Германският автомобилостроител BMW предупреди, че войната в Украйна ще окаже натиск върху рентабилността и продажбите му през 2022 г. поради прекъсването на производството, предизвикано от липса на доставки от страната, главно на кабели, предадоха Франс прес и Ройтерс.

"Без войната в Украйна групата можеше да постигне растеж на печалбата преди лихви и данъци между 8 и 10 процента в автомобилното си подразделение, но вече очаква той да бъде едва 7-9 на сто спрямо 10,3 на сто през 2021 г. Продажбите на автомобили се очаква да бъдат на равнището на миналата година, той като конфликтът лишава групата от слабия растеж, който можеше да е има. Но ситуацията остава изключително динамична, което прави трудна прецизна прогноза за 2022 г., предупреждава компанията. В резултат на сериозните нарушения на производството при доставчици в Украйна, европейските автомобилни заводи, сред които и на BMW, трябваше временно да спрат производството на автомобили през последните седмици.

Много производители на оборудване от Украйна доставят автомобилни кабели, които са абсолютно необходими за комплектоването на превозните средства. "Геополитическата обстановка в Източна Европа ще доведе до ограничения в производствената мрежа на BMW", обяснява баварската компания в комюнике.

Вчера ръководителят на автомобилния гигант Volkswagen, който вече беше принуден временно да спре производството си, обяви, че се подготвя за пълно прекратяване на производството на кабели в Украйна заради руската инвазия. В момента групата действа за преместване от страната на производството на кабели и инсталиране на допълнителни мощности, заедно с доставчиците, на друго място.

Печалбата преди данъци на BMW обаче все пак се очаква съществено да нарасне тази година заради счетоводен базов ефект от 7 до 8 милиарда евро, свързан с китайското съвместно дружество Brilliance.

През 2021 г. чистата печалба на BMW нарасна над три пъти до рекордните 12,5 милиарда евро, благодарение на покачване на оборота въпреки недостига на полупроводници. Групата се е възползвала, подобно на други компании от сектора, от увеличението на продажните цени и от предпочитанията на клиентите към по- скъпи или по-добре оборудвани модели.