Новата Mazda CX-80 ще се състезава с Audi Q7, BMW X5 и Mercedes GLE
Японският SUV с дължина 5 метра и междуосие 3,12 метра има три реда седалки и до 7 места, като може да ползва данъчен кредит
Имаше времена, когато японската компания Mazda произвеждаше доста луксозни седани като Mazda 929 и Mazda Xedos 9, но тези модели останаха в 90-те години на миналия век. Преди 2 години и половина Mazda се завърна в премиум сегмента с кросоувъра CX-60. С този луксозен SUV японците показаха, че могат да направят сериозен конкурент на утвърдените германски премиум марки.
На автосалона в София през октомври Mazda ни представи новия си кросоувър CX-80 с дължина 5 метра и междуосие 3,12 метра, който във всичките си версии има три реда седалки и до 7 места.
Вижте новата Mazda CX-80 в двата нови цвята >> >> >>
С новия SUV CX-80 компанията Mazda продължава пътя си нагоре и ще се състезава с автомобили от калибъра на Audi Q7, BMW X5 и Mercedes-Benz GLE. Тъй като се предлага на далеч по-достъпна цена от именитите си германски конкуренти, новата Mazda CX-80 печели симпатиите на онези практични потребители, които не робуват на предразсъдъци и емблеми.
Новата Mazda CX-80 е най-големият модел на марката досега в Европа и няма предшественик в гамата. Това е голям и просторен SUV, който се предлага в няколко конфигурации на седалките, за да покрие повече възможности за потенциалните клиенти. В сравнение с Mazda CX-60, новият CX-80 има по-дълго междуосие с 25 см, като е изграден на същата платформа, разработена от нулата заедно с тази на CX-60, която се предлага с надлъжно разположен двигател.
С изключение на иконата Mazda MX-5, другите модели в гамата на Mazda са с напречно разположен двигател, така че това е голяма промяна в начина, по който колата се усеща при шофиране. Новата Mazda CX-80 се предлага с три възможни конфигурации за втория ред седалки -задна седалка с три места или два варианта на версията с две индивидуални седалки - с централна конзола между тях или с пътека между тях.
Ако третият ред седалки се сгъне в багажното пространство, в салона остават 5 места. Тъй като Mazda CX-80 разполага с 6+1 места, у нас може да ползва данъчен кредит при покупка от фирми, което намалява значително цената спрямо конкурентите.
Споделя дизайна на по-малкия модел, но с променен профил
Новата Mazda CX-80 се откроява с размерите си, но най-вече изпъква със своя елегантен дизайн на линията. От където и да го погледнете, новият CX-80 бележи решителна стъпка към премиум сегмента, с всичко, което произтича от това. Вижте огромната предна решетка с тази хромирана рамка, която я поддържа и обединява фаровете, плоския и дълъг преден капак, и всички плавни форми. До тук всичко е както в CX-60, с който споделя платформа и механика.
Задната част също е почти идентична с тази на по-малкия модел, но най-голямата разлика между CX-60 и CX-80 може да се види в профила. Новият модел е с 25 см по-дълъг, а цялата тази по-голяма дължина се дължи на междуосието, което е увеличено до 3,12 метра. Благодарение на това, има много просторен салон с три реда седалки. Джантите са 20-инчови, а прозорците имат хромирани рамки, за да увеличат тази елегантност.
Майсторска изработка в интериора с практични решения и изящни материали
Цялостният интериорен дизайн на Mazda CX-80 също е копие на по-малкия модел CX-60 и това е чудесно. Разкошният кокпит олицетворява върха на японското майсторство и дизайн, като се отличава с висококачествена изработка. Безупречният салон на новата Mazda CX-80 е изработен с японска прецизност и отдаденост до най-малките детайли и разкрива висококачествени материали, като например истинско кленово дърво, кожа Nappa с фини шевове и хромирани детайли.
Пред водача е позициониран 12,3-инчов интуитивен и персонализиран дигитален инструментален панел, а в центъра на таблото е интегриран плоският 12,3-инчов екран на мултимедийната система. Той се управлява по много лесен начин от кръгъл джойстик и няколко бутона на централната конзола. Има и специфичен модул за електронния климатик, което винаги избягва разсейването и е много по-добро, отколкото да се налага да боравите със сензорен екран.
В интериора на новата Mazda CX-80 никъде няма да намерите посредствена пластмаса. Върху част от таблото и облицовките на вратите са използвани текстилни материали, които изглеждат красиви, но вероятно са трудни за почистване. Лично аз бих избрал някое от другите покрития заради този детайл. При допир усещането на повечето материали е много приятно. Освен това има няколко USB порта, поставка за безжично зареждане на смартфон и безжично свързване.
