BYD може да стане най-големия производител на електрически автомобили в света до дни
През третото тримесечие BYD Auto Group се е изравнила с Tesla по отношение на световния пазарен дял на електромобилите
Още през третото тримесечие, въз основа на корпоративните статистически данни, китайската компания BYD успя да изпревари Tesla по отношение на броя на произведените през периода електрически автомобили. В същото време американският конкурент продължи да води по отношение на доставките, дори като се вземе предвид принудителното спиране на завода в Шанхай. Експертите на Counterpoint Research очакват, че BYD най-накрая ще пробие сред лидерите до края на четвъртото тримесечие.
Както може би си спомняте, пробивът на BYD през третото тримесечие се обяснява с получената преднина, тъй като Tesla беше принудена да спре производството на Model 3 в Шанхай поради необходимостта от пренастройване на монтажната линия за производството на нова версия на този електромобил. И двете компании очакваха да произведат 1,8 млн. електромобила до края на тази година, така че активната им конкуренция за статута на лидер е съвсем разбираема.
Експертите на Counterpoint Research са установили, че през третото тримесечие световният пазар на електромобили в натурално изражение е нараснал с 29% на годишна база, въпреки че в Китай продажбите на електромобили с батерии са се увеличили само с 11%. Страната продължава да е лидер с голяма преднина, като заема 58% от световния пазар на електромобили. САЩ са на второ място с 12%, докато Германия, макар и ограничена до третото място, отбеляза ръст на обема на продажбите си с над 60% на годишна база през последното тримесечие. В САЩ обемът на продажбите на електромобили през третото тримесечие също е нараснал с 63 %, но продължаването на подобни темпове на експанзия в близко бъдеще е поставено под въпрос от плановете на местните производители на автомобили, които съкращават програмите си за електромобили. Най-малкото Ford и GM преразгледаха плановете си в посока на по-постепенно увеличаване на производството, докато последният се отказа и от намеренията си да произвежда електрически автомобили на цена под 30 000 USD съвместно с японската Honda Motor.
Забележително е, че скромният напредък на електрическите превозни средства на китайския пазар през третото тримесечие е съпоставен със силния ръст на износа. Общо 130 000 електромобила са доставени извън Китай, което е четири пъти повече от третото тримесечие на миналата година.
По данни на Counterpoint Research през третото тримесечие BYD Auto Group се е изравнила с Tesla по отношение на световния пазарен дял на електромобилите (17 %), а през четвъртото тримесечие може да затвърди лидерството си. Тази статистика обаче отчита и продажбите на електромобили с марката Denza, която на етапа на създаването си беше съвместно предприятие между BYD и Mercedes-Benz. Китайският автомобилен гигант има и други дъщерни марки, които все пак са по-известни на китайския пазар, така че подходът към анализа на данните може да повлияе значително на съотношението на силите в статистиката. За сравнение, преди година BYD заемаше едва 13% от световния пазар на електрически автомобили, докато Tesla контролираше същите 17%.
Volkswagen остава на трето място, но неговият дял се е увеличил от 7% на 8% през годината, а обемът на продажбите е нараснал с 36%. В същото време в челната петица на най-популярните електрически автомобили не влизат продукти на този автомобилен производител. Tesla Model Y е на първо място, BYD Yuan Plus е на второ място, Tesla Model 3 е на трето място, BYD Dolphin е на четвърто място, а петото място зае компактният и евтин хечбек BYD Seagull. Обемът на продажбите на електромобили Tesla за годината се е увеличил с 27%, докато BYD е добавил 68%, а това позволява на анализаторите да разчитат на смяна на лидера в края на текущото тримесечие.
Друга интересна тенденция. Ако преди година производителите извън първата седморка заедно притежаваха 47% от световния пазар, то през третото тримесечие на тази година техният дял се сви до 39%. Четвъртият по големина производител на електромобили в света е Geely с всички свои дъщерни марки (6 %), петото място се заема от GAC (5 %), корейският автомобилен концерн Hyundai е на шесто място с пазарен дял от 4 %, а седмото място е за китайския BAIC (4 %). Между другото, именно GAC добави най-много към първата седморка, като увеличи обема на продажбите си със 72 % в сравнение с третото тримесечие на миналата година.