Eвропейският етикет за автомобилните гуми е вече факт
От 1 ноември новият етикет, целящ да подчертае ефективността и безопасността на гумите, вече е факт за страните от ЕС. Експертите обаче отбелязват, че етикетът засяга само някои от критериите, които показват представянето на гумите.
Европейският етикет е проектиран на базата на точкова система, която ориентира потребителите към закупуването на гуми, които са с по-висока оценка за безопасност и по-високи показатели за екологичност. Той илюстрира представянето на гумите по три критерия – съпротивление при търкаляне, сцепление на мокра настилка и нива на външен шум.
От днес всички гуми за леки автомобили и камиони трябва да бъдат продавани с етикет. Производителят на гуми Goodyear приветства инициативата, но подчертава, че европейският етикет отразява само най-основните критерии за представянето на гумите.
Жан-Пиер Жосет, директор на иновативния център на Goodyear в Люксембург, казва: „Етикетът има огромен потенциал за въздействие във финансов аспект, върху околната среда и върху безопасността на движение по пътищата в цяла Европа. Направените от нас анализи показват, че ако всички автомобили в Европа са оборудвани с гуми „АА“ това ще спести 27 млрд. евро за гориво и ще намали вредните емисии СО2 с 20 млн. тона."
Оборудването на лек автомобил с гуми с оценка „А“ за сцепление на мокро вместо с гуми с оценка “G” може да означава до 30% по-къс спирачен път на мокра настилка или с други думи спирането става 18 метра по-рано. Това са от три до четири автомобилни дължини.
Въпреки това етикетът може да служи само като отправна точка за потребителите и ръководителите на автопаркове, които трябва да погледнат отвъд него към другите критерии, които оказват влияние върху цялостното представяне на гумата. Goodyear тества над 50 различни критерия в процеса на разработване на нови гуми, включително представяне на сухи и мокри пътища, странична стабилност и стабилност при висока скорост.
Независимата тестова организация TÜV също подчертава, че новият европейски етикет дава само ограничена информация за представянето на гумите.