В интериора и във вратите има доста места за съхранение на предмети. Има поставки за бутилки, кутия под подлакътника в централната част и поставка за чаши. Вторият ред седалки предоставя достатъчно много пространство, a вратите се отварят практически на 90 градуса за лесен достъп. Вътре можем да регулираме наклона на облегалката и да плъзгаме задната седалка напред-назад, за да разпределим пространството.
В междинна позиция има достатъчно място за краката и за главите дори на високи възрастни. Новата Mazda CX-80 може да се конфигурира с втори ред от две или три седалки, така че да са общо 6 или 7. Ако изберем модела с 6 места, на средния ред може да избираме между две странични седалки със свободна пътека между тях или голяма конзола в тази междинна зона. Има вентилационни отвори с климатроник, както и отопляеми и вентилирани странични седалки на втория ред.
Седалките на третия ред на Mazda CX-80 ме изненадаха и ми харесаха. Като се има предвид, че е това е голям SUV, достъпът до последния ред е много правилен и след като седнах там, коленете ми са малко високо, но имах достатъчно място за коленете. Ако поставите предната седалка в междинна позиция, има достатъчно място за краката и е просторно, така че да не докосвате главата си с тавана. Освен това има вентилационни отвори, USB Type-C гнезда, поставки за бутилки и високоговорители.
Ако се използват всичките 7 седалки, багажникът е с обем 258 литра. Това е минималният обем на Mazda CX-80. Ако сгънем третия ред, пространството варира между 566 и 687 литра, в зависимост от това дали вторият ред е много напред или много назад, с надлъжно регулиране в диапазона от 120 мм. В случай на сгъване и на втория ред, пространството достига 1971 литра литра. Големият панорамен стъклен покрив засилва усещането за простор като пуска много светлина.
Две опции за задвижване - plug-in хибрид и мощен дизелов двигател
За задвижването на новата Mazda CX-80 можете да избирате между две алтернативи. Ако шофирате предимно в града и по-рядко пътувате на дълъг път, по-рационално е да изберете plug-in хибрид, който може да изминава около 60 км изцяло на ток, без да включва бензиновия двигател. Този plug-in хибрид съчетава 2,5-литров 4-цилиндров бензинов двигател и електромотор с обща системна мощност от 327 к.с. и въртящ момент от 500 Нм. Има и батерия с капацитет 17,8 кВтч.
Хибридното задвижване e-Skyactiv PHEV предлага завладяваща производителност с отлични екологични характеристики. Новата Mazda CX-80 е оборудвана с 8-степенна автоматична трансмисия и задвижване 4х4 на всички колела. Благодарение на хибридната система, новата Mazda CX-80 e-Skyactiv PHEV ускорява от място до 100 км/ч за 6,8 секунди и развива максимална скорост от 195 км/ч, която е електронно ограничена. При заредена батерия кросоувърът харчи едва 1,6 л/100 км бензин и 23,9 кВтч/100 км електроенергия, като емисиите на CO2 според стандарта WLTP са само 36 г/км.
Комбинираният разход на гориво с разредена батерия е 7,7 л/100 км. С този тип задвижване Mazda CX-80 осигурява динамично шофиране и тихо движение на ток с нулеви вредни емисии. Изборът на задвижване на Mazda (Mi-Drive) предлага четири режима на шофиране - Normal, Sport, Off-Road и електрически EV.
Динамичен и икономичен 3,3-литров 6-цилиндров турбодизелов двигател
Ако шофирате предимно извън града, обичате да се движите с малко над разрешената максимална скорост и често пътувате в чужбина с кола, вместо със самолет, то тогава със сигурност ще ви допадне повече дизеловата Mazda CX-80 e-Skyactiv D. Тя се задвижва от 3,3-литров 6-цилиндров редови турбодизелов агрегат e-Skyactiv D, включващ 48-волтов стартер-генератор с мека хибридна система M Hybrid Boost 48V на Mazda, която осигурява чудесна динамика и много нисък разход на гориво. Има и малка батерия с капацитет от една 0,33 кВтч.
