Миналата година продажбите на автомобили с водородни горивни клетки са спаднали с 30%
От януари до декември миналата година в световен мащаб са продадени 14 451 автомобила с водородни горивни клетки
Много източници съобщават за спад в темповете на растеж на пазара на електрически автомобили в края на миналата година, а на фона на силната ценова конкуренция подобна динамика очевидно ще засегне производителите на автомобили. Оказва се, че автомобилите с водородни горивни клетки не бързат да набират популярност, като все още остават малка категория превозни средства. Миналата година обемът на продажбите им е спаднал с 30,2 процента.
Това съобщава Business Korea, като се позовава на статистически данни на SNE Research. Както отбелязва източникът, за първи път от три години насам обемът на продажбите на автомобили с водородни клетки е намалял в последователно сравнение. От януари до декември миналата година в световен мащаб са продадени 14 451 автомобила с водородни горивни клетки.
Южнокорейската компания Hyundai Motor вече не може да се счита за най-големия доставчик на водородна автомобилна технология в света, тъй като обемът на продажбите ѝ е спаднал с 55,9% през миналата година до 5012 автомобила, включително лекотоварните. Основните обеми на продажбите на Hyundai идват от неговия лек Nexo "водороден автомобил", но те са намалели от 11 179 на 4 709 единици през 2023 година.
Китайската компания "Чайна комерсиал", която успя да продаде 5 362 автомобила с водородни горивни клетки до края на 2023 г., проби на първо място в световен мащаб и не само показа ръст от 2,4% в сравнение с 2022 г., но и зае водеща позиция на пазара с дял от 37,1%. Между другото, този доставчик доминира и на китайския пазар с капацитет от 5600 автомобила в края на миналата година. Китай заема 38,8 % от световния пазар на сухопътни превозни средства с водород, Южна Корея се задоволява с второто място и 32 % с 4 631 продадени автомобила, САЩ заемат третото място (20,7 % и 2 992 броя), Европа се задоволява с 5,3 % от пазара и 773 автомобила, а Япония се ограничава до 2,9 % от пазара и 424 екземпляра. Между другото, само малка част от произведените там автомобили с водородно гориво се продават в Япония, тъй като само Toyota е произвела 3 839 автомобила от този тип през миналата година, увеличавайки своя дял на световния пазар до 26,6 процента.
Динамиката на продажбите по държави показва многопосочност. В Южна Корея те са намалели с 55,2% през миналата година, в Китай са се увеличили с 2,8%, в САЩ са отбелязали спад от 10,5%, а в Европа и Япония динамиката е отрицателна, съответно с 39,5% и 49,9% спад. Успехът на водородните превозни средства на китайския пазар до голяма степен се дължи на правителствената програма за развитие на съответната инфраструктура, тъй като без развитието на съоръжения за производство на водород и на бензиностанции пазарът не може да се развива. Анализаторите отбелязват, че повишаването на цената на водородното гориво е оказало отрицателно въздействие върху продажбите на съответните превозни средства през миналата година.