На автомобилното изложение в Париж през 2004 година BMW представи първото поколение на Серия 1 като наследник на BMW Серия 3 Compact. Още тогава голяма част от почитателите на марката бяха шокирани и не приеха модела за истинско BMW, макар че беше със задно предаване. Освен хечбека с 3 и 5 врати, не след дълго се появиха версиите купе и кабриолет.

Второто издание на BMW Серия 1 запази ценности като 6-цилиндровия бензинов двигател и задното предаване, стана съществено по-голямо и предложи повече пространство и комфорт на пътниците. Купето и кабриолетът бяха трансформирани в Серия 2. С третата генерация на BMW Серия 1 баварците за пореден път шокираха феновете си. Този път моделът дебютира с водещо предно предаване, загуби 6-цилиндровия си бензинов двигател и се предлагаше само като хечбек с 5 врати.

Третата генерация на BMW Серия 1 (F40)

Снимка: BMW Group

В края на миналата година BMW представи у нас четвъртото поколение на Серия 1 с индекс F70, което все още е най-достъпният модел на баварската марка. Новият модел отново е с водещо предно предаване, но запазва нещо много ценно в гамата си - дизеловите двигатели. Най-малкият модел на BMW се сдоби с модерни технологии, които досега бяха налични само в по-големите серии.

Вижте новото BMW Серия 1 в България  >>  >>  >>

Новият компактен хечбек е изграден върху платформата UKL2, на която е базирана и предишната Серия 1. Най-малкият баварец стана първото BMW, в което няма буквата i, с която досега се обозначаваха бензиновите версии. Сега всички бензинови модели имат само трицифрен индекс, като например 116 или 120.

Практичен в града, но подходящ и за дълъг път

Четвъртата генерация на компактното BMW Серия 1 показва, че колите от C-сегмента с класически каросерии с 5 врати имат утвърдена позиция на пазара. Тези модели са необходими, което не може да се каже за хечбеците с 3 врати, които изчезнаха през последното десетилетие. Компактният модел с 5 врати все още е златната среда, т.е. практичен лек автомобил с оптимални размери, подходящ за ежедневна употреба в града, но в същото време не уморява при шофиране на дълъг път.

BMW 118d

Снимка: BMW Group

Новото BMW Серия 1 добавя нотка на престиж към тези характеристики, като е типичен представител на своя клас с ниска каросерия с дълъг преден капак, изнесен назад пътнически салон, динамично спускаща се линия на покрива и масивна задна част. Размерите са леко увеличени в сравнение с предшественика - дължината на каросерията е 4,36 метра, широчината е 1,80 метра, височината е 1,46 метра, а междуосието остава 2,67 метра. Двигателите са разположени напречно, а задвижването е предимно към предните колела.

Все по-далеч от стила на легендарните баварци

Дизайнът на новото BMW Серия 1 е смекчен, поради което производителят е критикуван от феновете на марката, които виждат прилика с по-конвенционални модели. От друга страна е добре, че дизайнерите не са избрали оптимален размер на решетката, като при Серия 4 например, която би изглеждала нелепо на компактната кола. Плоската предна част се характеризира с наклонена радиаторна решетка. Пълнежът на скарата може да бъде различен - със структура от вертикални и диагонални линии или с напречни линии, изцяло черни или с рамка в контрастен цвят.

BMW 120d и BMW M135 xDrive

Снимка: BMW Group

За почитателите на модерното изкуство има впечатляваща опция под формата на светеща бъбрековидна рамка чрез опцията Iconic Glow. За съжаление новото BMW Серия 1 е загубило своя характерен светлинен мотив с ангелски очи. Новите LED фаровете имат същия стил като обновените Серия 3 и Серия 4, т.е. вертикални елементи на дневните светлини и мигачите. Опционално се предлагат адаптивни LED фарове с матрични дълги светлини без заслепяване, функция за осветяване на завой и сини акценти.

Отзад характерно оформените LED светлини от две части с прорези за капака на багажника се простират стилно в профилните стени на колата. Има и вариант за оцветяване в черно на всички детайли по купето. В случая на BMW Серия 1 това е пакетът Shadow Line. Страхотно изглеждащ елемент е щампованият в пластмасата номер 1, вградена в извивката на С-колоните. За първи път компактният модел се предлага и с опционална контрастираща черна боя на покрива.

