Преди 60 години в Инголщат започва нова ера - първото Audi след Втората световна война слиза от производствената линия на 13 август 1965 г. С него Auto Union GmbH възражда традиционната марка Audi след четвърт век прекъсване. Самото име е имало за цел да покаже, че моделът представлява технологичен пробив. Audi е първият автомобил на марката с 4-цилиндров 4-тактов двигател. Първото следвоенно Audi носи вътрешното обозначение F 103 и постига огромен успех, като лансира цяла моделна серия, която с по-нататъшно развитие в дизайна и технологиите се произвежда до 1972 г.

Новото Audi A6 Avant се срещна със своите успешни предшественици

Когато "новото Audi", както е наречено в прессъобщението, съпътстващо световната му премиера на международното автомобилно изложение IAA във Франкфурт на Майн, излиза на пазара през 1965 г., компанията Auto Union GmbH, предшественик на днешната компания AudiI AG, се оказва в трудна икономическа ситуация. Фирмата със сигурност е свикнала с трудни години, в края на краищата новото начало след Втората световна война е всичко друго, но не и лесно.

Германия е в руини, саксонската фирма Auto Union AG е разформирована и няма бъдеще. В този следвоенен смут бивши служители на Auto Union се преместват на Запад и основават централен склад за резервни части в Инголщат, по-късно Auto Union GmbH през 1949 г. Младата компания започва производство на автомобили, като нейните първи модели, мотоциклети и микробуси за доставки под марката DKW се радват на силни продажби по време на възстановяването на Германия и икономическото чудо.

Първото Audi след Втората световна война слиза от поточната линия на 13 август 1965 г.

Снимка: Audi

С нарастването на просперитета на населението се увеличават и очакванията на хората към новите автомобили. Към средата на 60-те години на миналия век моделите DKW, базирани на предвоенна технология, се считат за остарели, а марката DKW вече е смятана за отживелица. По-специално, дългото придържане към двутактовия двигател води до непрекъснат спад в продажбите. Последният двутактов модел на Auto Union - DKW F 102, се продава съвсем вяло, въпреки модерния си дизайн. По този начин, базираната в Инголщат компания Auto Union GmbH изпада в тежка криза през 60-те години на миналия век.

Първото следвоенно Audi (вдясно) и неговият предшественик, DKW F 102

Снимка: Audi

По същото време настъпват промени и в структурата на компанията. Фирмата Daimler-Benz AG, собственик на Auto Union от 1958 до 1964 г., постепенно продава акциите си на Volkswagenwerk AG във Волфсбург, което впоследствие води до подобрено използване на производствения капацитет. Бестселърът Volkswagen Beetle се оказва първият спасител в тези преломни времена, като между 1965 и 1969 г. в Инголщат са сглобени почти 348 000 бройки от Volkswagen 1200/1300.

"Новото Audi" създава нови технологични и икономически тенденции

Решение, взето от бившия собственик - Daimle-Benz AG, в началото на 60-те години на миналия век, се оказва още по-решаващо за бъдещето на компанията. С това решение той снабдява дъщерното си дружество с 4-тактов двигател. Базираната в Щутгарт компания изпраща инженера Лудвиг Краус в Инголщат, където по-късно той стана главен разработчик.

Краус довежда новия двигател до серийно производство в Auto Union, като по този начин поставя основите за първия автомобил от Инголщат с 4-тактов двигател. "Новото Audi" е пуснато на пазара през 1965 г. - 25 години след като последният Audi 920 напуска поточната линия в Цвикау, Саксония, през 1940 г., след спирането на производството, свързано с войната и 55 години след доставянето на първия автомобил Audi - Audi Type A 10/22 к.с.

Първото следвоенно Audi (вляво) и неговият предшественик, DKW F 102

Снимка: Audi

В Инголщат компанията много иска да направи технологичната промяна, видима с името на новия модел. Марката DKW неизменно бива тясно свързвана с двутактовия двигател, следователно престава да се използва за превозни средства, произведени от Auto Union GmbH. Вместо това, новият автомобил получава името Audi, познато от предвоенната епоха - първоначално без никакви допълнителни наставки и без собствено моделно обозначение. Автомобилът е предвидено да се продава като Auto Union Type Audi; вътрешно номенклатурата на означенията бива продължена. DKW F 102 се превръща в F 103. Този "новобранец" след това предстои да стане основател на цяла моделна серия.

Самото име Audi е предназначено да демонстрира статута на модела като технически пионер

Снимка: Audi

Още един детайл изглежда особено важен от гледна точка на историята - името на новия автомобил е чисто моделно обозначение. Името на компанията през 1965 г. остава Auto Union GmbH. Компанията Audi AG е основана едва 20 години по-късно, през 1985 г., а оттогава компанията и нейните продукти носят същото кратко, запомнящо се име Audi.

