Представяне на умни домове, технологии за автономност на коли, е-велосипеди, сервизите на бъдещето, последните иновации в производството на електроинструменти, домакински уреди и строителни технологии - така Бош сложи началото на честването на своя 30-ти рожден ден в България в началото на юни.

Всички тези продукти и технологии бяха показани по време на технологичното събитие със знак "30 години Бош България" в София Тех Парк. То събра над 200 партньори, клиенти, представители на браншови и технологични организации, служители и медии.

Снимка: Bosch

Гостите имаха възможност да присъстват на панелна дискусия за бъдещето на технологиите, както и да се докоснат до разработките на Бош в различните бизнес направления.

За да обсъдим новостите в автомобилния сектор и какво да очакваме в тази изключително динамична индустрия, се срещаме с Панайот Николов, търговски директор "Автомобилно оборудване" в Бош България.

Снимка: Bosch

Панайот Николов работи от 20 години в автомобилния бранш, 12 от които в Роберт Бош ЕООД на позиция директор продажби "Автомобилно оборудване". В сферата му на отговорности влиза автомобилния бизнес на Bosch на териториите на България и Северна Македония. Освен завършена инженерна специалност има и магистратура по Международни икономически отношения от УНСС. Неговите интереси са насочени към новите автомобилни технологии и шофирането.

- Бихте ли споделили как се развива бизнеса на Bosch в България и по-специално - какви са резултатите на вашия сектор Автомобилно оборудване?

- Мога да кажа, че миналата година Автомобилно оборудване завършихме със значителен двуцифрен ръст на продажбите спрямо предходната 2021 година, което доведе и до видимо увеличение на пазарния дял. Това се дължи не само на пост Covid оживлението в бранша, но и на отличното ни сътрудничество с нашите търговски партньори в България, качествените продукти и силния екип, който притежаваме.

Също в областта на Bosch Car сервизите, сключихме договор с 9 нови сервизни партньора до общо 63, което прави годината най-силната в историята на сервизната концепция в България. През настоящия период също се движим изключително добре, като за момента имаме около 20% ръст спрямо миналата година. Това доведе и до разширяване на екипа на отдел Автомобилно оборудване с цел да предоставим още по-добро обслужване на нашите клиенти.

Снимка: iStock by Getty Images

- Технологиите за подпомагане на водача еволюират в посока автономно шофиране. Увеличава се капацитета на компютрите в автомобила. Увеличават се и изискванията към "очите" на превозното средство - камери, сензори и радари, които позволяват да се ориентира в динамична пътна среда. Това отново увеличава необходимостта на сервизите да влязат в крак с новите тенденции. Как Bosch може да им помогне да постигнат това?

- Първо, да започна с нещо много интересно. Знаете ли, че във всяка кола има елементи или технология на Bosch?

Ние изключително много се гордеем с този факт. Bosch е водещ доставчик на части и системи за производителите на автомобили и планираме да затвърдим тази позиция. Поради тази причина компанията ни инвестира много в разработката на нови технологии за мобилността, сред които ключово място заема автономността.

Системите за автономност обхващат два основни елемента - софтуерен и хардуерен. И при двата типа елементи, Bosch изпреварва най-новите тенденции. Използвам случая да изтъкна и работата на нашия Инженерен център в София, където около 600 софтуерни специалисти и много от разработките се създават именно тук.

В България се намира един от световните хъбове в развитието на новите технологии и много от разработките на Bosch в автомобилната индустрия се разработват именно тук - в София.

По отношение на ремонта и доставката на части и компоненти Bosch е подготвен да осигури поддръжката на тези системи. Специално мога да спомена нашия стенд DAS 3000, който е предназначен за прецизно калибриране на камерите и радарите, свързани с автономните функции на автомобила. Наскоро имахме възможността да демонстрираме отличните възможности на нашия стенд по време на специално събитие в София Тех Парк, организирано по повод 30-годишнината на компанията в България. По този начин Bosch развива не само технологии за автономност, но и предлага уреди и средства за тяхното последващо сервизиране и ремонт. Освен това провеждаме и обучения със сервизите, за да могат те да ползват нашата техника.

