Tesla е известна със своята изключително висока пазарна стойност, която се основава отчасти на идеята, че компанията не е просто производител на автомобили, а и AI компания за автономни коли. Всъщност, продажбата на достъпни електромобили за глобалния преход към устойчива енергия вече не е основната ѝ цел. Вместо това, Tesla се фокусира върху разработването на AI софтуер за самоуправляващи се коли и роботи, които могат да заменят човешкия труд.

Tesla обаче не е единствената компания с подобни интереси. Освен Waymo, която вече предлага напълно автономни таксита и разширява присъствието си в САЩ, китайските компании също напредват бързо в технологията за автономно шофиране. И не само това - те интегрират тази технология в електрически автомобили, които са много по-евтини от моделите на Tesla.

Пример за това е BYD Seagull - кола с цена от само 9500 долара. Китайският автомобилен гигант, който вече изпревари Tesla по продажби в Китай, обяви, че скоро ще оборудва този модел със своята интелигентна система за шофиране "God's Eye".

Досега, автономните функции на компанията бяха налични само в по-скъпи модели над 28 000 долара, но изпълнителният директор на BYD Ван Чуанфу заяви, че "добрите технологии трябва да бъдат достъпни за всички".

Какво предлага технологията "God's Eye"?

BYD обяснява, че "God's Eye" е разработена вътрешно и ще осигури на масовите модели разширени функции, които обикновено са запазени за по-луксозни електромобили. Сред тях са:

  • Автоматично паркиране чрез смартфон
  • Автономно изпреварване на пътя

Нивото на автономност ще зависи от сензорите, инсталирани във всеки модел. По-скъпите автомобили на BYD включват LiDAR сензори, подобни на тези, използвани от Waymo, които осигуряват по-бързо и точно разпознаване на обекти, особено при намалена видимост (например в дъжд или мъгла).

За разлика от това, Tesla разчита изцяло на камери и масивно количество събрани данни от своите автомобили по пътищата. Илон Мъск твърди, че няма нужда от LiDAR, а Tesla ще представи ограничена версия на автономни таксита през 2025 г.

Китай засилва позициите си в глобалния EV пазар

Китайското правителство силно субсидира електромобилната индустрия, което позволи на BYD не само да стане печеливша - нещо, което досега бе постигнато само от Tesla - но и да разшири международното си влияние.

Защо това е важно за Китай?

  • Китайските производители като BYD навлизат на пазари като Европа и Южна Америка, където западните марки губят позиции.
  • BYD продаде над 4 милиона коли през 2024 г. и изгради фабрики в ??Бразилия, създавайки работни места и икономически връзки.
  • Това дава на Китай ценен инструмент за "мека сила", който може да използва в бъдеще.

Как реагира Западът?

В САЩ някои политици призовават за санкции срещу Китай заради субсидирането на автомобилната индустрия. В същото време, САЩ също използва държавна помощ за развитие на стратегически сектори.

Интересното е, че BYD вече не разчита на държавни субсидии, тъй като бизнесът ѝ е станал самоиздържащ се.

Tesla все още не е успяла да пусне своята Full-Self Driving (FSD) система в Китай поради строгите регулации за събиране на данни. Доклади сочат, че Tesla се опитва да обучава своята AI система с улични изображения от интернет, но се надява да стартира FSD в Китай през 2025 г.

Междувременно, Илон Мъск прекарва все повече време във Вашингтон, занимавайки се с политически спорове и отмяна на незначителни бюджетни разходи. Продажбите на Tesla спаднаха драстично в ключови пазари като Калифорния и Германия, което може да е свързано с неговите политически изяви.

Западните автомобилни производители все още са ангажирани с електрификацията, но инвестициите им се забавят поради спада в ръста на продажбите, особено в САЩ. Причините са:

  • Високите цени на електромобилите
  • Липсата на достатъчно зарядни станции
  • Намаляване на държавните субсидии

В крайна сметка, битката за автономните автомобили и електрификацията вече не е само между Tesla и традиционните западни производители - Китай навлиза агресивно и има всички шансове да се превърне в световен лидер в сектора.