Новото MINI Countryman се превърна в електрически спортист (тест-драйв)
Кросоувърът с мощност 313 к.с. и задвижване 4х4 спринтира до 100 км/ч за 5,6 секунди и изпреварва като на игра
През 2010 г. британската марка MINI, част от концерна BMW Group, представи първото поколение на Countryman, който незабавно се превърна в тотален хит. Яркият кросоувър бързо завладя сърцата на почитателите на MINI, но също така привлече тълпи от нови клиенти. За две поколения Countryman генерира по-голямата част от продажбите на MINI и съвсем естествено третата генерация дойде с още по-големи размери, повече вътрешно пространство и богата гама от двигатели.
Вижте новото MINI Countryman SE All4 >> >> >>
Новото MINI Countryman е един от малкото кросоувъри на пазара у нас, който се предлага с голям избор от задвижване, включващ три бензинови турбодвигателя, един турбодизелов агрегат, както и две различни изцяло електрически версии. Преди време ви представихме новото MINI Countryman John Cooper Works, което преди време беше най-динамичната версия на модела, а сега ще насочим вниманието ви върху версията SE All4, която се задвижва от два електромотора и има 4х4. Новото електрическо MINI Countryman SE All4 се оказа и най-спортния модел в гамата.
Новото изцяло електрическо MINI Countryman SE All4 не се различава особено от бензиновите и дизеловите модификации. Във външния вид на модела има няколко жълти екстериорни детайла, които издават задвижването на ток. По-мощният модел с два електромотора SE All4 има ярки малки емблеми S в предната част и на задния капак до широко разположения надпис Countryman. Може би ще забележите липсата на изпускателни тръби, стърчащи под задната броня.
Опционалните 20-инчови алуминиеви джанти са направени от 70% рециклиран алуминий за екология. Коефициентът на въздушно съпротивление от само 0,26 прави MINI Countryman SE All4 значително по-аеродинамично в сравнение с моделите от този клас. Версиите на ток също имат различни LED светлинни подписи в задните светлини, въпреки че има три дизайна, които могат да се избират, така че да съответстват и на други модели Countryman в гамата, задвижвани с бензинови или дизелови двигатели.
Новото MINI Countryman SE All4 изглежда добре отвън, като страничните прагове, предните и задните защитни панели, капаците на страничните огледала и рамката на предната решетка са оцветени в черно и придават значително по-спортен вид на модела.
Първото нещо, което виждам, влизайки в новото MINI Countryman SE All4, е големият 9,4-инчов централен кръгъл OLED сензорен екран с диаметър 240 мм, от който се управляват повечето функции. Чрез новия кръгъл комбиниран уред със здрава стъклена повърхност могат да бъдат управлявани удобно и интуитивно всички информационно-развлекателни функции и асистиращи системи чрез докосване и с гласови команди.
Визията на кокпита се променя чрез режимите MINI Experience чрез взаимодействие с визуален дизайн, вътрешно осветление и звуково оформление. Всички функции при шофиране могат да бъдат управлявани чрез характерната за MINI лайстна с превключватели. На серийните спортни седалки пътниците разполагат с повече пространство, благодарение на допълнителна ширина от 30 мм в областта на раменете и лактите.
Облегалките на трите задни седалки се регулират индивидуално в шест позиции с наклон до 12 градуса. Задната седалка се плъзга напред-назад в интервал от 130 мм и осигурява повече пространство за краката или по-голяма вместимост на багажника. Капацитетът на багажника е 460 литра, но благодарение на сгъваемата задна облегалка в съотношение 40:20:40, товарното отделение може лесно и гъвкаво да се увеличи до 1450 литра.
Електрическото MINI Countryman SE All4 споделя много от BMW iX2, което е една страхотна кола. Базовият Countryman E е с един електромотор с мощност 204 к.с. и със задвижване на предните колела, като неговата батерия от 64,8 кВтч му осигурява максимален пробег от 462 км. Тестваме по-мощния вариант Countryman SE All4. При него има по един електромотор с мощност 190 к.с. на всяка от осите, което дава на кросоувъра задвижване на четирите колела (All4) и мощност от 313 к.с. и въртящ момент от 494 Нм.
Новото MINI Countryman SE All4 е наистина най-спортният модел в гамата и доказателство за това е, че спринтът от място до 100 км/ч става само за 5,6 секунди, а по-важното ускорение от 80 до 120 км/ч отне едва 3,3 секунди според моя хронометър, което превръща изпреварванията в компютърна игра. Моделът използва същия пакет батерии като при Countryman E, така че трябва да направите лека жертва на автономния пробег, който при Countryman SE All4 е в порядъка на 432 км, но въпреки това все още е доста добре за такъв динамичен модел.
Ако можете да го зареждате редовно вкъщи, това ще отнеме близо 9 часа от стандартна стенна кутия от 7,4 кВт. Може да се зарежда и стандартно с 11 кВт променлив ток за около 6 часа или за около 3 часа с 22 кВт. Максималната скорост на зареждане с прав ток DC за новото MINI Countryman SE All4 е 130 кВт, което потенциално ще захрани батерията от 10 до 80% само за 29 минути.