Снимка: Bosch

- Редица компании обявиха, че ще спрат да предлагат автомобили с двигател с вътрешно горене след 2035 г. Свидетели сме на голяма промяна в автомобилната индустрия. Искаме или не - скоро тя ще стане част и от нашите пътища. Колко готови сме за нея?

- Смятам, че индустрията като цяло се подготвя активно. Очаквам производителите на автомобили, компоненти и софтуер да бъдат готови навреме, като много от тях се доверяват на активната подкрепа от страна на Bosch. Голямото предизвикателство обаче е в областта на инфраструктурата. Става дума не само за зарядните станции за електромобили, но и за производството на допълнителните количества електроенергия, които ще са необходими за това зареждане.

Друг потенциален за индустрията проблем е достъпа до суровини и по-специално до редкоземните елементи, необходими за батериите на електромобилите.

Всичко това ще отвори път за развитието и на други алтернативи на двигателя с вътрешно горене (ДВГ). Тук говорим основно за водородните технологии. Визирам както двигателите с вътрешно горене, които работят на база водород, така и водородните горивни клетки. При първата опция - горивен процес с водород - по същество не се отделят вредни вещества. При втората - ще имаме електромобили, които вместо в електрическата мрежа, ще се зареждат на станции за водород.

Не бива да забравяме, че темата за водородните коли е много сериозна, а и доста автомобилни производители имат напреднали разработки в областта. В Европейския съюз се говори за "незамърсяваща мобилност", което не ограничава развитието й единствено до електромобили. Водородът е ключова алтернативна технология, която постига климатичните цели.

Снимка: iStock by Getty Images

- Съществен проблем ли са ресурсите за изграждането на батерии?

- Затруднението е не толкова в липсата, колкото в цената на тези ресурси. Към момента дори се разработват нови находища на редки елементи, но високата себестойност все още се явява пречка за конкурентоспособността на някои производители.

- Промяната в автомобилните технологии е неизбежна. Дори у нас се наблюдава трицифрен ръст в продажбата на електромобили. Но тук възниква въпросът - колко лесни са те за обслужване и имаме ли подготвени кадри, които да сервизират електромобилите при проблем?

- Да - ръстът през 2022 бе трицифрен и достигна около 170%.

В момента секторът се подготвя за всички тези предизвикателства. Има няколко ключови фактора, които касаят работещите в бранша.

При някои от елементите на автомобила, промяната не е толкова революционна. Много от системите остават принципно същите като при класическия автомобил с двигател с вътрешно горене (ДВГ). Говорим за окачване, кормилна уредба, части по бронята и др. В това направление сме донякъде осигурени и имаме подготвени кадри.

По отношение на новия тип задвижване има необходимост от професионалисти, преминали специализирано обучение. Тази необходимост ще расте с наближаването на 2035 година, когато се очаква да влезе в сила забраната за регистрация на нови коли с ДВГ в Европа. Тук е необходимо да отбележим, че при ремонтирането на електромобили се работи с електричество под високо напрежение, което изисква инвестиции в нов тип инструменти и спазване на разширен набор от инструкции за безопасност.

При тази динамика и бързо променяща се среда в автомобилния бизнес, подготовката на нови обучени специалисти стартира и у нас. От Bosch предлагаме специализирани курсове, които провеждаме в нашия учебен център в София. Идеята на тази част от програмата ни е да подпомогнем адаптацията към електромобилността и новите технологии, ставащи задължителни за ЕС.

Снимка: Bosch

- Ще участва ли Bosch в решаването на проблема с липсващата инфраструктура за електромобили?

