Още от основаването си през 1989 г., Lexus е луксозната марка на Toyota, позиционирана да се конкурира с марки като Mercedes-Benz, BMW и Audi. Стратегията работи добре в продължение на 36 години, като продажбите достигнаха пик миналата година от 851 214 бройки в световен мащаб. Сега обаче Toyota разтърсва йерархията на марките си, като отделя Century в самостоятелна марка, позиционирана над Lexus.

Слуховете в японските медии за това, че Century ще стане независима марка, бяха потвърдени тази седмица от Toyota. Председателят Акио Тойода разкри, че е негова идеята да предложи марка над Lexus, вярвайки, че Century трябва да съществува в собствен клас. Той призна, че не е бил много доволен да види седана и SUV Century, изложени на щанда на Toyota по време на изложението за мобилност в Япония през 2024 г.

Новата Toyota Century - мечтата на богатите японци

Въпреки че е най-новата марка под шапката на Toyota, Century предшества Lexus с десетилетия. Моделът е представен през 1967 г. като седан и оттогава е преминал през три поколения, като второто е единствената Toyota, задвижвана от V-образен 12-цилиндров двигател. С малки изключения, седанът остава ексклузивен за Япония. През 2023 г. гамата се разшири със SUV, който бележи началото на глобалните амбиции на Century, започвайки с навлизането на китайския пазар.

Снимка: Toyota

В бъдеще Century ще действа самостоятелно, за да заеме пазара на луксозните автомобили като върховен представител на върховите, единствен по рода си, според главния бранд директор на Toyota Саймън Хъмфрис. Внушително купе ще оглави новия статус на Century в империята на Toyota, под мотото: "Един от единствените. Единствен в този свят, от тази страна".

Ясно е, че Century ще се фокусира върху луксозни модели с висока цена - вероятно това, което Rolls-Royce е за BMW или Bentley за Audi и Volkswagen. Внушителното купе, дебютиращо по-късно този месец на изложението за мобилност в Япония през 2025 г., загатва за далеч по-екстравагантни превозни средства от всичко, носещо емблемата на Lexus.

Снимка: Toyota

Lexus също се готви за големи промени. Концептуалният електрически миниван с шест колела и три реда седалки подсказва, че Toyota предвижда смела нова посока за своята дългогодишна луксозна марка. Акио Тойода казва, че името LS вече не означава "Луксозен седан", а "Луксозно пространство", което отразява развиващата се философия на марката. Той е уверен, че необичайният автомобил за превоз на хора ще достигне серийно производство, въпреки че призна, че това ще бъде огромно предизвикателство.

Той предупреди, че радикалният Lexus LS ще продължи напред само ако отговаря на стандартите на Lexus за тишина, комфорт и възможност за шофиране по всякакъв път. Хъмфрис добави, че Lexus ще бъде по-свободен да действа в бъдеще, намеквайки, че глобалната луксозна марка ще изследва нови идеи, без да копира никого.

Миниванът Lexus LS е описан като нова форма на луксозен автомобил за бъдещето, такъв, който кара пътниците да изглеждат готино при влизане и излизане. Междувременно традиционният седан LS, който положи основите на марката в края на 80-те години на миналия век, ще бъде спрян от производство след Heritage Edition 2026.

Тези подробности излязоха наяве по време на предаване на живо преди изложението за мобилност в Япония през 2025 г., където Toyota ще представи няколко нови модела, включително електрическата концепция за Corolla. Дългоочакваният суперавтомобил обаче няма да се появи там. Вместо това е планирано да дебютира онлайн на 5 декември, преди да направи публичната си премиера през януари 2026 г. на автомобилния салон в Токио.

Последвайте ни във Facebook и Instagram, за да научавате първи новостите от света на автомобилите.