Още през 2020 г. китайските власти обявиха намерението си да гарантират, че до 2030 г. всеки пети автомобил, продаван в страната, ще разполага с функции на автопилот от ниво 4 - предпоследното ниво на сложност в класификацията на SAE. Анализаторите предполагат, че при сегашните темпове на напредък и запазването на административните пречки вероятността за постигане на тази цел не надхвърля 10 процента. Това е мнението на Counterpoint Research, чиито коментари са цитирани от South China Morning Post.

Според съобщения в китайските медии още през миналата година публично декларираните от китайските компании разходи за разработване на системи за автономно управление са намалели с една трета до 2,82 млрд. щ. долара в сравнение с 2021 година. Компаниите са станали по-предпазливи в тази област и са намалили финансирането на подобни дейности.

Докато четвъртото ниво на автономия, което от гледна точка на техническите си изисквания прави един автомобил пет пъти по-скъп от конвенционалния, ще бъде популяризирано по пътищата на китайските градове със скърцане, специалистите от Counterpoint Research имат много по-малко съмнения относно по-простото второ ниво на автономия. Те смятат, че до средата на десетилетието такива автомобили вече ще заемат повече от половината от първичния пазар на автомобили в КНР.

Засега в Китай се провеждат тестове на безпилотни таксита в определени райони с достатъчно благоприятни пътни условия, но дори и тогава изискванията за такива тестове не са единни. Например в някои райони такситата могат да се движат самостоятелно без водач зад волана, докато в други присъствието на водач е задължително от съображения за безопасност на движението.

Като цяло появата на превозни средства, които не изискват от водача да следи постоянно пътя, поражда и правен проблем: кой трябва да носи отговорност, ако такова превозно средство причини щети на други участници в движението. Би било несправедливо да се обвинява водачът, но все още не е установено правното основание за прехвърляне на отговорността върху производителя на автомобила или разработчика на софтуера.

Тази пречка също забавя въвеждането на пълния автопилот. Не е изключено няколко или три шумни произшествия с участието на автоматично управлявани автомобили да отложат значително сроковете за тяхното широко узаконяване.