Производствените планове на големите световни автомобилостроители за автомобили с нулеви емисии, с електрически или водородни двигатели далеч няма да позволят да се изпълни целта за ограничаване на глобалното затопляне до +1,5 градуса по Целзий, предупреди неправителствената организация InfluenceMap, цитирана от Франс прес.

Организацията, специализирана в отношенията между икономическите и финансови среди и климатичната криза, е сравнила данни на компанията IHS Markit (S&P Global) - за производството на автомобили в света и проучване от 2021 г. на Международната агенция за енергията (МАЕ) за сценариите за постигане на въглеродна неутралност през 2050 г. и изпълнение на най-амбициозната цел на Парижкото споразумение за ограничаване на покачването на температурата до 1,5 градуса по Целзий спрямо прединдустриалните равнища.

При положение че пътният транспорт допринася за близо 20 процента от емисиите от въглероден диоксид, МАЕ изчислява, че за изпълнение на тази цел личните автомобили с нулеви емисии (ZEV) трябва да бъдат 57,5 на сто от общите продажби през 2030 г. и 20 процента от общия автопарк през 2030 г., а след това - 86 процента през 2050 г.

През 2021 г. електрическите автомобили са били 5,9 на сто от продажбите, а хибридните - 2,4 на сто, се казва в проучването.

Според производствените планове обаче (по данни от март 2022 г.), анализирани от InfluenceMap, 68 процента от произведените през 2029 г. автомобили все още ще бъдат с двигатели с вътрешно горене, включително хибридните коли, спрямо 32 процента електрически и 0,1 на сто на водород.

От 12-те обхванати от проучването световни автомобилостроители (от които нито един китайски), целта е постижима единствено за Tesla, който произвежда само електрически автомобили, и Mercedes-Benz, планиращ 56 процента от колите му да бъдат с нулеви емисии през 2029 г.

След тях следват другите големи германски групи, BMW с 45 процента и Vokswagen с 43 на сто, а японските са в дъното: Nissan с 22 процента, Honda с 18 на сто - но без последните съобщения на групата за колите с нулеви емисии, подчертават авторите на проучването - и Toyota с 14 процента.

Другите автомобилни компании от проучването са Stellantis с 40 процента, Ford с 36 на сто, Renault с 31 на сто, General Motors с 28 на сто и Hyundai с 27 на сто.

Без да се взима предвид китайският пазар, проучването показва, че електрическите автомобили се очаква да се увеличат от 12 процента от производството през 2021 г. до 40 на сто през 2029 г.

Що се отнася до различните сегменти на пазара, InfluenceMap подчертава, че продължаващият засилен интерес към спортните високопроходими автомобили, които са по-тежки и по-енергоемки и се очаква да заемат 47 процента, ще заличи голяма част от понижаването на емисиите, постигнато благодарение на електромобилите.