, особено в електрическите превозни средства", каза той. "Имаме много силни козове, включително новия Duster през следващата година, който ще изведе марката на друго ниво".

Следващото поколение на Duster ще бъде пуснато на пазара до средата на 2024 г. и ще бъде на платформата на Renault-Nissan CMF-B, която е в основата всички други модели на Dacia. Друг бъдещ модел ще бъде по-големият SUV, наречен Bigster, базиран на разширена версия на платформата CMF-B. Очаква се това да бъде и най-скъпият модел на марката.

Снимка: Dacia