По-вероятно е да ви прилошее в електромобил
В електрическите автомобили липсват обичайните сигнали, по които мозъкът ни е свикнал да разпознава движение
Едно от първите неща, които ви правят впечатление при шофиране или возене в електрически автомобил, е неговата изключителна плавност в сравнение с коли с двигатели с вътрешно горене — без вибрации и шум. Може би бихте предположили, че това прави електромобилите по-комфортни за хора, които страдат от гадене в кола, но изследвания показват точно обратното: електрическите автомобили всъщност могат да засилят усещането за прилошаване при пътници. И науката има обяснение защо това се случва.

Безпилотните коли могат да влошат трафика в градовете
Причината е същата, поради която шофьорите почти никога не изпитват гадене. Ако вие управлявате автомобила, предвиждате всяко движение — ускорение, спиране, завой. Пътниците обаче нямат контрол и не знаят какво предстои. Тази липса на синхрон между очакваното и реалното движение предизвиква "конфликт" в мозъка, който води до гадене.
В електрическите автомобили липсват обичайните сигнали, по които мозъкът ни е свикнал да разпознава движение: няма рев на двигателя, няма вибрации, няма шум от превключване на предавки. При повечето EV модели дори не е нужно шофьорът да натиска спирачка — автомобилът сам забавя при отпускане на газта, благодарение на регенеративното спиране.
Това води до още по-малко сензорни сигнали за пътника, обяснява Уилям Емон, докторант във Френския университет по технологии в Белфор-Монбелиар, пред The Guardian.
"Ако сме свикнали да пътуваме в обикновени (неелектрически) коли, мозъкът ни очаква сигнали като рев на двигателя, вибрации и т.н. Пътуването в електромобил е ново движение, за което мозъкът трябва време, за да се адаптира", казва Емон.
Емон обобщава проблема така: мозъкът ни не е толкова добър в преценката на силите на движение при EV, както при обикновени коли.
Две проучвания подкрепят това. Изследване от 2020 г. свързва тишината на електромобилите с повишено гадене. Друго от 2024 г. открива връзка между липсата на вибрации в седалките и по-лесното прилошаване.
Т.нар. "нискочестотно забавяне", характерно за електромобилите (когато колата сама спира при отпускане на газта), също увеличава риска от гадене, дори повече от кратките и резки натискания на спирачката.
С нарастващия дял на електромобилите се очаква, че с опита мозъкът ни ще се адаптира. Бъдещите поколения деца, които може да не карат изобщо в коли с ДВГ, вероятно ще се справят по-добре.
Но все пак остава въпросът: дали в бъдеще повече хора ще страдат от прилошаване в свят с изцяло електрически автомобили, отколкото в този, в който сме израснали ние?