Новата Mazda CX-80 е оборудвана с 8-степенна автоматична трансмисия и задвижване на всички четири колела. Турбодизеловият мотор генерира максимална мощност 254 к.с. и въртящ момент от 550 Нм при 1500-2400 об/мин, като отново е подпомаган от електромотор, който дава на колелата още 153 Нм въртящ момент. Тази огромна тяга ускорява новата Mazda CX-80 e-Skyactiv D от 0 до 100 км/ч за 8,4 секунди, като достига максимална скорост от 219 км/ч. Средният разход на гориво според WLTP е 5,7 л/100 км. Новата 8-степенна автоматична скоростна кутия превключва плавно и навреме предавките, като постига точния баланс между динамично и екологично представяне.
В новата трансмисия е интегриран електромотор, който предава директно въртящия момент с бързо и ритмично превключване. До около 2000 об/мин 6-цилиндровият дизелов мотор почти не се чува, но с нарастване на оборотите звукът радва приятно слуха при всяко натискане на газта. Директното кормилно управление с малки ходове на волана дава възможност за прецизно описване на завоите. На планински път убедително изпъква спортният характер на този SUV, който е страхотен за шофиране.
Задвижването 4х4 с приоритет на задната ос дава още по-приятно усещане и ви позволява да контролирате колата много по-прецизно, отколкото при моделите с 4х4 с водещо предно предаване. Водачът може да избира между три режима от превключвателя Mi-Drive на централния тунел, като стандартният е Normal, за по-спортно темпо е Sport, а режимът Off-Road дава повече сцепление на хлъзгава настилка или на черен път.
Потентният 6-цилиндров дизелов двигател в Mazda CX-80 може да работи на много по-ниски обороти, отколкото моторите с 4 цилиндъра, като освен това е по-тих и плавен. Шофирайки Mazda CX-80 по германските магистрали, успях да надхвърля 200 км/ч в участъците без ограничение на скоростта и дори тогава в салона е достатъчно тихо, за да се чувате със спътниците си.
При изминати около 100 км с динамичен стил на шофиране, на няколко пъти натискане на газта докрай и изпреварване, с движение по магистрала без стремеж за икономия на гориво, бордовият компютър отчете разход от 6,2 л/100 км. При тази стойност, резервоарът с обем 74 литра, осигурява автономност от над 1100 км. Единственото нещо, което не може да промени настройката си, е окачването, което е фиксирано.
Но дори и така, Mazda CX-80 вози комфортно и доста мека, което позволява на водача да преодолява внезапни дупки и неравности без големи удари. Големият кросоувър не се люлее прекомерно в завоите, като давя повече увереност при високи скорости. Мощният кросоувър има пътен просвет от 165 мм и може да тегли ремарке с тегло до 750 кг без спирачки и до 2500 кг със спирачна система.
Пет нива на оборудване и значително по-ниски цени от германските конкуренти
Новата Mazda CX-80 се предлага с пет основни нива на оборудване, които се наричат Exclusive-Line, Homura, Takumi, Homura Plus и Takumi Plus. Цените за България за дизеловата версия CX-80 e-Skyactiv D AWD започват от 109 990 лева за нивото Exclusive-Line и достигат 131 290 лева за Takumi Plus. Цената на новата Mazda CX-80 e-Skyactiv PHEV AWD започва от 111 390 лева за ниво на оборудване Exclusive-Line и достига до 132 890 лева за разкошното най-високо ниво Takumi Plus. Тоест, двата модела струват почти еднакво.
Разбира се, новата Mazda CX-80 не е кола, достъпна за всеки, но ако вземем предвид конкурентите, споменати в началото, разликата е огромна. Новото Audi Q7 3.0 TDI (147 425 лева) струва с над 37 000 лева повече, за BMW X5 xDrive 30d (159 150 лева) искат с 49 000 лева повече, а Mercedes-Benz GLE 300d 4Matic (174 935 лева) е по-скъп с почти 65 000 лева.
Технически характеристики
Mazda CX-80 3.3 e-Skyactiv D254 MHEV
Размери
Дължина: 4995 мм
Широчина: 1890 мм
Височина: 1710 мм
Междуосие: 3120 мм
Собствено тегло: 2085 кг
Обем на резервоара: 74 литра
Задвижване
Двигател: 6-цилиндров турбодизелов
Работен обем: 3283 куб. см
Максимална мощност: 254 к.с. при 3750 б/мин
Максимален въртящ момент: 550 Нм при 1500-2400 об/мин
Скоростна кутия: 8-степенна автоматична
Задвижване на колелата: двойно/4х4
Показатели
Максимална скорост: 219 км/ч
Ускорение от 0-100 км/ч: 8,4 секунди
Среден разход на дизелово гориво: 5,7-5,8 л/100 км
Емисии на СО2: 148-151 г/км
Цена на модела с ДДС: от 109 290 лева (Exclusive-Line)