Румънската марка Dacia, част от Renault Group, представи изцяло обновения Spring. Световната премиера на най-достъпния в Европа електрически автомобил се състоя на автосалона в Женева през февруари. Новата Dacia Spring се отличава с изцяло нов дизайн на екстериора и интериора. Благодарение на това, сега Dacia Spring има друг облик, който е претърпял голяма еволюция и създава съвсем различно възприятие.

Вижте как изглежда новата Dacia Spring  >>  >>  >>

За първи път видяхме Dacia Spring през 2021 г. Още тогава стана ясно, че това не е модел, предназначен изцяло за Европа, а по-скоро адаптиран модел за потребителите на Стария континент. Въпреки това от Dacia с гордост отчитат, че от първата версия на модела са продадени повече от 150 000 бройки, а у нас от Spring са реализирани 666 броя.

Услугата за споделена мобилност SPARK добави към своя автопарк в България 100 електромобила Dacia Spring

Снимка: Dacia

Голяма заслуга за популяризирането на модела у нас има услугата за споделена мобилност с електрически автомобили SPARK, която добави към своя автопарк в България 100 автомобила Dacia Spring. Така стотици хиляди хора имаха и все още имат възможността да изпробват най-достъпния електромобил в Европа. На мнозина вероятно моделът им е харесал, на други не е допаднал чак толкова, но това беше вариантът с мощност 45 к.с. с по-малка автономност, чиято батерия изискваше повече време за зареждане.

След модернизацията, Dacia Spring наистина е съвсем различен автомобил с много по-привлекателно съдържание. Новата Dacia Spring изглежда много по-стилно и свежо, като въпреки че не е ново поколение, защото технически е много подобен автомобил, се различава от предишната версия наистина много и се усъвършенства толкова много, колкото може да направи една електрическа кола, струваща под 39 000 лева. Новата Dacia Spring сега се радва на изцяло нов имидж, напълно променен от предшественика, със сериозно подсилена идентичност.

Снимка: Dacia

Най-голяма заслуга за новото възприятие има по-привлекателният външен вид на Dacia Spring. Еволюцията в дизайна е забележителна. Често при толкова значими промени, други производители обявят модела за изцяло нов, но хората от Dacia както винаги са честни и не подвеждат потребителя. Дизайнът се различава коренно от първия вариант, дори когато получи новото лого на марката DC, наложено от приемането на новата идентичност на Dacia.

Изцяло нов и атрактивен дизайн на екстериора

Новият външен вид на Spring е много по-привлекателен и има всички шансове да предизвика възхищение. Електрическата кола вече е модерна, симпатична, по-лесна за възприемане дори от по-младата и по-авантюристична аудитория. Външният дизайн е променен много успешно. Фаровете с LED технология и задните светлини, обединени от черния дизайнерски елемент отзад придават на предната и задната част много стилно оформление. Логото на марката отпред и надписът Dacia отзад привличат вниманието.

Снимка: Dacia

Новите 15-инчови джанти се вписват по-добре в профилния силует на модела и му придават по-динамично излъчване. Има голяма пластмасова облицовка на каросерията и квадратни арки на калниците, за да може малкият електромобил да изглежда по-масивен и здрав. За да привлече вниманието на потребителите, сега Spring е получил още два нови цвята на каросерията, които го правят още по-атрактивен. Бежовата версия в цвят Safari изглежда страхотно, а тухленочервеният цвят Brick ми допада още повече. В броните е интегриран орнамент, напомнящ карта на голям град.

10-инчов сензорен екран в центъра на таблото

Много съществени промени има и в интериора на Dacia Spring, където е монтирано изцяло ново дигитално табло с възможност за персонализация. Пред погледа на водача е поставен 7-инчов дигитален инструментален панел, а мултимедийната система се управлява от 10-инчов сензорен екран, поставен в центъра на таблото, който е достатъчно голям, за да промени напълно външния вид на интериора.

Снимка: Dacia

Мултимедийната система предлага добра графика и лесно ориентиране в менюто, реагира бързо, има добре интегрирани физически бутони за силата на звука на аудиосистемата, позволява лесна връзка с мобилни устройства. Системата Media Nav Live се предлага като стандартно оборудване за версията Extreme и като опция за нивото Expression. В салона вече има преработена климатична система и нов облик на вентилационните отвори.

Воланът е нов, на него бутони за управление на повече важни функции, в средата е новото фирмено лого DC на марката, но по-важното е, че вече може да се регулира на височина. Голямо предимство е новият селектор на автоматичната трансмисия с режими D/B, R и N, който повишава усещането за по-високо качество, а зад него има стойка за смартфон.

Снимка: Dacia

Материалите в салона на Dacia Spring са бюджетни по своята същност, но имат ролята да бъдат преди всичко устойчиви на износване. Дори ако текстурите в по-голямата си част са твърди и не много приятни на допир, то формите, елементите и дори цветовете, които изграждат арматурното табло, работят заедно за симпатичния външен вид на Dacia Spring.

В салона се побират се до четирима пътници

В обновената Dacia Spring официално се побират четирима пътници. Въпреки скромната външна ширина от 1,58 метра, с колегата нямахме никакъв проблем с пространството отпред, но ако пътниците на предните седалки са много високи, на задния диван ще могат да седнат само деца и евентуално тинейджъри. Така че, в краен случай е възможно да пътуват и четирима възрастни, но идеалното е да бъдат само двама, което оправдава ролята на Spring на перфектен автомобил за кратки пътувания из големите градове.

