За първи път шведската марка Volvo показа своя електрически флагман EX90 в края на 2022 г. Тъй като производството се забави, трябваше да почакаме цели 2 години докато го видим в България. Родната премиера на новото Volvo EX90 се състоя по време на автосалона в София през октомври миналата година. Новият електрически SUV на шведите предизвика очаквано голям интерес и макар високата му цена от над 200 000 лева, вече има повече от дузина продажби.

Вижте галерията със снимки на Volvo EX90  >>  >>  >>

Наскоро имах възможността да се запозная отблизо с новия 7-местен електрически кросоувър Volvo EX90 във версията Twin Motor Performance с два електромотора със сумарна мощност от 517 к.с. Още при първия ми близък контакт с новото Volvo EX90 мога да кажа, че чакането си е заслужавало.

Снимка: Тони Тончев

Първото впечатление, което създава новото Volvo EX90 отблизо, е за солиден и голям кросоувър с размери - дължина 5,04 метра, ширина 1,96 метра, височина 1,75 метра и междуосие от 2,99 метра. Този внушителен и солиден SUV е проектиран без излишни дизайнерски чупки и линии, като предлага много ниско аеродинамично съпротивление Cd от едва 0,29. Новият модел е базиран на специална платформа за електрически автомобили, така че се различава от флагмана XC90. Новото Volvo EX90 няма да има версии с двигатели с вътрешно горене, като по този начин става поредният модел в гамата на Volvo, който твърдо преминава към електричество.

Снимка: Тони Тончев

При първия контакт с новото Volvo EX90 веднага ми прави впечатление, че този огромен SUV поставя началото на нова ера в дизайна на Volvo. Силуетът на новия модел е вдъхновен от XC90, който все още е лидер по продажби на Volvo. Големият SUV изглежда като мускулест атлет, без да е прекалено обемист. Той е изискан и приятен за окото, като почти всички модели на шведската марка. Новото Volvo EX90 съчетава практична функционалност със скандинавски дизайн.

Предните пикселни LED светлини имат T-образна форма с рестилизиран "Чук на Тор". Отзад във Volvo EX90 светлините имат C-образен дизайн, като каросерията и колелата предлагат оптимални аеродинамични характеристики. Стандартно за модела се предлагат джанти с размер 20 инча, но могат да се поръчат колела с размер 21 и 22 инча.

Снимка: Тони Тончев

Новото Volvo EX90 има всички качества, които клиентите на марката харесват, като щедро вътрешно пространство, изискана атмосфера на борда, премием материали, вдъхновени от шведската култура и начин на живот. За разлика от XC90 например, новото EX90 се движи напълно безшумно. В салона ме посреща първокласна обстановка, която е позната от XC90, но с необходимите подобрения.

Списъкът с технологични елементи на борда на новото Volvo EX90 се увеличава във всеки един момент, защото колата постоянно се актуализира онлайн. В средата на таблото се простира 14,5-инчовият сензорен вертикален дисплей, от който се управляват всички системи, предлагани в колата. Ако сте запознати с мултимедийните системи на Volvo от последните години, лесно ще намерите пряк път към модернизираната и усъвършенствана тяхна версия в EX90.

Снимка: Тони Тончев

Ако преминавате към EX90 от по-класическа кола, ще ви трябва малко време, за да разберете къде да намерите необходимата ви информация. Всяко ново нещо е непознато, спомнете си как преминахме от телефон с бутони към смартфон със сензорен екран, но когато веднъж свикнете да работите с таблета, управлението на функциите ще ви се струва лесно като детска игра.

Водачът има пред себе си дигитален инструментален панел, който показва най-важната информация като скорост, пробег и инструкции от навигационната система, както и Head-up дисплей, който се проектира на предното стъкло, точно на нивото на очите на шофьора. Физическите бутони в кокпита на Volvo EX90 са съвсем малко, така че трябва да свикнете, че почти всички функции се управляват чрез докосване.

Снимка: Тони Тончев

Новото Volvo EX90 използва операционна система Android Automotive, така че ще можете да инсталирате приложения от магазина на Google директно на колата, без да се налага да свързвате смартфона си чрез Android Auto или Apple CarPlay. Водачът може да използва и приложенията на Google като навигацията е чрез Google Maps. На централната конзола има поставка за безжично зареждане на смартфона ви. Технологиите за комфорт също са на следващо ниво и Volvo EX90 е най-безшумният автомобил на марката до момента.