BMW M135 xDrive

Снимка: BMW Group

Основните алуминиеви джанти са 17-инчови, като най-големите налични са до 19-инчови. Ако стандартният стил ви изглежда твърде спокоен дори след поръчка на декорациите в черно, като опция се предлагат и пакети с оборудване M Sport и M Sport Design. След това в предната броня се появяват големи въздухозаборници, страничната линия се сдобива с по-масивни прагове, а задната част е оборудвана с триизмерен дифузьор, но все още със скрит ауспух. Само най-високата версия M135 е получила две двойни ауспухови тръби под дифузьора и специални корпуси на огледалата.

Повече функции, но по-малко бутони в интериора

Интериорът на новото BMW Серия 1 е напълно променен в сравнение с предходния модел. Дизайнът на таблото черпи много от по-големите модели на баварския производител и вече е съобразен с тях, с изцяло дигитален информационен дисплей. Пред погледа на водача един до друг в една линия са разположени 10,7-инчовият екран, фокусиран основно върху данните за шофиране, а до него е 10,25-инчовият сензорен дисплей за настройки на автомобила и мултимедията.

BMW M135 xDrive

Снимка: BMW Group

Системата за управление iDrive с QuickSelect е базирана на новата операционна система BMW OS 9, която формира основата за много индивидуален избор на допълнителни дигитални услуги. За съжаление дигитализацията доведе до значително намаляване на броя на бутоните и контролните елементи в пилотската кабина, поради което ергономията вече не толкова добра. Дори удобният и интуитивен бутон iDrive, високо оценен от потребителите и прекопиран от други производители, отсъства от централния тунел.

В новото BMW Серия 1 климатикът се управлява от сензорния екран. Добре е, че поне частта с настройките за вентилация и температура винаги се вижда в долната част на дисплея. Панелът със селектора на предавките и режима на шофиране съдържа няколко бързи клавиша за изсушаване на прозорците и бутон за регулиране на силата на звука на радиото или възпроизвежданата музика. Все още има няколко традиционни бутона на волана, който в допълнение към стандартния стил се предлага и в спортна версия с лостчета за ръчно превключване на скоростите.

BMW M135 xDrive

Снимка: BMW Group

Обстановката в купето определено е уютна поради ограничената площ, типична за този клас автомобили. Използваните материали са приятни на допир. Интериорът на BMW Серия 1 стандартно е завършен напълно без използването на естествена кожа. Седалката на водача е удобна за всякакви хора. Като опция се предлагат спортни седалки с тапицерия Econeer от рециклиран полиестер и седалки от пакета M Sport.

Тапицерията Veganza и Alcantara е част от пакета M Sport и стандартно оборудване за BMW M135 xDrive. Такива седалки с интегрирани облегалки за глава не само изглеждат впечатляващо, но и са удобни и ефективно поддържат тялото в завоите. Всички версии на седалките се предлагат като опция с отопление и широк набор от електрически настройки с памет от страната на водача.

Снимка: BMW Group

Спортните седалки и тези от M Sport могат да бъдат допълнително оборудвани с лумбална опора. За спортните седалки като опция се предлага и функция за масаж. На задните седалки се предвижда да седнат до трима човека, но истината е, че удобно ще се чувстват двама възрастни. Опционалното амбиентно осветление на избрани елементи създава приятна обстановка. Обемът на багажника е 380 литра, но може да се увеличи до 1200 литра чрез сгъване на облегалките на задните седалки.

Запазва два ефективни варианта на дизеловия двигател

Новото BMW Серия 1 се предлага с бензинови и дизелови двигатели от последно поколение. Базовата версия вече са обозначава като BMW 116 и се задвижва от 1,5-литров 3-цилиндров бензинов турбодвигател с мощност 122 к.с. и въртящ момент от 230 Нм. Същият двигател в BMW 120 е комбиниран с 48-волтова мека хибридна технология, която повишава както неговата ефективност, така и скоростта на подаване на мощност. Той развива 170 к.с. и 280 Нм, като спринтът от 0 до 100 км/ч става за 7,8 секунди.

BMW 120

Снимка: BMW Group

Предлага се и версия 123 xDrive, задвижвана от 2,0-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател с 218 к.с. и въртящ момент от 360 Нм, с който хечбекът ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,3 секунди. На върха на бензиновата гама е BMW M135 xDrive, което е оборудвано с адаптивно окачване и се задвижва от 2,0-литров 4-цилиндров бензинов турбомотор с мощност 300 к.с. и 400 Нм, съчетан със 7-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител. Времето за ускорение от 0 до 100 км/ч е 4,9 секунди, а максималната скорост е ограничена до 250 км/ч.

