Прототипът Vision Neue Klasse разкрива бъдещия електрически седан на BMW
Новият модел ще стане реалност след две години и обещава по-голям пробег, по-бързо зареждане и по-голяма енергийна ефективност
На международното автомобилно изложение IAA Mobility 2023 в Мюнхен дебютира прототипът BMW Vision Neue Klasse, който разкрива как ще изглежда дизайнът на бъдещия електрически седан на марката. Концептуалният автомобил Vision Neue Klasse включва еволюция на външния вид на прототипа BMW i Vision Dee, показана на изложението CES в Лас Вегас през януари тази година.
Въпреки че Vision Neue Klasse засега е само концепция, дизайнерите на BMW казаха пред медиите, че дизайнът е много близък до този на предстоящия сериен автомобил. Той въвежда нова ера на дизайнерски език за BMW, който трябва да бъде по-малко поляризиращ от този, който се среща при някои от настоящите му модели.
Чрез новото семейство електрически превозни средства под историческото име Neue Klasse, компанията BMW възнамерява да повтори успеха на седаните от среден клас "Нова класа", които през 60-те години на миналия век отвориха нова глава за марката и поставиха основата за всички следващи модели BMW 1500, 1600, 1800 и 2000.
Прототипът BMW Vision Neue Klasse разкрива новата технология eDrive от шесто поколение с 800-волтова архитектура, която ще бъде използвана в производствения модел. Най-новата технология за батерии на BMW, комбинирана със система за високо напрежение, ще позволи на бъдещия сериен автомобил да има
30% по-голям пробег, 30% по-бързо зареждане на батерията и 25% по-голяма енергийна ефективност
от който и да е от настоящите електромобили на марката. Данните за пробега не са оповестени, но по-рано представител на BMW заяви, че в бъдеще не е изключен автономен пробег от 1000 км.
Дължината на прототипа BMW Vision Neue Klasse е 4,70 метра, широчината е 2,07 метра, височината е 1,41 метра, а междуосието от 2,88 метра е по-голямо от това на настоящата трета серия - 2,85 метра. На този етап основният акцент е върху дизайна.
От една страна, екипът на Адриан ван Хойдонк се е опитал да запази под една или друга форма основните разпознаваеми черти на BMW - това са "ноздрите" на предницата, двойните светлини и извивката на Хофмайстер, но в същото време BMW Vision Neue Klasse има нов корпус и увеличена стъклена площ.
Концепцията BMW Vision Neue Klasse има същата основна форма като предишния прототип BMW i Vision Dee, но има повече съдържание от преди. Наклоненият преден капак тип "нос на акула" подчертава предната част на модела, а двете осветени хоризонтални бъбрековидни решетки се простират чак до края на бронята, където са разположени наклонените двойни LED светлини във всеки ъгъл.
Дизайнерите на BMW казват, че използва 3D печат за редица осветителни елементи, представени в прототипа. В основата на бронята има обърнат черен дифузьор, който придава на концепцията Neue Klasse по-спортна естетика в сравнение с i Vision Dee, а новите 21-инчови джанти заменят неоново зелените колела, като същевременно отдават почит на класическия дизайн на кръстосани спици, използвани в състезателните автомобили BMW.
Удължените задни светлини имитират комбинацията от бъбрековидната решетка и фаровете в предния край, докато новото минималистично лого на BMW е отпечатано върху предните и задните калници, но няма нито една метална емблема.
Освен че има каросерия, характерна за типичния триобемен седан, прототипът Vision Neue Klasse не прилича на никой настоящ модел на BMW и се отличава с поразително проста форма Каросерията е предимно плоска, с остри линии, минаващи по долната част на вратите.
Около предната и задната броня и на праговете има рециклиран материал, който ясно показва своя състав с петънца от различни цветни пластмаси. Има свеж поглед върху типичните за марката детайли, като чрез някои визуални трикове се създава триизмерен ефект, сякаш виждате през колата.
В профила се виждат новите странични прозорци, които свалят визуално кабината. За отварянето на вратите се използват цифрови дръжки. Сензорната зона може да се използва за автоматично отваряне на вратите, насочвайки пътниците към нея.
Салонът с четири отделни места е проектиран в духа на минимализма, като за изработката му са използвани рециклирани материали. Прекрасните кадифени седалки в жълт цвят на горчица съвпадат с жълтите акценти върху таблото и панелите на вратите.
Предните седалки са фиксирани към пода с една скоба, която освобождава място за краката отзад на пътниците в двете подобни на салон седалки. Извитият волан и екранът са единствените два елемента на таблото, които продължават минималистичната тема. В салона на BMW Vision Neue Klasse няма хром или кожа, за да поддържа по-екологичната насоченост.
Вътре в Neue Klasse е внедрено най-новото поколение на мултимедийната система iDrive на BMW. Вместо обичайния декор има осветление с много възможности за конфигурации, а вместо традиционните инструменти, в центъра на арматурното табло е поставен единичен голям сензорен панорамен дисплей Panoramic Vision, който заема цялата ширина на долния сектор на предното стъкло.
Извитият панорамен дисплей на BMW се намира там, където арматурното табло среща предното стъкло, осигурявайки широк дисплей както за водача, така и за пътника. Графиките ще се проектират директно в зрителното поле на водача и по цялата ширина на предното стъкло, като традиционният head-up дисплей все още е наличен и предлага основни показания.
Както водачът, така и пътникът отпред ще могат да конфигурират информацията, показвана върху него, чрез просто управление с жестове, което означава, че ще може да плъзне във въздуха за да мести елементите. От BMW възнамеряват това да присъства в предстоящите серийни автомобили. На централната конзола има стъклен селектор за задвижването и поставка за безжично зареждане на телефон. Има и гласово управление.
Вижте още снимки на прототипа BMW Vision Neue Klasse >> >> >>
Серийният електрически седан Neue Klasse с новата система eDrive се очаква да бъде представен през 2025 година. Производството на новия електрически модел първоначално ще започне в завода на BMW в Дебрецен, Унгария, който в момента е в процес на изграждане и обещава да не използва изкопаеми горива. След това производството ще се извършва и в Германия, Мексико и Китай.