На 16 август 2025 г. един от най-радикалните екземпляри на Ferrari F40, произвеждани някога, ще бъде продаден на търг - F40 LM GTC с номер на шаси 95448. Търгът на RM Sotheby's като част от "Седмицата на автомобилите в Монтерей" може да достигне цена от 9,5 милиона щатски долара.

Вижте как изглежда Ferrari F40 LM GTC  >>  >>  >>

Когато Ferrari F40 беше представено през юли 1987 г., моделът постави нови стандарти в дизайна, технологиите и производителността. Със своя V8 двигател с два турбокомпресора и мощност 478 к.с., тогава Ferrari F40 вече беше суперспортен автомобил от висок клас в серийната си версия. Поради състезателните си компоненти и конструкция обаче, бързо се появиха спекулации за потенциала му като състезателен автомобил.

Продава се 30-годишно Ferrari 348 TB само на 569 километра

Решителният тласък дойде от Даниел Марин, управляващ директор на дългогодишния френски вносител на Ferrari Charles Pozzi SA. Ентусиазиран от идеята за състезателна версия, той инициира проект за по-нататъшно развитие на Ferrari F40 за моторните спортове. Джулиано Микелото, чиято компания вече беше силно ангажирана с автомобили като Lancia Stratos (Група 4), различни състезателни версии на Ferrari 308 GTB, 288 GTO, GTO Evoluzione и 333 SP, пое изпълнението.

Произведени са само 19 екземпляра

Компанията Ferrari официално подкрепи проекта и Микелото произведе общо 19 екземпляра от Ferrari F40 LM - съкращението LM неслучайно означаваше желаната цел - Льо Ман. Тъй като разпоредбите на IMSA и FIA ограничаваха намаляването на теглото на автомобила, фокусът на модификациите беше върху силовия агрегат. Двигателят получи по-големи интеркулери Behr, ревизирани разпределителни валове, модифицирано управление на двигателя и повишено налягане на турбото. Резултатът беше мощност от 720 к.с. - увеличение с 242 к.с. спрямо серийната версия.

Ferrari F40 LM GTC

Снимка: RM Sotheby’s

В допълнение към силовия агрегат, шасито и аеродинамиката също бяха ревизирани. Суперколата получи по-големи дискови спирачки Brembo, по-широки джанти с по-меки състезателни гуми и по-ниско окачване за оптимизирано управление. Каросерията получи по-голям преден спойлер, преработен капак с по-големи вентилационни отвори, долна част с ефект на Вентури и огромно, регулируемо задно крило. Вътре бяха монтирани състезателни седалки, 6-точкови колани и намален арматурно табло.

Ferrari F40 LM GTC

Снимка: RM Sotheby’s

Успоредно с версията IMSA, за европейските серии FIA GT беше създадена втора версия - така наречената спецификация GTC. Този вариант е оборудван с още по-мощен двигател с по-големи интеркулери, увеличавайки мощността до 760 к.с. или почти 300 к.с. повече от серийната версия. Това прави Ferrari F40 LM GTC най-мощната версия на F40, дори от по-късните версии GT или GTE.

Номер на шасито 95448

Според фабричните документи, историческите доклади от Марсел Масини и консултантска компания "Росо Корса", както и сертификацията на Ferrari Classic, шаси 95448 е 14-ият екземпляр, построен от Микелото, произведен по спецификацията GTC. Автомобилът е оборудван с плъзгащи се странични прозорци от Lexan и е боядисано в класическия червен цвят Rosso Corsa. Седалките са тапицирани със Stoffa Vigogna.

Ferrari F40 LM GTC

Снимка: RM Sotheby’s

След завършването му през декември 1992 г., колата е доставена няколко месеца по-късно на Валтер Хагман от Сейнт Мориц - известен колекционер на Ferrari, който е притежавал също 275 GTB/4 и F50, наред с други автомобили. По време на частен тест на пистата "Муджело" през май 1993 г., Хагман претърпява лек инцидент, след което Микелото поправя щетите по задната част. Колата е представена в швейцарското списание Auto Illustrierte още през юли 1993 г.

Ferrari F40 LM GTC

Снимка: RM Sotheby’s

През октомври 1993 г. автомобилът участва в срещата на Ferrari Club Italia на "Муджело". Следват и други участия, включително на Motor Classic Show в Цюрих през февруари 1998 г. През 2002 г. Хагман продава колата на швейцарски ентусиаст, но по-късно я откупува и я продава през 2007 г. на финансов експерт от Мюнхен, който работи за Ferrari Financial Services. Той участва в множество събития Shell Ferrari/Maserati Historic Challenge с F40, включително на пистите "Монца", "Льо Вижан", "Бърно" и "Валенсия".

През април 2009 г. автомобилът получава сертификат Ferrari Classic, потвърждавайки съвпадение на номерата на двигателя, трансмисията и каросерията. Въпреки че съответната "Червена книга" вече не е налична, страниците с цифровия сертификат са налични. Единствената разлика е, че оригиналните джанти са заменени с по-големи, но по-тесни магнезиеви джанти OZ, които все още се монтират. След сертифицирането автомобилът получава допълнителни актуализации на двигателя при Микелото.

Ferrari F40 LM GTC

Снимка: RM Sotheby’s

През 2014 г. тава специално Ferrari F40 е върнато в Микелото, като двигателят и трансмисията са основно ремонтирани, извършени са дребни ремонти по каросерията, а боята е подновена в класическия червен цвят Rosso Corsa. През 2015 г. колата е продадена на инвеститор в Лас Вегас, който я е държал 5 години. След това германски дилър поема автомобила, който по-късно го предава на колекционер от Австрия.

Отново в светлината на прожекторите

През 2025 г. автомобилът беше изложен на Конкурса за елегантност Мода Маями" в хотел "Балтимор" в Корал Гейбълс, Флорида, където спечели класа "Ferrari: "Страст и производителност". В подготовка за настоящата си продажба, Ferrari F40 LM претърпя обширна поддръжка в представителството Rosso Corsa Inc. във Флорида. Горивните резервоари, ангренажният ремък, свещите, горивният филтър и акумулаторът бяха сменени, наред с други неща. Гумите бяха подменени с нови сликове Michelin Pilot Sport GT S7M. Документираната работа възлиза на над 67 000 долара.

Снимка: RM Sotheby’s

Като едно от само 19-те произведени някога Ferrari F40 LM със спецификация GTC, този екземпляр представлява най-технически безкомпромисната версия на F40. С доказана история, обширна документация и множество детайли от моторните спортове, той предлага на следващия си собственик или зрелищно представяне на състезания, или чисто удоволствие от шофирането на пистата - истински вълк в овча кожа.

Последвайте ни във Facebook и Instagram, за да научавате първи новостите от света на автомобилите.