За радост на всички, които пътуват на дълги разстояния и не обичат да зареждат често, BMW запази два варианта на 2,0-литровия 4-цилиндров турбодизелов двигател в моделите BMW 118d с мощност 150 к.с. и 360 Нм, и BMW 120d със 163 к.с. и 400 Нм, които ускоряват до 100 км/ч съответно за 8,3 секунди при 118d и за 7,9 секунди при 120d. Дизеловият вариант 120d със 163 к.с. е оборудван с 48-волтова мека хибридна технология, която повишава ефективността и отзивчивостта на газта.

Снимка: BMW Group

Дори в базовия вариант BMW 116 няма да намерите ръчна скоростна кутия. Всички модели са със 7-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител. Задвижването на всички колела xDrive е съчетано с 2,0-литровите бензинови двигатели при BMW 123 xDrive и при BMW M135 xDrive.

BMW 120 с подкрепа от мека хибридна технология

Първоначално тествам BMW 120 с 1,5-литров 3-цилиндров бензинов турбодвигател с мощност 170 к.с. и 280 Нм, благодарение на комбинацията с 48-волтова мека хибридна технология, която повишава ефективността и и отзивчивостта на газта. Това е напълно достатъчно не само за ежедневните маршрути в града, но и да се отправите на дълъг път по магистрала. С това задвижване BMW 120 не ви насърчава да посягате към оборотите и не провокира водача към динамично поведение на пътя. BMW 120 съответства на това, което трябва да се очаква от компактен модел с 1,5-литров двигател.

BMW 120

Снимка: BMW Group

Меката хибридна система влияе върху икономичността на шофиране, но също така ефективно помага на двигателя с турбокомпресор да се развърти от ниските обороти и да стартира бързо, когато системата старт/стоп е активирана. За спокойно шофиране мощността от 170 к.с. е повече от достатъчна, което се потвърждава от спринта от 0 до 100 км/ч за 7,8 секунди. Скоростите се сменят без забавяне, колата завива уверено и е удоволствие да се кара. Комфортът на шофиране на пътя се подобрява от добрата изолация на купето и множество системи за подпомагане на водача, които гарантират безопасност при пътуване.

BMW M135 xDrive със задвижване на всички колела

Най-динамичният вариант BMW M135 xDrive се задвижва от 2,0-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател с максимална мощност 300 к.с. в диапазона 5750-6500 об/мин, а максималният въртящ момент от 400 Нм е наличен от 2000 до 4500 об/мин. Това е повече от достатъчно за катапултиране при натискане на газта. Първите 100 км/ч се постигат за 4,9 секунди, а оптималното сцепление се осигурява от задвижването на четирите колела със системата xDrive, която разпределя интелигентно и ефективно мощността към колелата.

BMW M135 xDrive

Снимка: BMW Group

Двигателят реагира спонтанно и незабавно на натискане на педала на газта. По-продължителното издърпване на левия лост зад волана с надпис Boost за 10 секунди активира максималната мощност на задвижването, което от своя страна създава ефекта на притискане на тялото към седалката.

При активиран спортен режим и настройка за ръчна смяна на предавките на скоростна кутия, новото BMW M135 xDrive е нервно, поддържа високи обороти и не бърза да сменя предавката преди решението на водача. Не само режимите на шофиране, които променят характера на колата, помагат за разкриването на пълния потенциал на автомобила.

BMW M135 xDrive

Снимка: BMW Group

Адаптивните амортисьори втвърдяват окачването и го понижават с 8 мм, диференциалът с ограничено приплъзване помага в завоите, а спортното кормилно управление е отзивчиво и вярно на текущото положение на колелата. Променливите настройки могат да бъдат много забавни на серпентини, но и доста удобни при бавно шофиране. Тези, които търсят тръпката не само по права линия, но и по завои, могат да добавят пакета M Sport, който включва композитни спирачки и 19-инчови ковани лети джанти. Безупречната спирачна система изисква известно привикване. Задвижването на предните колела не отнема удоволствието от шофирането.

BMW M135 xDrive

Снимка: BMW Group

Новото BMW M135 xDrive е ефективен автомобил както на прави, така и в завои, съчетаващ перфектно емоциите с ежедневната употреба. Това е вълнуващ хечбек, който стимулира сетивата ви и не искате да излезете от него, като ви насърчава да шофирате безцелно. Жалко само, че колата не звучи достатъчно вълнуващо, като се има предвид нейното представяне. Изкуственото подобряване на звука не е задоволително. Изпускателната система би могла да мърка по-палаво при натискане на газта и да пука по-силно при отпускане.

