Един по един емблематичните модели на Ford в Европа си отиват. Последният Mondeo беше произведен през април 2022 г., последван от последната Fiesta през юли 2023 г. По-късно тази година Focus също ще бъде пенсиониран. Европейският мениджър на комуникациите на компанията Фин Томасен обяви, че производството на Focus ще приключи през ноември. За съжаление няма планове за пряк наследник.

От Ford са обявили, че клиентите все още могат да поръчат нов Focus точно както го искат, но с наближаването на края на производството в завода в Саарлуис в Германия, няма да има възможност да бъдат поръчани всички опции и в последните месеци моделите ще бъдат ограничени до определени варианти.

Ford Focus ST

Снимка: Ford

Краят на Focus наистина бележи края на една ера за Ford в Европа, тъй като Focus имаше значителна важност, откакто първото поколение на модела дебютира през 1998 г. Focus имаше голяма и отговорна задача от самото начало, заменяйки емблематичния Escort, друга дългогодишен модел в историята на Ford.

Спирането на Focus означава, че ентусиастите ще загубят един от последните горещи хечбеци, продавани с ръчна скоростна кутия - Focus ST. Ford също така продава спортната версия като по-практично комби, допълнено с дизелов двигател за тези, които търсят по-добра ефективност. Спирането на Focus може да бъде само добра новина за Volkswagen Group, който ще продължи да произвежда Golf, Skoda Octavia, SEAT Leon и Audi A3 още много години.

Ford Focus ST

Снимка: Ford

Защо Ford премахва Focus от своята гама? Главният изпълнителен директор Джим Фарли казва, че това е "излизане от бизнеса със скучни автомобили и преминаване към бизнеса с емблематични превозни средства". В интервю миналата година шефът на фирмата призна, че автомобили като Fiesta и Mondeo "са били обичани от много клиенти", но суровата реалност е, че Ford не печели достатъчно пари, за да оправдае бъдещи инвестиции. Хората от Ford вярват, че фокусирането върху Bronco, Raptor и Mustang е по-изгодно. Целта е Ford да се превърне в "Porsche на офроуда".

Снимка: Ford

Продажбите на Ford в Европа, включително Исландия, Лихтенщайн, Норвегия, Швейцария и Обединеното кралство, са паднали със 17% до 426 307 автомобила през 2024 г., която първата пълна година без Fiesta. Пазарният дял на компанията спадна от 4% до само 3,3%, зад Kia и Hyundai, като всяка от двете корейски марки грабна по 4,1%. Ford имаше труден старт на тази годината, като данните за продажбите, публикувани от Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA), показват спад от 3,9% спрямо януари 2024 г. и пазарен дял от едва 3%.

Снимка: Ford

Тъй като Focus отпада тази година, перспективите за 2026 г. също не са оптимистични. Въпреки това, Ford има Puma и Kuga, за да компенсира изчезването на обикновените автомобили. Обновеният кросоувър Ford Puma вече се продава и в електрическа версия, присъединявайки се към по-големия Mustang Mach-E и Explorer, както и Capri, формиращи електрическата гама на компанията в Европа.