Продажбите на нови коли в ЕС удариха 17-годишно дъно
Регистрациите на новите автомобили в ЕС са спаднали през 2012 година до най-ниското си равнище от 17 години, свивайки се до 12,05 милиона коли, обяви днес Европейската асоциация на автомобилопроизводителите, цитирана от АФП и БТА.
Спадът между 2011 и 2012 година е 8,2 на сто или най-силният отчитан за една година от 1993 година, отбеляза асоциацията, уточнявайки, че в отделните страни има значителни разлики. "За цялата минала година търсенето на нови коли е спаднало до най-ниското равнище от 1995 година", допълва Европейската асоциацията на автомобилопроизводителите, цитирана от ДПА.
Спадът от 16,3 на сто, отчетен през декември спрямо същия месец на 2011 година е най-силният за месец декември от 2008 година. Обявените днес данни за новите регистрации, които са показателни за продажбите на коли, подчертават колко остра е кризата на европейския автомобилен пазар на фона на дълговата криза, навлязла в третата си година, отбелязва ДПА.
Най-напрегнат за европейския автомобилен пазар е бил декември, когато продажбите в Германия са спаднали с 16,4 процента, във Франция - 14,6 процента, в Италия - 22,5 процента, в Испания - 23 процента. Декември е бил 15-ият пореден месец, през който се регистрира спад на обема на реализираната продукция, подчертава асоциацията.
Все пак въпреки общата тенденция в някои страни от ЕС продажбите са нараснали през миналата година. Във Великобритания например показателят се е повишил с 5,3 процента спрямо 2011 година. Цялостната ситуация обаче е изключително тежка, посочва Европейската асоциация на автомобилопроизводителите. В Германия през изминалите 12 месеца продажбите са спаднали с 2,9 процента, във Франция - с 13,9 процента, в Испания - 13,4 процента, в Италия - 19,9 процента.
Най-големи финансови загуби през 2012 година в Европа са понесли такива автомобилопроизводители като френските Пежо-Ситроен (PSA Peugeot Citron) и Рено (Renault), италианския Фиат (Fiat) и американския автомобилен гигант Дженерал мотърс (General Motors) с подразделението си Опел (Opel). По този показател продажбите на германската автомобилна тройка са доста по-добри. Ауди (Audi) е увеличил обема на реализираната продукция в ЕС с 3,7 процента през 2012 година. Бе Ме Ве (BMW) отчете спад от едва 0,1 процента, а Мерцедес-Бенц (Mercedes-Benz) - 0,9 процента.
Най-високи са резултатите на южнокорейските автомолибопроизводители. Продажбите на Хюндай (Hyundai) в ЕС са нараснали с 9,4 процента, а на Киа (Kia) - с 14,6 процента.