Заводският отбор на Audi спечели историческа победа в легендарното рали Дакар. Това е не само изключително постижение за Audi, но е и първата победа за електрифициран автомобил в историята на Дакар. На първо място се класира бъгито Audi RS Q e-tron с последователна хибридна система. Спортният прототип използва двигателя с вътрешно горене само като удължител на пробега.

Енергийното захранване се осигурява от високоволтова батерия и енергиен преобразувател, който работи с остатъчно гориво, като по този начин спестява 60% от емисиите на CO2 в сравнение с конвенционалните горива. Бензиновият агрегат е 2,0-литров 4-цилиндров турбодвигател 2.0 TFSI, заимстван от състезателния шампионат DTM на Audi и се задвижва с остатъчно гориво. Той е сдвоен с електромотор-генератор MGU05, взет директно от заводския болид от Формула Е. Мощността му е 299 к.с., като се използва за зареждане на батерията.

Ръководителя на Audi Motorsport Ролф Михл и победителя Карлос Сайнц

Снимка: Audi

Състезателното Audi RS Q e-tron е със задвижване на четирите колела от два електромотора. Това са същите агрегати MGU05 по един на всяка ос, но тяхната комбинирана мощност е ограничена от разпоредбите на Дакар на 392 к.с. Това е достатъчно, за да ускори супербъгито с тегло над 2100 кг до 100 км/ч за 4,5 секунди и то на рохкави почви. Приблизително 370 кг се дължат на батерията с капацитет 52 кВтч, която се намира под пода на кабината и има сложна форма.

Audi RS Q e-tron

Снимка: Audi

Шампионският автомобил Audi RS Q e-tron беше доведен първи до финала от много опитния испанец Карлос Сайнц, а като негов навигатор беше Лукас Круз. Екипажът Карлос Сайнц и Лукас Круз си осигуриха голяма преднина, след като водеха без прекъсване след шестия етап. За двамата испанци, които финишираха първи през 2010, 2018 и 2020 г., това е четвърти успех с различна марка, включително вторият с автомобил от Volkswagen Group. Въпреки това двукратният световен рали шампион Сайнц и опитният му втори пилот не можеха да бъдат сигурни до малко преди края.

Стефан Петерханзел, Матиас Екстрьом и Карлос Сайнц

Снимка: Audi

Белгиецът Гийом де Мевиус и французинът Хавиер Пансери стигнаха втори до финала с прототип на Toyota Hilux от отбора Overdrive Racing. Третото място зае екипажът, воден от легендарния французин Себастиен Льоб с навигатор Фабиан Люркин със супербъгито на Prodrive. Именно неговото злощастно оттегляне поради повредено окачване, което доведе до един час изоставане, позволи на Сайнц да стигне първи до финала. За 61-годишния състезател това е вече четвърта победа на Дакар.

Ежедневни етапи с дължина често над 400 км, два маратонски етапа с ограничено или дори никакво обслужване, както и 4600 километра с времеизмерване и общо 7883 километра характеризират рали Дакар през 2024 г. Трудното трасе с чакъл и скали, но също и извисяващите се вериги от дюни в Рул Ал Кхали (в превод Празния квартал) на Арабския полуостров и често трудната навигация изискваха всичко от екипите. Карлос Сайнц, който на 61 години анализира историята на рали кариерата си от четири десетилетия, записа общо осем дни начело с Лукас Круз в 12-те етапа.

Audi RS Q e-tron

Снимка: Audi

Другите два екипажа на Audi също се представиха силно в началото. Шведите Матиас Екстрьом и Емил Бергквист спечелиха пролога в началото и се добраха до второто място зад Сайнц и Круз в деня за почивка след шест етапа. Дефект на задния мост в седмия етап обаче им отне всички шансове. Стефан Петерханзел, рекордьор с 14 победи на Дакар, беше на шесто място малко преди средата на етапа след 50-ата си етапна победа и общо 83-а. Дефект в хидравличната система изхвърли него и френския му сънародник Едуар Буланже на 22-ро място в шестия етап.

След това и двата отбора бяха в услуга на екипа на Audi Sport. Ръководителят на Audi Motorsport Ролф Михл и Свен Куандт, шеф на отбора на партньора Q Motorsport, приложиха перфектна стратегия в трудното 46-о издание на ралито. Независимо дали ставаше дума за тактическо оттегляне преди втория маратонски етап, за да се избегне необходимостта от отваряне на трасето, или за подкрепа на лидерите Карлос Сайнц и Лукас Круз, ръководството можеше да разчита на силните пилотски екипажи през цялото време. Персоналът на отбора също работеше неуморно и надеждно по време на дългото и тежко рали. Екстрьом и Бергквист завършиха състезанието в топ 50.

Снимка: Audi

Audi Sport подготви високоефективния прототип Audi RS Q e-tron за победа само в рамките на 3 години. Под техническото ръководство на д-р Леонардо Паскали, Audi Sport постави следващия исторически крайъгълен камък с иновативния хибриден прототип. Задвижването на всички колела quattro промени завинаги ралитата през 80-те години на миналия век и впоследствие донесе множество победи и титли на пистата, когато Audi демонстрира голямата си сила в Льо Ман.

Ефективното задвижване TFSI, електрифицираното задвижване на всички колела e-tron quattro и индивидуалните технологии като LED матричната светлина и лазерната светлина на Audi са символ на високо ниво на иновативна сила и "напредък чрез техника". След това първият изцяло електрически състезателен автомобил на Audi дебютира във Формула Е, преди марката да се заеме с екстремните предизвикателства на рали Дакар и да го завърши успешно като първия победител с електрифициран автомобил.

Audi RS Q e-tron

Снимка: Audi

Победното рали Дакар 2024 беше последното за заводския отбор на Audi. Вече беше обявено, че всички сили и ресурси на спортното подразделение на марката Audi Sport ще бъдат насочени към участие във Формула 1, където заводският отбор на четирите ринга ще дебютира през 2026 г.