Русия се сбогува с една кола и с една ера
Русия слага край на дългата си любовна история с автомобила, който някога бе възхваляван, но след това се превърна в символ на упадъка на автомобилостроителния сектор, а за някои - и на самата страна, съобщи Ройтерс, цитирана от БТА.
Решението на държавния автомобилостроител АвтоВАЗ да спре производството на последните модели от серията "Лада Класик" след близо четири десетилетия е не само краят на пътя за един автомобил. Въпреки че в чужбина старомодните коли, подобни на сандък, са посрещани с насмешка, за много руснаци те са последната връзка с ера, когато се вярваше, че СССР може да спечели Студената война.
"Това е национална привързаност. Дълги години по времето на СССР за много мъже Лада Класик бе недостижима мечта. Много трудно беше човек да се сдобие се такъв автомобил и хората чакаха, записани на опашки, с години", припомня Вячеслав Лисаков, член на парламента и ръководител на асоциация на автомобилистите "Свобода на избора". "Много неща от онова (съветско) време вече са минало, а Лада бе една от останалите връзки", допълва той.
Миналия месец АвтоВАЗ спря производството на седмия модел от серията - 2107, оставяйки в производство само един модел - комбито 2104. Време е обаче да се каже сбогом и на тази кола, посочва компания. Очаква се това да стане в края на тази година.
Често в чужбина Лада е обект на вицове заради правоъгълната си форма и репутацията на автомобил, който се чупи, когато най-малко го искаш, отбелязва Ройтерс. В един виц, например, се пита: "Как можеш да удвоиш стойността на Лада?". Отговор: "Като напълниш резервоара".
Според Джеръми Кларксън – водещ на британското шоу "Топ Гиър", моделът "2107" е "чисто и просто най-лошата кола в историята". Но мнозина руснаци на средна възраст и техните родители продължават да изпитват носталгия по първата си любов.
"Това бе колата с най-добър дизайн в света. Няма как да видите по-красив автомобил", заяви архитектът Александър Фьодоров, докато се разхождаше из "Червения площад".
"Обичам колата си", възкликна Николай Дашкевич – московски механик, който кара бяла Лада "2105" от 25 години. "Над половината части на двигателя са оригинални. Но досега съм изминал над 1 млн. километра", изтъкна той, цитиран от Ройтерс и БГНЕС.
Според ръководството на АвтоВАЗ, до март т.г. компанията е продала повече от 17,75 млн. коли от седмата серия. Но от разпада на СССР през 1991 г., фирмата била изместена от чуждестранните гиганти.