Снимка: Dacia

В салона има няколко отделения за съхранение на дребни предмети с общ обем от 33 литра. Багажникът предлага полезен обем от 308 литра, което е доста практично за толкова малка кола. Ако сгънете задната седалка, капацитетът на багажника нараства до 1004 литра. Към това се добавят 35 литра място за съхранение под предния капак, което е достатъчно за кабелите за зареждане. На българския пазар се продава и товарен вариант Cargo, който няма задни седалки и предлага общ обем на задната част от 1085 литра.

По-динамично представяне с електромотора с 65 конски сили

По време на първия тест-драйв на Dacia Spring всички автомобили бяха оборудвани с електромотора с мощност 65 к.с. Поглеждайки в ценовата листа на модела у нас се вижда, че по-слабият електромотор с 45 к.с. е отпаднал. Това много ми допада, тъй като смятам, че разликата между двата е огромна, а мощността е с над 40% повече. Освен това тестовите автомобили бяха във високата версия на оборудване Extreme. Тази комбинация е отлична, защото предлага всичко необходимо за ежедневно ползване и не прекалява с цената, спрямо базовата версия.

Снимка: Dacia

За шофирането в града е по-удобен режимът B, в който рекуперацията на спирачна енергия помага доста с очакваните забавяния. Той се отразява добре на батерията и спокойствието зад волана. Също така в града изпъква новата кормилна система, с която управлението изисква минимални усилия, а маневрите при паркиране ще се извършват по-лесно отпреди. Новото кормилно управление осигурява и диаметър на завой от само 9,6 метра, което никак не е за пренебрегване в пренаселените градски улици.

Новата Dacia Spring се чувства най-добре в града, където е много пъргава, маневрира отлично в тесни пространства и можете да я паркирате практически навсякъде. В синята и зелената зони на столицата, Dacia Spring паркира безплатно и това е предимство за хората, които живеят или работят в центъра на града. Поради големия пътен просвет от 15 см, с новата Dacia Spring можете да се движите без проблеми по черни пътища и по неравни терени без да се опира дъното.

Снимка: Dacia

На извънградски път кормилното управление не е много директно и точно, но това ще забележат само по-взискателните водачи. Късите неравности, дупките, трамвайните релси, разликите в нивата на асфалта или вълнообразните ограничители на скоростта на пътя се отработват по-комфортно, отколкото при предшественика.

Благодарение на ниското тегло на Dacia Spring, което все още е под 1 тон или по-точно 960 кг в оборудването Extreme, колата е много пъргава, особено в града. С електромотора с мощност 65 к.с., Spring ускорява от място до 50 км/ч за 3,9 секунди, а от 0 до 100 км/ч са необходими 13,7 секунди.

Снимка: Dacia

Dacia обещава автономност от 225 км и среден разход от 14,6 кВтч/100 км. Ако шофирате предимно в града, в режима на рекуперация B, с плавно ускоряване и без излишни спринтове, можете да свалите разхода и доста под тази стойност, например около 11 кВтч/100 км. Ако сте на магистралата и се движите с максималната скорост от 125 км/ч, консумацията е около 16 кВтч/100 км. Така с пълна батерия от 26,8 кВтч можете да изминете над 240 км пробег в града и около 170 км на магистрала.

Над 200 км автономен пробег и около час за бързо зареждане

При всички случаи, в комбиниран цикъл, ще преминете границата от 200 км. Не е много, но е идеално за кола, която по никакъв начин не е предназначена да бъде спортист на дълги разстояния. Бързото зареждането с постоянен ток може да става с максимална мощност от 30 кВт, което ще отнеме около 1 час от 0 до 80%. Зареждането с променлив ток от стенна кутия Wallbox със 7,4 кВт може да отнеме около 4 часа от 0 до 100%, а в домашен контакт в гаража ще стане за 11 часа.

Снимка: Dacia

На българския пазар новата Dacia Spring Electric 65 се продава в четири нива на оборудване - Expression, Extreme, Cargo и Car Sharing, подходящо за услугата за услугата за споделена мобилност. В базовото ниво Expression цената започва от 38 990 лева, оборудването включва 7-инчово дигитално табло, регулируем във височина волан с три спици, сервоуправление, мултимедийна система Media Control с USB порт, климатична система, ограничител на скоростта, функция круиз контрол, радио управление на волана, централно заключване с дистанционно управление, предни електрически стъкла, заден парктроник, контакт с 12V, 15-инчови джанти и др.

Снимка: Dacia

Повече си заслужава второто ниво Extreme, в което колата струва 40 990 лева, но е оборудване допълнително с интериорни и екстериорни декоративни елементи, електрически огледала за обратно виждане, електрически задни прозорци, мултимедийна система Media Nav Live с 10-инчов сензорен екран, 2 USB порта, безжична връзка чрез Apple CarPlay и Android Auto и др. Нивото Extreme разполага и с двупосочно зарядно устройство V2L, което може да се използва и като енергиен източникът чрез батерията на автомобила, за да може да захранва различни консуматори през традиционен контакт на 220 V/16 A. Благодарение на това зарядно устройство можете да захранвате машина за еспресо или да заредите лаптоп.

Снимка: Dacia

Технически характеристики

Dacia Spring Electric 65 Extreme

Размери

Дължина: 3701 мм

Широчина: 1583 мм

Височина: 1485 мм

Междуосие: 2423 мм

Собствено тегло: 960 кг

Нетен капацитет на батерията: 26,8 кВтч

Двигател

Тип: синхронен електромотор

Максимална мощност: 65 к.с.

Максимален въртящ момент: 113 Нм при 500-4057 об/мин

Скоростна кутия: 1-степенна автоматична

Задвижване на колелата: предно

Показатели

Максимална скорост: 125 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 13,7 секунди

Среден разход на електрическа енергия: 14,6 кВтч/100 км

Комбиниран автономен пробег (WLTP): 225 км

Цена на модела с ДДС: 40 990 лева