Porsche представи хибридния суперавтомобил 963 RSP, който е първият и засега единствен екземпляр, създаден като шосейна версия на спортния прототип Porsche 963. Това не е първият път, когато Porsche преобразува състезателен автомобил в конвенционален цивилен модел.

Новото Porsche 963 RSP е уникален опит да се пресъздаде в наши дни историята от средата на 70-те години на миналия век, когато през 1975 г. италианският граф Грегорио Роси ди Монтелера, наследник на империята "Мартини", която щедро спонсорира състезанията, поискал да му направят пътна версия на успешния състезателен Porsche 917.

Вижте новото Porsche 963 RSP и легендарното Porsche 917  >>  >>  >> 

Тогава от Porsche не могат да откажат на графа и изпълни поръчката, като адаптират колата си с шаси № 30 за обществени пътища. По-късно на базата на Porsche 917 бяха направени още няколко индивидуални версии за пътищата. Именно това Porsche 917 служи като прототип за новото Porsche 963 RSP, поради което двата автомобила са показани заедно във фотосесията на компанията. Този път клиентът е различен - дългогодишният партньор на Porsche и собственик на Penske Motorsport Роджър Сърл Пенске. Буквите RSP в името на уникалния автомобил са неговите инициали.

Porsche 963 RSP и Porsche 917

Снимка: Porsche

Новото Porsche 963 RSP не е просто построено върху състезателно шаси, а всъщност е истински прототип от Льо Ман, адаптиран за обществени пътища. Porsche 963 RSP, заедно с историческия си предшественик, вече направи пътешествие по нормални пътища в Льо Ман (Франция) близо до легендарната писта, където следващата седмица ще се проведе тазгодишно 24-часово състезание.

Оригиналното състезателно Porsche 963 от клас LMDh/Hypercar дебютира през 2023 г., то се състезава в северноамериканския шампионат IMSA и в международния шампионат WEC, който включва 24-часовия маратон в Льо Ман. Миналата година Porsche 963 спечели и двете шампионски титли, но все още не успя да покори Льо Ман, където Ferrari 499P триумфира през последните две години.

Porsche 963 RSP и Porsche 917

Снимка: Porsche

Формалният собственик на Porsche 963 RSP е американецът Роджър Сърл Пенске, основателят на състезателния отбор Penske, който вече е официален партньор на Porsche, но е малко вероятно този почтен 88-годишен джентълмен да се състезава в уникален персонализиран автомобил.

След премиерата, Porsche 963 RSP ще отиде на тържествено шоу в Льо Ман, след това на специална изложба в музея на Porsche, след това на Фестивала на скоростта в Гудууд, а накрая и на изложението за луксозни автомобили в Монтерей, Калифорния. На фотосесията в Льо Ман Porsche 963 RSP беше управлявано от германския състезател Тимо Бернхард.

Porsche 963 RSP

Снимка: Porsche

В съответствие с историческия контекст, от Porsche са избрали да боядисат 963 RSP в сребрист цвят Martini, като тънките панели от въглеродни влакна всъщност са боядисани, а не са филмирани, както обикновено се случва при състезателните автомобили.

Каросерията е получила затворени предни крила вместо отворените елементи, изисквани от регламента. Осветлението е променено, а отпред и отзад са се появили места за регистрационни табели. Във Франция са издадени временни номера, за да може Porsche 963 RSP да се движи по пътищата и магистралите, съседни на Льо Ман.

Porsche 963 RSP и Porsche 917 на пътя към Льо Ман

Снимка: Porsche

Състезателните автомобили имат небоядисани каросерии от въглеродни влакна, покрити с винилово фолио, но външните панели на Porsche 963 RSP са внимателно шлайфани за по-добро сцепление на емайла. Панелите са леко модифицирани спрямо състезателните версии, за да направят автомобила годен за движение по пътищата и по-скоро като Porsche 917.

Състезателното окачване е настроено на най-високата си настройка, а регулируемите амортисьори Multimatic DSSV са омекотени, за да осигурят приемливо качество на возене. Уникалните 18-инчови ковани джанти OZ са обути в гуми Michelin в спецификацията за дъжд с бели лога на страничните стени в дизайн в стил от 70-те години на миналия век.

Porsche 963 RSP

Снимка: Porsche

Интериорът на Porsche 963 RSP е по същество същият като на състезателните версии, но с луксозна бежова тапицерия от кожа и алкантара. Състезателният волан е покрит с кожа. Допълнителен елемент от цивилния комфорт е подвижната поставка за чаши, отпечатана на 3D принтер.

Освен това Porsche 963 RSP е оборудвано с мигачи и клаксон. Климатикът осигурява комфортна температура. Лаптоп може да се постави на платформата отдясно на водача, което е необходимо за стартиране на двигателя и регулиране на суперколата.

Porsche 963 RSP

Снимка: Porsche

Хибридният силов агрегат на Porsche 963 RSP се състои от 4,6-литров V-образен 8-цилиндров бензинов двигател с два турбокомпресора, произвеждащ мощност около 680 к.с., комбиниран със 7-степенна секвенциална скоростна кутия Xtrac, в която е вграден електромотор на Bosch, осигуряващ до 68 к.с. допълнителна мощност за няколко секунди. Към хибридната система има и 800-волтовата батерия има скромен капацитет от 1,35 кВтч.

Porsche 963 RSP

Снимка: Porsche

Двигателят е пренастроен за ежедневна употреба и за плавно шофиране, а хибридната система като цяло е настроена за по-меки реакции, особено при ниски скорости. Регулируемото окачване на оригиналния автомобил е повдигнато максимално над пътя, а амортисьорите са омекотени. Цената на Porsche 963 RSP не е обявена, но според експерти тя е около 5 милиона евро.

Последвайте ни във Facebook и Instagram, за да научавате първи новостите от света на автомобилите.