Вторият етап от анонса на електромобила Xiaomi SU7 с обявяването на цената и тестовите шофирания е насрочен за днес в Китай и докато чуждестранните анализатори се опитват да разберат какви са финансовите последици от решението на компанията да навлезе на пазара на електромобили в този не най-лесен за нея момент. Анализаторите от JPMorgan Chase смятат, че Xiaomi SU7 ще продаде 50 000 екземпляра през първите 12 месеца.

Анализаторите на Goldman Sachs са малко по-оптимистично настроени и очакват 65 000 екземпляра. Проблемът е, че всички експерти смятат ценовата ниша около 30 000 щ. долара за ориентир за пазарната стойност на Xiaomi SU7, а ръководството на китайската компания неведнъж е отбелязвало, че възнамерява да позиционира първородната марка в премиум сегмента. Максималната цена на Xiaomi SU7 трябва да се доближи до 70 000 щ. долара, както основателят на компанията Лей Джун даде да се разбере преди ден. Експертите обясняват, че пускането на електромобили първоначално ще окаже негативно влияние върху печалбите на Xiaomi, но наличието на свързани бизнеси ще помогне на компанията да оцелее в трудните за китайския пазар времена.

Както правилно отбелязва Bloomberg, от 129-те производители, присъстващи на китайския пазар на електромобили и хибриди, само двама могат да се похвалят с рентабилност: BYD, която заема 32,9% от пазара и разполага със собствено мащабно производство на тягови батерии, и много по-малката, но динамично развиваща се Li Auto, която доскоро формираше продуктовата си гама изключително от премиум кросоувъри със задвижване под формата на сериен хибрид с двигател с вътрешно горене. От 129-те играчи на китайския пазар на електрически и хибридни автомобили само 20 могат да се похвалят с дял от над 1% и в условията на ожесточена ценова война са изправени пред консолидация.

Дори Li Auto наскоро беше принудена да намали собствената си прогноза за броя на продадените хибриди през първото тримесечие с 24%, докато конкурентът NIO коригира прогнозата си с 10 %. Tesla, която имаше 8,4% дял от китайския пазар в края на миналата година, ще публикува статистиката си следващата седмица, но не дава разбивка за конкретния пазар, въпреки че произвежда около половината от електромобилите си в завод в Шанхай.

Лобирането от страна на производителите на автомобили вече започна на ниво национални и регионални правителства. Неотдавна Европейската комисия реши, че китайските електромобили са по-евтини от европейските поради активното субсидиране на дейността на производителите в Китай, поради което вносът им в ЕС следва да се облага с по-високи мита вместо с настоящите 10%. Тази седмица китайските власти се нахвърлиха върху САЩ, обвинявайки ги, че използват законодателни мерки, за да предпазят изкуствено вътрешния пазар от продукти с китайски произход.