Благодарение на своя аеродинамичен дизайн и усъвършенстваната шумоизолация, кросоувърът предлага едно от най-тихите пътувания. Интериорът е луксозен, минималистичен и устойчив, като включва аудиосистемата Bowers & Wilkins с добавка за качество на звука Dolby Atmos, която предоставя най-високо качество на звука в купето, особено ако ви се слуша музика. Общо 25 високоговорителя с мощност 1610 вата и за първи път в света студиото Abbey Road се грижат за първокласното изживяване в този премиум кросоувър.

Снимка: Тони Тончев

Като пътник на предната и на задната седалка на новото Volvo EX90 имах време да разгледам внимателно материалите, използвани в колата. Тапицерията на седалките е от екокожа Nordico, която не само че не отстъпва по нищо на естествената кожа, но изглежда и се усеща много луксозно. Всичко, което виждате по таблото и вратите, е меко на допир, металните вложки по таблото допълват добре съчетаната палитра от материали, а местата за съхранение са гумирани, за да нямат проблеми с металните контейнери.

В основата на централната конзола е предвидена огромна зона за чанти или всякакви обемисти предмети. Достъпът не е от най-лесните в тази област, но ще бъде една сигурна зона, където много от полезните неща в колата ще намерят своето заслужено място. Джобовете на вратите също са много просторни, а централната конзола може да побере две бутилки или чаши, в допълнение към вече класическото място за безжично зареждане на смартфона. В подлакътника има още едно място, където можете да поставите вещи и предмети, тъй като е доста дълбок.

Снимка: Тони Тончев

Новото Volvo EX90 е направено така, че пътниците да се чувстват много уютно и комфортно в него, без да има нещо, което да ги смущава. Вътрешното пространство е много щедро и дори 7 възрастни човека ще могат да седнат удобно, като пътниците на третия ред седалки правят най-малко компромиси в сравнение с други 7-местни модели. Благодарение на добре разположената батерия, в колата има толкова много място, че дори петима пътници с ръст около 1,90 метра ще могат да се съберат без да провят компромис с нещо.

Снимка: Тони Тончев

Електрическите механизми за сгъването и разгъването на третия ред седалки се задействат чрез бутони, разположени отстрани на багажника, които са достъпни и лесно трансформират колата от 7-местен SUV в 5-местен и обратно. В зависимост от конфигурацията на седалките, обемът на багажника варира от 310 литра при 7-местната версия до 655 литра при 5-местната версия или до 1915 литра, ако и вторият ред седалки е сгънат. Под предния капак също има практичен багажник с обем от 50 литра, в който се съхраняват кабелите за зареждане.

Снимка: Тони Тончев

Снимка: Тони Тончев

Новото Volvo EX90 се задвижва от два електрически мотора, които са свързани с батерия с брутен капацитет 111 кВтч (нетен 107 кВтч), предлагайки автономен пробег до 613 км. С максимална мощност на зареждане от 250 кВт, батерията може да бъде заредена от 10% до 80% за 30 минути. Базовата версия на Volvo EX90 Twin Motor е със сумарна мощност от 408 к.с. и 770 Нм въртящ момент, като ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,9 секунди.

Изпробвах по-мощната версия Twin Motor Performance с мощност от 517 к.с. и въртящ момент от 910 Нм, която спринтира от 0 до 100 км/ч само за 4,9 секунди. Максималната скорост е 180 км/ч. Благодарение на светкавичните реакции на електрическото задвижване, при солидно натискане на газта големият SUV се изстрелва като снаряд напред и ускорява бодро. В същото време той е удивително лесен за управление и може да се шофира дори и от неопитен водач.

Снимка: Тони Тончев

При равномерно шофиране без чести ускорения и намалявания, разходът беше 21 кВтч/100 км, което означава, че реалната автономност при тези условия ще бъде около 500 км. При шофиране по магистрала със скорост около 130 км/ч, колата предлага реален пробег от около 400 км при добри температурни условия, тъй като бордовият компютър отчете разход от 25 кВтч на 100 км. Новото Volvo EX90 е изградено на 400-волтова техническа платформа и колата може да черпи електричество с максимум 250 кВт на бързи DC станции. На станции с мощност 11 кВт, новото Volvo EX90 се зарежда за около 8 часа.