На пътя с новото MINI Countryman SE All4 можете да се движите наистина много бързо, но кросоувърът не разполага постоянно с мощността от 313 к.с. и въртящия момент от 494 Нм. Тези параметри са достъпни само за ограничена във времето фаза на форсиране, която продължава 10 секунди. При нормална работа колата разполага с 272 к.с., което все пак е повече от достатъчно.
Ако искате да отприщите целия въртящ момент и да усетите прилив на мощност, дръпнете лостчето от лявата страна на волана с надпис Boost и ще се катапултирате рязко напред, а главата ви ще тупне назад в подглавника на седалката. Огромната тяга и мощност в новото MINI Countryman SE All4 се насочват прецизно, тъй като управлението е доста директно.
Има приятна тежест и добър контрол в настройките на волана, така че водачът може да завива бързо и го прави добре, но теглото на колата от 2 тона се усеща при бърза смяна на посоката от ляво надясно или обратно. Шасито на това MINI Countryman SE All4 е настроено да бъде възможно най-комфортно и стабилно, така че зад волана на електрическия кросоувър ще се чувствате по-уверени от всякога.
За отличното пътно поведение на електрическия кросоувър допринася и батерията, разположена в долната част, която понижава центъра на тежестта и допринася за стабилността на колата в завои. В същото време новото MINI Countryman SE All4 вози невероятно меко дори с огромните опционални 20-инчови джанти и нископрофилни гуми. Когато преминавате през груби неравности, легнали полицаи и шофирате по павета, имате чувството, че се намирате в много висок клас автомобил, тъй като почти нищо не може да попречи на високия комфорт в салона.
С напълно заредена батерия, новият електрически кросоувър е способен да измине около 350 км в града и до близките населени места, като дори в зимни условия и при ниски температури не се налага да изключвате електрическите консуматори в купето, за да увеличите автономния пробег. Съвсем естествено за електромобил, на магистралата консумацията е по-висока и обхватът е около 300 км.
На борда има възможност за избор от осем "Изживявания", които се избират с помощта на превключвател в секцията под основния кръгъл дисплей. Това са Go-Kart, Core, Green, Vivid, Timeless, Balance, Personal и Trail. Всички те променят графиките на екрана и в проекционния дисплей, както и сменят осветлението на таблото според всяка настройка и във всеки режим. Всеки режим освен Green излъчва различни електрически шумове в купето, които можете да изключите, но само Go-Kart, Core и Green всъщност променят реакцията на газта и кормилното управление. Режимът Trail е предназначен за моментите, когато Countryman ще се кара извън асфалтовите пътища.
Докато в началото на този тест-драйв бях доста скептичен към електрическото MINI Countryman SE All4 и си мислех, че няма по-добър вариант на модела от бензиновия Countryman John Cooper Works, сега убедително мога да кажа, че кросоувърът на ток ми допадна още повече от JCW и освен това е сред най-добрите автомобили в своя клас.
Стандартното оборудване е богато, материалите в салона са висококачествени, има динамичен круиз контрол, който хора като мен рядко използват, но оценявам по достойнство двузоновия автоматичен климатик и мултимедийната система с голям сензорен екран. Не ми харесва липсата на инструментален панел зад волана, който донякъде се компенсира от проекционния Head-up екран, показващ най-важната информация за водача.
Управлението на новото MINI Countryman SE All4 вече не е толкова остро и ангажиращо, както беше преди, а е по-комфортно и изискано, което го прави по-удобна кола за дълго пътуване. Ефективното електрическо задвижване превръща MINI Countryman SE All4 в блестящата звезда в гамата на модела и ако има къде да го зареждате в домашни условия, ще се придвижвате бързо, приятно и най-вече вълнуващо.
Цената на базовото MINI Countryman E у нас започва от 82 550 лева, а тестваната топверсия MINI Countryman SE All4 струва минимум 94 400 лева. С пакета John Cooper Works цената на автомобила достига 106 896 лева, а допълнителните опции могат да повишават сумата до над 110 000 лева. Enjoy!
Технически характеристики
MINI Countryman SE All4
Размери
Дължина: 4445 мм
Широчина: 1843 мм
Височина: 1635 мм
Междуосие: 2692 мм
Собствено тегло: 2000 кг
Брутен капацитет на батерията: 66,5 кВтч
Задвижване
Тип: два синхронни електромотора
Максимална мощност: 313 к.с.
Максимален въртящ момент: 494 Нм
Скоростна кутия: 1-степенна автоматична
Задвижване на колелата: двойно/4х4
Динамика
Максимална скорост: 180 км/ч
Ускорение от 0-100 км/ч: 5,6 секунди
Среден разход на електрическа енергия: 16,8-18,5 кВтч/100 км
Комбиниран автономен пробег (WLTP): 399-432 км
Цена на модела с ДДС: 94 400 лева