Новият Dodge Charger дебютира като електрически спортист
Легендарният мускулест автомобил ще се предлага и с мощен 6-цилиндров битурбо бензинов двигател, ще има модели с две и четири врати
Американската марка Dodge представи изцяло новия си модел Charger в няколко различни модификации. Новият Dodge Charger ще се предлага в два варианта на каросерията - с две и с четири врати, като ще замени едновременно моделите Charger и Challenger, чието производство беше преустановено в края на миналата година. Освен електрически версии, в гамата ще се появят и бензинови модели.
Вижте как изглежда новият Dodge Charger >> >> >>
Компанията използва познатите термини "купе" и "седан", но и в двата случая новият Charger има голяма багажна врата, която се отваря заедно със стъклото, така че всъщност имаме "лифтбек" с три и пет врати. Освен това и двата модела имат еднакво междуосие от 3074 мм, а размерите им са еднакви - дължина 5248 мм, широчина 2028 мм и височина 1499 мм.
Посоченият пътен просвет е 143 мм. Благодарение на практичния тип каросерия, обемът на багажника се е увеличил със 133% в сравнение с предишния Charger и достига 644 литра с повдигнати задни седалки и 1090 литра със сгънати. Електрическите модели имат допълнителен 42-литров преден отсек.
Външният вид на новия Dodge Charger почти напълно повтаря концепцията Dodge Charger Daytona SRT. Купето има стремителен силует с отсечени линии и остри ъгли, който препраща към славните му предци от миналия век.
Друга особеност са въздуховодите вместо радиаторната решетка, които се издигат до повърхността на капака и образуват нещо като крило, което компанията нарича R-Wing. Ще го имат обаче само електрическите версии, защото автомобилите с двигатели с вътрешно горене все още имат радиатори, монтирани в предната част. Електрическите коли също имат собствена имитация на ауспух с високоговорители под задната броня.
Интериорът на серийния мускулест автомобил Dodge Charger също е заимстван от концепцията преди две години, като той се откроява с необичаен трансмисионен лост под формата на пистолетна ръкохватка и необичайна релефна тапицерия на вратите. На предния панел има 12,3-инчов дисплей на мултимедийната система Uconnect 5.
Екранът на виртуалните инструменти може да има диагонал от 10,25 или 16 инча, в зависимост от конфигурацията. Срещу доплащане се предлагат и проекционен екран, многоцветно контурно осветление, безжично зареждане, тапицерия на седалките в черна или червена кожа напа и 914-ватова аудиосистема Alpine с 80 говорители и субуфер.
Новият Dodge Charger е базиран на платформата STLA Large, която е еволюция на архитектурата Giorgio, на която са базирани сегашните Alfa Romeo Stelvio и Giulia, Jeep Grand Cherokee и Maserati Grecale. Основната разлика между архитектурата STLA Large е именно широките възможности за електрификация. Електрическите модели на тази платформа могат да имат всякакъв тип задвижване - предно, задно или задвижване на всички колела 4х4.
Шасито е с алуминиево пружинно окачване - отпред с двоен носач и отзад с четири рамена. При поръчка на опционалния пакет Track, шасито на новия Dodge Charger може да бъде оборудвано с адаптивни амортисьори с отделни клапани за компресия и отскок, 6-бутални спирачки Brembo отпред и 4-бутални отзад, както и 20-инчови джанти с гуми Goodyear Eagle F1 Supercar с размер 305/35 ZR20XL отпред и 325/35 ZR20 отзад.
Електрическият Dodge Charger Daytona има задвижване на всички колела с универсални модули на всяка ос. И двата модула разполагат със собствен инвертор, електромотор и дори самостоятелна скоростна кутия. Задният модул има механичен диференциал с ограничено приплъзване за по-добро спортно поведение на пътя. Пиковата мощност на всеки електромотор е 340 к.с. и 407 Нм, но комбинираните показатели на двете модификации се различават.
При топверсията на Daytona Scat Pack с две врати максималната мощност достига 670 к.с., докато при модификацията Daytona R/T с четири врати е ограничена до 496 к.с. Тези стойности обаче се постигат само при натискане на бутона Power на волана при пълна газ. По този начин се добавят още 40 к.с. от електрическите мотори за 15 секунди. След всяко натискане трябва да изчакате 30 секунди, преди да направите нов изстрел. Без него Charger Daytona Scat Pack има 630 к.с., докато Daytona R/T пада до 456 к.с. Впоследствие ще се появят и други версии.
И за двата варианта се използва 400-волтова батерия с призматични клетки, изработени по литиево-никел-кобалт-алуминиева технология. Капацитетът им е 100,5 кВтч, максималната мощност е 550 кВт, а мощността на зареждане е 350 кВт. На бързо зарядно устройство батерията може да се презареди от 20% до 80% за приблизително 27 минути.
Собственото тегло на електрическото купе Dodge Charger Daytona е 2648 кг. Върховият модел Daytona Scat Pack може да ускори от място до 100 км/ч за 3,3 секунди и да измине четвърт миля за 11,5 секунди. Моделът Dodge Charger Daytona R/T спринтира до 100 км/ч за 4,7 секунди и изминава четвърт миля за 13,1 секунди. Максималната скорост и на двете версии е ограничена до 220 км/ч. С едно зареждане най-високата версия може да измине 418 км по цикъла на EPA, а Charger Daytona R/T може да издържи 510 км.
Новият Dodge Charger Daytona има различни настройки за режимите на шофиране - "дрифт", "драг", "поничка", както и предварителна настройка Line Lock за приплъзване на място, при което предните колела са блокирани, а работи само задният двигател. Бордовата система е оборудвана със специален телеметричен комплекс Drive Experience Recorder (DxR), който може да записва и запазва видео, аудио и данни по време на състезателни сесии за последващ анализ и подобряване на резултатите.
Бензиновият Dodge Charger носи името SixPack, тъй като под капака му има редови 3,0-литров 6-цилиндров двигател Hurricane с два турбокомпресора. Този двигател ще се предлага в две нива на мощност с 550 к.с. и 420 к.с.
Производителят рутинно заявява, че новите варианти на Dodge Charger ще надминат своите предшественици с атмосферни двигатели V8, тъй като не се планира тяхното серийно монтиране под капака на новата мускулеста кола. Въпреки това, придворните тунери от подразделението Mopar с техните двигатели извън каросерията със сигурност ще помогнат за това. Производството на бензиновите модели започне едва след година.
Новият Dodge Charger с каросерия лифтбек с пет врати ще се появи на поточната линия на завода в Онтарио, Канада. Електрическото купе Dodge Charger Daytona във версиите Scat Pack и R/T трябва да излезе на пазара в средата на 2024 г. Ръководството на Dodge вече потвърди, че паралелно се подготвя специална версия за полицията. Цените на новите Dodge обаче все още не са оповестени.