Новото Volvo EX90 е много удобен автомобил за дълъг път и създава впечатлението, че след продължително шофиране ще излезете от колата, без да е необходимо да се разтягате и да правите гимнастика за отпускане на мускулите. Колата е създадена да бъде семеен кросоувър, който изминава много километри между зарежданията и няма спортни претенции или амбиции, освен ако не искате да изпробвате нейните 517 к.с. в права линия. Теглото е около 2,8 тона, а с трима човека на борда дори нараства над 3 тона, което има и своите недостатъци, тъй като законите на физиката не могат да бъдат излъгани на завоите, където е очевидно, че колата се влияе от инерционните сили.

Снимка: Тони Тончев

Динамичното поведение на Volvo EX90 на пръв поглед изглежда по-добро от това на XC90, защото центърът на тежестта е малко по-нисък и това предизвиква поведение на недозавиване, което можете да предвидите и контролирате. Колата е оборудвана с двукамерно въздушно окачване, което предлага две диаметрално противоположни настройки за твърдост. Настройките в менюто на централния екран трансформират колата от много тиха и комфортна на магистрала в такава, която ограничава накланянето в завои и поддържа обемистата си каросерия невъзмутимо.

Новото Volvo EX90 вози много плавно и тихо. Дори не чувате никакви удари на колелата при напречни неравности, което е традиционна болка на съвременните автомобили с огромни и тежки колела с нископрофилни гуми. Въздушното окачване перфектно неутрализира неравностите дори с 21-инчовите колела, така че EX90 просто се носи по пътя необезпокоявано, независимо колко неравен е асфалтът.

Снимка: Тони Тончев

В градските райони най-големият SUV на Volvo оставя внушително присъствие и с дължината си от 5 метра, диаметърът на завой е 11,8 метра, така че тесните зони не са точно неговата подходяща зона на движение. Ако се наложи, имате множество камери и сензори, които ще се погрижат лесно да се адаптирате към ситуацията.

Един от основните акценти в новото Volvo EX90 е неговата безопасност. Той е най-сигурният модел на Volvo, създаван някога. С усъвършенстваната технология за безопасност, EX90 осигурява ненадминато ниво на защита за пътниците, като използва ново поколение сензори и системи за предотвратяване на инциденти. Новото Volvo EX90 следи средата около колата, но също и вътре. Той използва мощна сензорна техника, състояща се от един LiDAR (лазарен радар) на покрива, 5 радара, 7 камери и 12 ултразвукови сензора, както и огромна изчислителна мощност за обработка на всички данни. Лазерният радар може да види обект с размерите на бейзболна топка на разстояние от 250 метра през деня и нощта, в ослепителна светлина и непрогледни виелици.

Снимка: Тони Тончев

Благодарение на това, Volvo EX90 е готово да бди за живота на водача във всяка ситуация, а в бъдеще, когато законодателството го позволява, дори може да поеме управлението вместо него, тъй като има трето ниво на автономност. Камера следи водача, за да види дали се концентрира върху шофирането и дали е в добро здраве, като в случай на сънливост или други здравословни проблеми може автоматично да спре отстрани на пътя и да повика помощ. Освен това ще ви предупреди, ако случайно забравите детето или домашния си любимец вътре, тъй като може да засича сърдечни удари в кабината. Или веднага ще пусне климатика, за да не им се случи нещо, докато са в колата.

Цените на Volvo EX90 в базовата версия Twin Motor с мощност 408 к.с. в ниво на оборудване Plus започват от 213 180 лева, а по-скъпата модификация Twin Motor Performance с мощност 517 к.с. в топнивото Ultra струва минимум 223 180 лева.

Технически характеристики

Volvo EX90 Twin Motor Performance Plus

Размери

Дължина: 5037 мм

Широчина: 1964 мм

Височина: 1744 мм

Междуосие: 2995 мм

Собствено тегло: 2818 кг

Нетен капацитет на батерията: 107 кВтч

Задвижване

Тип: два синхронни електромотора

Максимална мощност: 517 к.с.

Максимален въртящ момент: 910 Нм

Скоростна кутия: 1-степенна автоматична

Задвижване на колелата: двойно/4х4

Показатели

Максимална скорост: 180 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 4,9 секунди

Среден разход на електрическа енергия: 20,8 кВтч/100 км

Комбиниран автономен пробег (WLTP): 613 км

Цена на модела с ДДС: от 223 180 лева