BMW 120d - пъргава динамика и нисък разход на гориво

Почитателите на дизела могат да избират между две модификации на 2,0-литровия 4-цилиндров турбомотор - 118d и 120d. Първият има мощност 150 к.с. и 360 Нм въртящ момент, което е достатъчно, за да ускори от 0 до 100 км/ч за 8,3 секунди. Моделът 120d добавя мека хибридна система за комбинирана мощност 163 к.с. и 400 Нм. Новото BMW 120d е оптималният вариант между пъргава динамика и нисък разход на гориво.

BMW 120d

Снимка: BMW Group

Все още има много производителност в новия 120d и колата се възползва максимално от нея. Максималният въртящ момент от 400 Нм осигурява пъргаво ускорение, независимо колко човека и багаж има на борда. Двигателят е комбиниран със 7-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител, която превключва гладко и незабележимо. Тя работи едновременно плавно и спокойна при движение, но може да бъде бърза и директна, когато я поставите в спортен режим. Поемането на контрол над скоростите с лостчетата на волана е изненадващо лесно.

BMW 120d

Снимка: BMW Group

Лявото лостче има надпис Boost върху него, така че когато го дръпнете, получавате временно 10-секундно усилване, за да ви помогне при изпреварване. Комбинацията от мощния дизелов мотор и автоматичната трансмисия с лекота ускорява BMW 120d при старта, като от 0 до 100 км/ч са му необходими 7,9 секунди. Колата е пъргава и дава възможност на водача да предприеме изпреварване на кратки разстояния. В комбиниран цикъл разходът на гориво е около 4,5 л/100 км. На магистралата със 130 км/ч консумацията не надхвърля 6,1 л/100 км, а в града достига до 6,5 л/100 км.

Подобрена динамика с оптимизация на шасито

Подобрената динамика на новото BMW Серия 1 се дължи и на оптимизациите в шасито. Увеличената устойчивост на каросерията към усукване и добавянето на повече точки на закрепване на окачването се допълват от оптимизираната му кинематика, предварително напрегнатите стабилизатори и новата технология на амортисьорите.

BMW 120

Снимка: BMW Group

Увеличената с 20% следа на предните колела гарантира отлична стабилност и прецизна обратна връзка от кормилното управление. Серийното оборудване включва и контрол на сцеплението, интегрирана спирачна система и 17-инчови алуминиеви джанти. Опционалният пакет M Sport добавя остро кормилно управление, адаптивно окачване и 19-инчови джанти за още по-динамичен контрол.

Вход в света на BMW срещу 60 000 лева

За изминалите 20 години кампанията BMW е продала над 3 милиона екземпляра от Серия 1. Този резултат включва и версиите купе и кабриолет, които бяха премахнати от моделната гама при второто поколение. От третото издание Серия 1 се предлага само като хечбек с 5 врати. Най-новата четвърта генерация е модел, който позволява на потребителите да навлязат в света на марката BMW. Производството на новото BMW Серия 1 започна в завода на компанията в Лайпциг и е съобразено с най-високите стандарти за устойчивост.

BMW 120d и BMW M135 xDrive

Снимка: BMW Group

Новото BMW Серия 1 вече се предлага и на българския пазар, като базовата версия BMW 116 струва от 59 300 лева, а BMW 120 - от 69 600 лева. Топмоделът M135 xDrive има базова цена от 103 950 лева. Най-достъпната дизелова модификация 118d започва от 68 600 лева. Бих избрал оптималния вариант между спортна динамика и нисък разход на гориво - 120d, който струва 72 550 лева. Стартовите цени обаче нямат много общо с колите, които излизат от завода в Лайпциг. Добавените опции имат своята цена, което означава, че независимо от версията на автомобила, играта с конфигуратора лесно ще увеличи крайната сума.

Технически характеристики

BMW 120d

Размери

Дължина: 4361 мм

Широчина: 1800 мм

Височина: 1459 мм

Междуосие: 2670 мм

Собствено тегло: 1495 кг

Обем на резервоара: 49 литра

Двигател

Тип: 2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов + електромотор

Работен обем: 1995 куб. см

Максимална системна мощност: 163 к.с. (150 к.с. при 3750-4000 об/мин)

Максимален системен въртящ момент: 400 Нм (360 Нм при 1500-2500 об/мин)

Скоростна кутия: 7-степенна автоматична с двоен съединител

Задвижване на колелата: предно

Показатели

Максимална скорост: 222 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 7,9 секунди

Среден разход: 4,8 л/100 км

Емисии на СО2: 125 г/км

Цена на модела с ДДС: от 72 550 лева