- Очаквам в скоро време да предложим зарядни станции за електромобили. Планираме да стартираме продажбите им през следващата година. За нас това е много перспективен сегмент, който ще се разраства в бъдеще.

- Малко хора знаят за новото Европейско законодателство, свързано със сигурността. Можете ли да обясните на читателите ни за него?

- От юли 2014 година стана задължителна звуковата сигнализация при липса на поставен предпазен колан. След това, от ноември 2014 г., станаха задължителни системите за следене на налягането в гумите. Тук трябва да отбележим, че налягането е важен елемент не само за сигурността на автомобила, но и за разхода на гориво.

Следващата важна дата е юли 2024 година. От този момент нататък всеки новорегистриран автомобил в Европейския съюз ще трябва да има няколко ключови системи за безопасност:

Активният асистент за скорост ще помага за спазването на пътните ограничения. Датчикът за мъртва зона ще следи и сигнализира, ако зад вас - отляво или отдясно - има обект, намиращ се в мъртвата точка. Ще присъства и система за предупреждение за сблъсък - когато приближаваме твърде бързо препятствие, автомобилът ще ни предупреждава. Следва и системата за автоматично аварийно спиране, благодарение на която колата активира сама спирачките, ако открие, че предстои удар с обект на пътя. Сензорът за заден ход и сензорът за разпознаване на умора също са част от задължителните за интеграция системи за безопасност. Бош развива технологии и иновации по много от тези системи в Инженеринговия Център в София.

- Всички тези системи зависят от хардуер. Как ще става ремонта му при удар и отново - готови ли са сервизите за промените?

- Според мен сервизите трябва да се адаптират доста бързо. Всъщност целият бранш има доста кратко време, за да се подготви за промените при новите автомобили. Има ключови елементи от хардуера, които е задължително да се калибрират или подменят след претърпян пътен инцидент.

Добър пример е камерата, разположена пред огледалото за обратно виждане. Дори при едно рутинно пребоядисване на предния капак, тя трябва да се калибрира. Причината е, че новите сензори са изключително чувствителни към външните условия и една малка промяна в средата влияе на качеството им на работа.

Снимка: iStock by Getty Images

- Това ново законодателство няма ли да попречи на появата на нови бюджетни автомобили?

- Според мен бюджетните автомобили вече ги има. Те са факт, особено на китайския пазар. От друга страна компромиси с безопасността в Европа няма да са възможни и от всеки нов модел ще се изискват все по-широк спектър от системи за сигурност.

Що се отнася за бюджетните електромобили, при тях очаквам сегментът да има голямо бъдеще. Но отново - компромисите няма да са за сметка на системите за безопасност.

- Тогава тук възниква още един интересен въпрос. Ще имат ли нужда сервизите от програмисти, предвид наличието на все повече високотехнологични системи в автомобила и дигитализацията му?

- Със сигурност значението на софтуера при един автомобил ще нараства, което ще повишава търсенето на кадри с такава подготовка.

С тази цел от Bosch се стремим активно да помогнем за подготовката на необходимите бъдещи специалисти. Ще дам за пример работата ни с Професионална гимназия по транспорт и енергетика "Хенри Форд" в София. Там развиваме център за специализирано обучение, който се ползва и от учениците. Всяка година правим и специализирани семинари с учители от типа "train the trainer", по време на които наш технически експерт обучава преподавателите на новостите в автомобилните технологии.

- Каква е посоката за бизнеса ви тази година?

- В контекста на пътната безопасност е съществен ръстът на продажбите на уреди за калибриране на асистиращи системи за водачите ADAS - нов иновативен сегмент от пазара, свързан с автономните функции на съвременните автомобили. През 2023 г. дивизия Автомобилно оборудване също така ще се фокусира и върху подпомагането и развитието на съществуващата си дилърска мрежа и разширяване на продажбите в ключовия сегмент на автоконсумативите.

Снимка: iStock by Getty Images