Новото Porsche Panamera дебютира с революционно активно окачване
Третото поколение на спортния луксозен модел има шаси с контрол на всеки амортисьор и осигурява стабилизиране в завоите
Porsche представи третото поколение на Panamera. Новият спортен луксозен модел се характеризира с по-широка гама от дигитални функции, свеж и динамичен дизайн и по-добър баланс между динамично представяне и комфорт при шофиране.
Вижте как изглежда новото Porsche Panamera >> >> >>
Третото поколение на Panamera запазва същата структура на купето с пет врати, въпреки че външните панели са преработени. Дизайнерите са се опитали да придадат на лифтбека характеристиките на седан с малко усилия, променяйки формата на допълнителните странични прозорци в задните колони и прикривайки стъклената рамка на петата врата, като площта на самото стъкло е станала доста по-голяма.
Отпред има нов въздухозаборник над табелката с номера, който осигурява необходимия въздух на задвижващите системи. Напълно нови са светлините, като задната LED лента вече има еднаква дебелина по цялата си ширина, а отпред стандартно са монтирани матрични фарове. Срещу доплащане се предлагат HD матрични светлини с 32 000 пиксела във всеки фар, осветяващи на 600 метра в далечината.
По традиция версиите Turbo имат малко по-различен дизайн на предницата с двойни остриета от LED ленти в бронята. Дължината на новото Porsche Panamera надвишава предходния модел с невидимите 3 мм и сега е 5052 мм за основната версия и 5202 мм за версията Executive с удължено междуосие. Ширината от 1937 мм и височината от 1423 мм (при Executive 1428 мм) остават непроменени.
Интериорът е направен със същата архитектура Porsche Driver Experience, която вече е позната от електрическия седан Taycan и обновения кросоувър Cayenne. На предния панел има 12,6-инчов извит инструментален екран без козирка, а за пътника до водача срещу доплащане се предлага 10,9-инчов сензорен персонален дисплей на мултимедийната система, като на него можете да гледате видеоклипове по време на шофиране, тъй като дисплеят му не се вижда от седалката на водача.
Селекторът на трансмисията е преместен от централния тунел към кормилната колона, като по този начин е освободено място за отделения за съхранение на дребни предмети. Блокът на климатичната система има няколко аналогови превключвателя, но повечето от клавишите са чувствителни на допир.
Подобно на Porsche Cayenne, бутонът за стартиране на двигателя е разположен отляво на волана. Превключвателят за режимите на програмите за шофиране Normal, Sport и Sport Plus и лостовете за управление също са директно достъпни за водача, така че не е нужно да откъсва очи от пътя, за да настрои програмите за шофиране и асистиращите системи.
Задният ред седалки е предназначен за двама пътници и е оборудван с отопление на седалките и отделна климатична инсталация.
Шасито на новото Porsche Panamera е претърпяло мащабни промени, въпреки че архитектурата на окачването е същата с два носача отпред и пет отзад. Новото Porsche Panamera вече няма да има пружинно окачване, а сега дори и базовата версия е с шаси PASM (Porsche Active Suspension Management) с адаптивни амортисьори, които имат отделни клапани за отскок и компресия, и двукамерни въздушни ресори.
Срещу доплащане може да се поръча завиваща задна ос. Основната новост е опционалното шаси Porsche Active Ride, което е свързано към 48-волтова електрическа система, така че се предлага само за хибридни версии. Това е пълноценно активно окачване.
Всички амортисьори са свързани към една хидравлична система с електрическа помпа, благодарение на което електрониката може да контролира всеки амортисьор и не само да изравнява позицията на каросерията над пътя, борейки се с наклоняванията и повдиганията, но дори осигурява стабилизиране в завоите. Активното окачване на новото Porsche Panamera има еднокамерни въздушни ресори за намаляване на теглото.
Новото Porsche Panamera ще се предлага с общо четири ефективни хибридни задвижвания E-Hybrid в отговор на голямото търсене на този тип система. Всички варианти на E-Hybrid се възползват от по-висока производителност, обхват и ефективност. Новата Panamera Turbo E-Hybrid е готова при пускането на пазара.
Сърцето на задвижването му е фундаментално преработен 4,0-литров V8 битурбо бензинов двигател. Мощността на новоразработения електрически мотор е 190 к.с. Заедно те създават системна мощност от 680 к.с. Въртящият момент на системата достига впечатляващите 930 Нм. Porsche интегрира електрическия мотор в корпуса на цялостно преработената 8-степенна автоматична трансмисия с двоен съединител PDK.
Дозирането с отделен корпус на електродвигателя спестява около 5 кг. Интегрирането на модула в масления кръг на трансмисията също оптимизира топлинния баланс на електрическия задвижващ блок и позволява по-висока непрекъсната мощност от електрическия мотор. Новото Porsche Panamera Turbo E-Hybrid със задвижване на всички колела спринтира от място до 100 км/ч за 3,2 секунди и може да се похвали с максимална скорост от 315 км/ч.
Капацитетът на разположената в задния надвес батерия вече е 25,9 кВтч. Това позволява чисто електрически пробег от 76 до 91 км в комбинирания цикъл или от 83 до 93 км в градския цикъл. Ново вградено зарядно устройство с мощност 11 кВт съкращава времето за зареждане на подходящи точки за зареждане до 2 часа и 39 минути.
При лансирането на новото Porsche Panamera ще бъдат налични и вариантите Panamera и Panamera 4. Модификациите на налягането на форсиране, скоростта на впръскване на гориво и момента на запалване оптимизират работата на 2,9-литровия V6 турбодвигател. Сега той генерира мощност от 353 к.с. и 500 Нм въртящ момент. Това съкращава спринта на Panamera от 0 до 100 км/ч до 5,1 секунди и повишава максималната скорост до 272 км/ч.
Комбинираният разход на гориво е между 9,6 и 10,5 л/100 км. При Porsche Panamera 4 със задвижване на четирите колела спринтът от 0 до 100 км/ч вече отнема 4,8 секунди, а максималната скорост достига 270 км/ч: комбинираният разход на гориво е между 10,1 и 11,2 л/100 км. В гамата ще се появи и 8-цилиндров турбодвигател без хибридна система, но само за някои пазари с не толкова строги екологични стандарти.
Новото Porsche Panamera вече е налично за поръчка дори у нас. Моделът предлага разширено стандартно оборудване в сравнение с предшественика си с двукамерно въздушно окачване, LED матрични фарове, превключвател за режими на шофиране на волана, охлаждано отделение за смартфон с функция за индуктивно зареждане и подобрен филтър за фин прах с GPS функция за автоматична рециркулация на въздуха.
В България Porsche предлага новата Panamera на цени от 218 390 лева за базовия модел с 353 к.с. и 226 485 лева за Panamera 4. Новата Panamera Turbo E-Hybrid с мощност 680 к.с. започва от 385 490 лева. Доставките и у нас ще започнат през март 2024 г. Новата Panamera се произвежда в завода на Porsche в Лайпциг.