Сравнителен тест между Honda Insight, Peugeot 308 и Toyota Prius
В новия си брой списание L’Automobile публикува сравнителен тест по икономия на горивото между най-добрите хибриди на пазара Honda Insight и Toyota Prius плюс дизеловия Peugeot 308.
Тествани автомобили:
Honda Insight - 1.3
Мощност - 88 к.с. + 14 к.с. от електромотора
Разход на гориво - 6л/100 км
Peugeot 308 - 1.6 HDi
Мощност - 110 к.с.
Разход на гориво - 6,7 л/100 км
Toyota Prius - 1,7
Мощност - 98 к.с. + 80 к.с. от електромотора
Разход на гориво - 7 л/100 км
Маршрутът, заложен в сравнитения тест, включва градски, междуградски път и автомагистрала. Автомобилите тръгват доПариж, стигат от Лил и отново се връщат във френската столица.
Поемаме смело на север по автомагистралата към Лил, където, през този прекрасен месец август температурата наближава 40 °С. С други думи, климатиците няма да мързелуват. Макар че не притесняваме от педала на газта и оставяне хибридите в режим „Есо“, караме като всеки водач, който а приори използва оборудването, с което разполага. За начало, климатика и радиото. В компанията на Nick Cave, Robert Johnson и Stray Cats оставяме регулатора на скоростта да си върши работата. Потапяме се в света на научната фантастика... сред мобилни телефони, електронни автомобили, бордови компютри, лазерни радари, зони за автоматично плащане на пътни такси, говорещи GPS-и, ние сме почти като герои на Philip K. Dick или Isaac Asimov. В това отношение Toyota Prius е роман сам по себе си. Освен електродвигател, по-мощен с 12 к.с. от предходната версия, и по-голям 4-цилиндров бензинов двигател (1.5 л, 77 к.с. срещу 1.8 л, 98 к.с.), Toyota разполага с вентилация, която се захранва при спиране чрез слънчеви панели, вградени в покрива. Тази опция струва 1 000 евро и позволява да се намали температурата с 35 °С без да се използва електроуправляемия климатик, за да се пести батерията. Като прибавим трансформиране на кинетичната енергия в електрическа за презареждане на батериите; водната помпа, която работи само при необходимост; водна система, която позволява да се използва топлината на изпускателната система за по-бързо подгряване на двигателя и купето; усъвършенствано охлаждане на батерията (никел-метал хидридна, още по-надеждна и издръжлива, според Toyota), получаваме малко авангардно хибридно бижу. Като че ли Prius вече духа своите 12 свещи.
Insight е далеч по-мъдър. Неговият 4-цилиндров двигател 1.4 л, 88 к.с. е по-скромен, а електрическият 14 к.с., захранван също от никел-метал хидридна батерия е по-малък. Това обяснява отчасти по-малкото с около 200 кг тегло спрямо Toyota. За сметка на това и тъй като икономията на средства задължава, при липса на съединител между двата двигателя, бензиновият върти на празни обороти, дори когато Honda използва само електрическия. Не разполагаме с удоволствието да се движим безшумно из града както в Toyota Prius, а само с това да използваме системата Start&Stop. Стига да не използваме твърде често батерията за работа на климатика, случай в който двигателят с вътрешно горене остава активен. От своя страна електродвигателят има голямото предимство да се превръща в генератор (както в Toyota) при намаляване на скоростта и при спиране.
Сигурно е, че пред тези технологични чудеса, дизеловият Peugeot 308 1.6 Hdi, 110 к.с. изглежда като Кроманьонец. Все пак той разполага с 16 клапана, двоен разпределителен вал с ролкови кобилици и хидравлични ресори, система за директно впръскване на горивото с обща рампа второ поколение, турбокомпресор с променлива геометрия и 6-степенна скоростна кутия.
За сега пристигаме в Лил след 2 часа спокойно управление, а всеки от нас е с малък ореол над главата. Prius, най-спокойният от тримата участника, се движи с лекота между червените тухли на стария град. Той разполага с много силни козове : напълно безшумен, когато е спрял (всичко се изключва), потегляне с електродвигателя и бордови компютър, който ви информира за всичко. Презареждане на батерията, екологичност и икономичност във всяко отношение. Богат избор на режими на управление – Нормален, Есо или Power, без да пропускаме скоростната кутия и осветеното в зелено арматурно табло : Prius ви информира много по-добре от новините в 20ч. Интериорът е приятен, много модерен и удобен.
Honda прилича на Toyota в много отношения. Освен изпълнението, малко под това на Prius (в някои случаи направо евтино) и удобните отделения за вещи, Insight също се опитва да отклони вниманието чрез малки зелени „икони“ в таблото. Като се започне от скоростомера, чийто фон е осветен в зелено („аз консумирам умерено“) или в синьо („пия като смок“) и се стигне до изображенията на млади дървета (трябваше да се сетим), върху които растат листа, когато караме разумно.
В Peugeot 308 всичко е банално! Всъщност, той е с много по-добро изпълнение от екологичните си събратя, но бордовият компютър с миниатюрни червени диоди, като че ли се срамува да се храни с дизел. Въпреки това, този дизел почти не се чува и което е най-странно, много по-малко от 4-цилиндровия на Honda, когато кутията с вариатор CVT го кара да вие, за да постигне някакво ускорение, и по-малко от Toyota, също със CVT, който пее с всички клапани. Разбира се, тази скоростна кутия е по-добра в сравнение с предходния модел, но нивото на шума е все още много високо.
Много километри и снимки по-късно (Лил е красив град) предстои изпитанието на път извън града. Рубе, Камбре, Сен-Куентин, Компиен, връщаме се в Париж по малките пътища, все така с умерено темпо и в режим Есо на японските модели.
По отношение на удобството при управление, класацията се оформя бързо : Peugeot 308, Toyota Prius, Honda Insight. На борда на французина, човек има усещането, че се намира в „истински“ автомобил. Изключително добре овладян шум от търкалянето на колелата, приятен и ефикасен контакт с пътя, сигурно и твърдо окачване, което изпълнява отлично ролята си, много отзивчив дизел с отличен въртящ момент. Toyota от своя страна има твърдо и неточно управление, както и голямото тегло, което прави колата доста тромава. Освен това амортисьорите не са ефикасни и шумовете от търкалянето на колелата са много силни. Ниски показатели, лошо окачване, неточно управление и твърде шумен, Honda се отличава единствено с голямата си лекота. Той остава далече зад Prius и на светлинни години от 308. Предстои още много работа.
За сметка на всичко останало, Insight се оказва много икономичен. По време на теста, той се класира на второ място, заедно с Peugeot 308, с 6,2 л/100 км среден разход, а Prius е първи с 5,5 л/100 км. Хибридите се отличават един от друг най-вече в града - докато дизеловият двигател „харчи“ 7,5 л/100 км, Honda и Toyota се задоволяват, съответно, с 4,9 л и 5,9 л. Според изчисления по протокола ISO 9001, Honda е първи с 6 л/100 км среден разход, пред 308 (6,7 л/100 км) и пред Prius, който е най-лаком – 7 л/100 км.
Разход гориво | Honda Insight | Peugeot 308 | Toyota Prius |
---|---|---|---|
Град | 4.9 | 7.5 | 5.9 |
Автомобилен път | 6.1 | 5.9 | 7.3 |
Магистрала | 7.8 | 6.8 | 8.5 |
*Материалът е предоставен от София Франс Ауто АД
Вижте снимки