Bugatti Tourbillon съчетава бензинов двигател V16 с три електромотора
Хиперколата има системна мощност от 1800 к.с., ускорява от 0 до 100 км/ч за 2 секунди и развива максималната скорост от 445 км/ч
Bugatti показа изцяло новия си модел, който носи името Tourbillon. Суперспортното купе е хибриден хиперавтомобил с аналогов дух. Дори името говори за това - ако Veyron и Chiron почитат състезателите, които се надпреварваха в колите на Bugatti през миналия век, то новият модел е кръстен на турбийона - изключително сложен механизъм, който неутрализира влиянието на гравитацията върху точността на часовника.
Вижте новото Bugatti Tourbillon >> >> >>
На пръв поглед Bugatti Tourbillon е много подобен на Chiron, тъй като има познат силует и фарове от четири елемента, също така и ефектните полуовални изрези отстрани. Но главният дизайнер на компанията Франк Хейл каза, че тази семейна прилика е запазена умишлено. Именно защото новият хиперавтомобил няма нито един общ детайл не само с предшественика си, но и с който и да е друг сериен автомобил.
Мястото на двигателя W16 с четири турбокомпресора е заето от изцяло нов атмосферен V16 двигател, разработен съвместно с инженерното бюро Cosworth. Работният му обем е 8,3 литра, дължината на коляновия вал и блока с 90-градусов разклон е почти един метър, а двигателят може да се развърта до 9000 об/мин. Мощността е фантастична - 1000 к.с., а въртящият момент е 900 Нм.
Двигателят с атмосферно пълнене се подпомага от три електромотора, а като концепция и оформление цялата хибридна система много напомня на Lamborghini Revuelto. Един електрически мотор с мощност 340 к.с. и 240 Нм е вграден в 8-степенната автоматична скоростна кутия с два съединителя, която е монтирана непосредствено зад двигателя с вътрешно горене в задния надвес.
Този тандем задвижва задните колела чрез диференциал с електронно управление. На предната ос има още два електромотора с мощност 340 к.с., всеки на отделно колело. В резултат пиковата мощност на хибридната система е 1800 к.с., докато Chiron имаше максимум 1600 к.с. Електромоторите се захранват от Т-образна батерия с капацитет 24,8 кВтч, чиито модули са разположени в централния тунел и зад седалките. Тя има напрежение 800 волта и развита система за терморегулация.
Bugatti Tourbillon може да се управлява в чисто електрически режим, като пълното зареждане трябва да е достатъчно за 60-70 км. Тази схема на задвижване се използва за първи път в автомобилната индустрия, което прави Bugatti Tourbillon уникално. Самият създател на Bugatti - Еторе Бугати, някога беше казал, че ако едно Bugatti не е изключително, значи вече не е Bugatti.
Най-удивителното е, че инженерите са успели да направят хибридния Tourbillon по-лек от своя чисто бензинов предшественик, макар и със символичния 1 кг. Собственото тегло е 1995 кг, докато Chiron тежи 1996 кг. Батерията представлява приблизително 200 кг, още 100 кг за електромотори, но общо приблизително същите 300 кг в Chiron се дължат на четирите турбокомпресора, огромните междинни охладители, сложната охладителна система и трансмисията с постоянно задвижване на всички колела, включително раздатъчната кутия, задвижващите валове и т.н. Инженерите са оптимизирали други детайли, като например ажурните рамена на окачването, направени чрез 3D печат, са станали с 45% по-леки от тези на Chiron.
Максималната скорост на новото купе е 445 км/ч срещу 440 км/ч за серийните версии на модела Chiron, въпреки че прототипи достигнаха рекордните 490 км/ч. Според традицията на Bugatti, максимумът може да бъде постигнат само с помощта на специален ключ, който изключва ограничителя, зададен на 380 км/ч.
Ускорението до 100 км/ч отнема на Tourbillon точно 2,0 секунди. Границата от 200 км/ч се достига за по-малко от 5 секунди, а Tourbillon достига 400 км/ч за по-малко от 25 секунди. Точната цифра ще бъде публикувана след тестове за сертификация, но резултатът на Chiron от 32,6 секунди вече е надминат с огромна разлика.
Преходът към двигателя V16 се е отразил в дължината на автомобила. Докато Chiron е дълъг 4544 мм, то Tourbillon има дължина от 4671 мм. Междуосието е нараснало незначително и сега е 2740 мм. Намаляването на височината на силовия агрегат е направило възможно самата кола да стане по-ниска и сега е спаднала до 1189 мм. Ширината на купето е останала почти непроменена - 2051 мм, но изоставянето на трансмисионните агрегати в полза на батерията е направило възможно централния тунел да бъде по-компактен, така че седалките в кабината са монтирани по-близо една до друга.
По-свободното вътрешно разпределение е направило възможно монтирането на повдигащи се врати вместо такива на панти. В задната част има повдигащо се крило, но аеродинамиката е още по-повлияна от огромния дифузьор, който започва почти от средата на дъното на автомобила и плавно повдига въздушния поток.
Аналоговият инструментален панел в титаниев корпус е монтиран на неподвижна главина на волана. Изложени са множество зъбни колела, които задвижват стрелките, като в скъп часовник. Централната скала обединява скоростомер и оборотомер с коаксиални стрелки, а отдясно има индикатор за развиваната мощност, също с отделни стрелки за двигателя с вътрешно горене и електромоторите.
Дори нивото на заряд на батерията се показва от циферблат. Воланът е монтиран на две спици, които в нулева позиция са разположени отгоре и отдолу. Климатичната система на тясната централна конзола също е аналогова, чрез въртящи се бутони. Но има и дисплей на мултимедийната система, който се крие в предния панел и излиза само при необходимост. Седалките не се регулират, но вместо това можете да регулирате позицията на педала. За интериорна декорация са използвани само най-скъпите материали.
Новото Bugatti Tourbillon се оценява на поне 3,6 милиона евро. Компанията вече е отворила портала за поръчки, но обявеният тираж е само 250 автомобила, тоест половината от този на Chiron. Първите серийни автомобили ще бъдат доставени на клиенти едва през 2026 г. Очаква се един от тях да бъде предназначен за България.