Според проучването на СЗО пътниците на предните седалки в автомобила са изложени на много по-висок риск от фатални наранявания, отколкото пасажерите отзад.

Използването на обезопасяващи колани намалява броя на смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия почти наполовина, а при пътниците на задната седалка процентът достига 70.

Според австралийски учени най-безопасното място е по средата отзад. Проведените от тях изпитания показват, че при катастрофа пристегнатите с колан пътници там получават 15% по-малко наранявания, отколкото останалите в колата.

Аналогични данни, потвърждаващи тази статистика, привеждат също руски и американски експерти. Изследванията им сочат, че в 80% от произшествията най-голям шанс за оцеляване е имал пътникът на средното място на задната седалка.

Тази зависимост си има съвсем обективно обяснение. Пасажерът на това място е защитен от всички страни - при удар отпред го пазят двигателният отсек и разстоянието до арматурното табло, а отзад - багажникът. Буферната зона до вратите от двете му страни пък обира част от кинетичната енергия при страничен сблъсък. Разбира се, всички тези данни са валидни само при поставени колани.

Според статистиката на Националната администрация по безопасност на пътното движение в САЩ (NHTSA) детските столчета увеличават шанса за оцеляване в катастрофа до 70% при бебетата и до 50% при малчуганите в предучилищна възраст. Според американското сп. Pediatrics една трета от децата, пострадали в катастрофи с удар отстрани, са седели до някой от задните прозорци.

Ако пътникът не е поставил колан, сериозни наранявания могат да нанесат еърбеговете. Според испански офталмолози сработилите въздушни възглавници нанасят травми на очите в повече от 30% от пътнотранспортните произшествия. Освен огромните натоварвания от кинетичната енергия при удар (според руски специалисти силата му при сблъсък с 50 км/ч достига 1.5 тона), риск за зрението крие азотната киселина, използвана за работата на еърбеговете.