Още през третото тримесечие, въз основа на корпоративните статистически данни, китайската компания BYD успя да изпревари Tesla по отношение на броя на произведените през периода електрически автомобили. В същото време американският конкурент продължи да води по отношение на доставките, дори като се вземе предвид принудителното спиране на завода в Шанхай. Експертите на Counterpoint Research очакват, че BYD най-накрая ще пробие сред лидерите до края на четвъртото тримесечие.

Както може би си спомняте, пробивът на BYD през третото тримесечие се обяснява с получената преднина, тъй като Tesla беше принудена да спре производството на Model 3 в Шанхай поради необходимостта от пренастройване на монтажната линия за производството на нова версия на този електромобил. И двете компании очакваха да произведат 1,8 млн. електромобила до края на тази година, така че активната им конкуренция за статута на лидер е съвсем разбираема.

Експертите на Counterpoint Research са установили, че през третото тримесечие световният пазар на електромобили в натурално изражение е нараснал с 29% на годишна база, въпреки че в Китай продажбите на електромобили с батерии са се увеличили само с 11%. Страната продължава да е лидер с голяма преднина, като заема 58% от световния пазар на електромобили. САЩ са на второ място с 12%, докато Германия, макар и ограничена до третото място, отбеляза ръст на обема на продажбите си с над 60% на годишна база през последното тримесечие. В САЩ обемът на продажбите на електромобили през третото тримесечие също е нараснал с 63 %, но продължаването на подобни темпове на експанзия в близко бъдеще е поставено под въпрос от плановете на местните производители на автомобили, които съкращават програмите си за електромобили. Най-малкото Ford и GM преразгледаха плановете си в посока на по-постепенно увеличаване на производството, докато последният се отказа и от намеренията си да произвежда електрически автомобили на цена под 30 000 USD съвместно с японската Honda Motor.

Забележително е, че скромният напредък на електрическите превозни средства на китайския пазар през третото тримесечие е съпоставен със силния ръст на износа. Общо 130 000 електромобила са доставени извън Китай, което е четири пъти повече от третото тримесечие на миналата година.

По данни на Counterpoint Research през третото тримесечие BYD Auto Group се е изравнила с Tesla по отношение на световния пазарен дял на електромобилите (17 %), а през четвъртото тримесечие може да затвърди лидерството си. Тази статистика обаче отчита и продажбите на електромобили с марката Denza, която на етапа на създаването си беше съвместно предприятие между BYD и Mercedes-Benz. Китайският автомобилен гигант има и други дъщерни марки, които все пак са по-известни на китайския пазар, така че подходът към анализа на данните може да повлияе значително на съотношението на силите в статистиката. За сравнение, преди година BYD заемаше едва 13% от световния пазар на електрически автомобили, докато Tesla контролираше същите 17%.

Volkswagen остава на трето място, но неговият дял се е увеличил от 7% на 8% през годината, а обемът на продажбите е нараснал с 36%. В същото време в челната петица на най-популярните електрически автомобили не влизат продукти на този автомобилен производител. Tesla Model Y е на първо място, BYD Yuan Plus е на второ място, Tesla Model 3 е на трето място, BYD Dolphin е на четвърто място, а петото място зае компактният и евтин хечбек BYD Seagull. Обемът на продажбите на електромобили Tesla за годината се е увеличил с 27%, докато BYD е добавил 68%, а това позволява на анализаторите да разчитат на смяна на лидера в края на текущото тримесечие.

Друга интересна тенденция. Ако преди година производителите извън първата седморка заедно притежаваха 47% от световния пазар, то през третото тримесечие на тази година техният дял се сви до 39%. Четвъртият по големина производител на електромобили в света е Geely с всички свои дъщерни марки (6 %), петото място се заема от GAC (5 %), корейският автомобилен концерн Hyundai е на шесто място с пазарен дял от 4 %, а седмото място е за китайския BAIC (4 %). Между другото, именно GAC добави най-много към първата седморка, като увеличи обема на продажбите си със 72 % в сравнение с третото тримесечие на миналата година.