Първото Audi се превръща в цяло моделно семейство

С появата на допълнителни модели и нива на мощност, към новото Audi се присъединяват Audi 80, Audi Super 90, Audi 75 и Audi 60. Само на първото Audi е отказано обозначението 72 през целия му производствен период. То беше известно само неофициално, сред клиентите и пресата, като Audi 72 или Audi (72 к.с.). Новото Audi слиза от поточната линия от август 1965 г. От пролетта на 1966 г. то се предлага и като комби, известно като Variant от Volkswagen. Моделите седан се предлагат във версии с две и четири врати, като по избор може да се поръча и по-високо ниво на оборудване - с наставката L.

Audi Super 90

Снимка: Audi

През 1966 г. към серията се присъединява Audi 80 с мощност 80 к.с., а малко след това богато оборудваното Audi Super 90 е представено като топмодел. Визуалното му отличие от другите модели включва стандартни хромирани елементи на калниците, а с по-големия си двигател и 90 к.с., той достига максимална скорост от над 160 км/ч - респектираща скорост по онова време. През 1968 г. Audi 60 със своите 55 к.с. завършва гамата, а Audi 75 заменя вариантите със 72 и 80 к.с.

Рекламата за следвоенното Audi го нарича "Двигател със средно налягане", защото 1,7-литровият 4-цилиндров двигател със своята степен на сгъстяване 11,2:1 е бил някъде по средата между типичен бензинов двигател и дизелов двигател по онова време. Той е и по-дълъг от 3-цилиндровия двигател на DKW, следователно DKW F 102, който служи като основа за новото Audi, трябва да бъде удължен със 100 мм, а радиаторът е монтиран под ъгъл до двигателя от лявата страна.

Audi Super 90

Снимка: Audi

Вместо кръглите фарове, намиращи се в хромираната решетка на F 102, новото Audi вече има правоъгълни фарове в малко по-широка черна радиаторна решетка. Стандартно е включена 4-степенна механична трансмисия с лост за превключване от волана. Автоматична трансмисия не се предлага в тази серия. Подобно на предшественика си DKW F 102, новото Audi има дискови спирачки. Отказът от двутактовия двигател има поразителен ефект - 16 000 нови Audi-та са произведени през първите три месеца. По време на 7-годишния си производствен период F 103 е само леко модифициран.

За моделната 1970 г. всички автомобили получават паралелно движещите се чистачки на предното стъкло вместо противоположно движещи се, както и преработено табло. Срещу доплащане клиентите вече могат да поръчат и скоростна кутия с превключване от класически разположен скоростен лост между предните седалки, вместо стандартното превключване от волана. През лятото на 1970 г. отворът за пълнене на горивото на седана е преместена от задната част към десния заден панел. Задните светлини са стилистично съобразени с тези на Audi 100, което се произвежда от 1968 г. и дава начало на успешната серия C на Audi.

Audi 100 GL Sedan (1972)

Снимка: Audi

Автомобилът Auto Union Type Audi се произвежда до лятото на 1972 г. В средата на 1972 г. той е наследен от напълно преработения Audi 80. Най-малкият модел от семейството F 103 - Audi 60, става най-успешният. Повече от половината от всички произведени модели Audi от първо поколение (416 852 автомобила) са Audi 60 и Audi 60 L - общо 216 987 бройки.

Само данните за продажбите показват значението на този автомобил за марката с четирите пръстена на емблемата. Той бележи техническия и икономически обрат за компанията. Новото Audi и членовете на семейството му се сблъскват с толкова голям интерес между 1965 и 1972 г., че не само полагат основите за първата моделна гама на Audi, но и връщат Auto Union на пътя към успеха и по този начин допринасят за дългосрочната независимост на марката Audi в рамките на Volkswagen Group.

Audi 80 Variant

Снимка: Audi

На 23 юли историкът на Audi Ралф Фризе ще изнесе лекция на, посветена на модела F 103 и неговата история и значение за Audi. Историкът ще обясни как се е появило първото Audi след Втората световна война и защо това оригинално Audi ще се превърне в толкова ключов фактор за бъдещото развитие на компанията с четирите пръстена на емблемата. Събитието в музея на Audi в Инголщат започва в 18:00 часа. Входът е безплатен, но е необходима регистрация по имейл или по телефона, като крайният срок за регистрация е 21 юли.

От Audi 80 Variant (1968) до Audi A6 Sportback e-tron (2025)

Снимка: Audi

Последвайте ни във Facebook и Instagram, за да научавате първи новостите от света на автомобилите.