Новото BMW X3 може да играе ролята, която поискате (тест-драйв и снимки)
Четвъртото поколение на кросоувъра се превъплъщава в адреналинов спортист, икономичен модел за дълъг път или електромобил за града
Когато първото поколение на BMW X3 навлезе на пазара през 2003 г., баварската марка все още прохождаше в сегмента на кросоувърите. По-голямото BMW X5 вече беше достигнало култов статус и имаше имидж на първокласен модел, когато в този момент марката пусна компактния кросоувър BMW X3 като претендент за ролята на бъдещ ключов модел. Намеренията на компанията се увенчаха с успех и BMW продължи уверено с второто издание на X3, което дебютира през 2010 г. След това през 2017 г. последва и третото поколение, което достигна ненадминати върхове.
Днес BMW X3 е невероятно успешен модел. Третото поколение на X3 е на второ място след Серия 3 по продажби през миналата година, но "тройката" е лидер само ако съберете броя на седаните и комбитата. Ако броим типовете каросерии поотделно, се оказва, че BMW X3 е абсолютният бестселър на марката през последните две години, като се превърна в истински гръбнак в текущата гама.
Вижте новото BMW X3 по пътищата в България >> >> >>
През лятото на миналата година BMW представи и четвъртото поколение на X3. Новото BMW X3 отскоро вече е в България и може да се разгледа и изпробва при дилърите на марката в столицата и в по-големите градове у нас. Новото BMW X3 предполага, че успешният кросоувър ще продължи да привлича нови собственици.
Докато третото поколение се опита да не се различава твърде много от BMW X5 и може би това е една от тайните на неговия успех, тъй като двата модела лесно могат да бъдат объркани. Това няма да се случи с новото издание на BMW X3 (G45). Колата има своето собствено лице. Дизайнът на новия модел е коренно различен от предишните поколения.
Салонът блести с необичаен светлинен дизайн, сякаш в него са вградени неонови светлини. Със смяната на поколенията BMW X4 остава в миналото, но се появи нов plug-in хибрид и вместо спортния X3 M40i пристигна още по-мощен и по-бърз X3 M50, който ще поеме и ролята на X3 M.
На размери новото BNW X3 е малко по-голямо от своя предшественик, като дължината се е увеличила с 47 мм до 4755 мм, ширината е нараснала с 29 мм до 1920 мм, докато височината е намалена с 16 мм и е 1660 мм, а междуосието е останало почти непроменено и е 2865 мм. Въпреки че BMW X3 никога не е претендирало за офроуд таланти, просветът му вече е доста приличен - 216 мм. Аеродинамиката също се е подобрила, като коефициентът на въздушно съпротивление е намален от 0,27 до 0,25.
Прилича на флагмана XM и на електрическия iX
През последните години BMW скандализира обществеността с безумни вариации на характерната си радиаторна решетка, които предизвикаха много критики, но тук те са успешно разиграни. Можете да имате различни мнения за новия дизайн на BMW X3, но поне има какво да обсъждаме. Ъгловатите линии на двойната решетка изглеждат като препратка към дизайна на флагмана XM и на електрическия iX.
В самите нови решетки традиционните вертикални ламели се комбинират с диагонални линии. Всъщност това вече не са решетки, защото те са плътни и през тях не минава въздух. Основната работа за охладителната система се извършва от долния въздухозаборник. Спортният М-пакет добавя контурно осветление за решетките. Дръжките на вратите са просто вдлъбнати.
В задната част капакът на багажника вече се слива с бронята без стъпка. Широките светлини имат дизайн на стрелка. Ако предишното BMW X3 имаше релефни профилни стени и капак, което е типично за марката, новият модел се отличава с монолитни форми, прости линии и почти плоски повърхности. Изпускателните тръби са скрити при всички версии с изключение на спортното BMW X3 M50, при което изпъкват четирите истински накрайника на изпускателната система.
Предлагат се девет стандартни цвята, от които можете да избирате, а още над 15 нюанса могат да бъдат поръчани чрез програмата BMW Individual. Размерът на колелата варира от 18 до 21 инча. В гамата от оригинални фирмени аксесоари се предлагат и 22-инчови колела.
В новото BMW X3 пред водача има солиден, леко извит дисплей от два екрана, който вече се превърна в традиционно решение за всички най-нови модели на BMW. Зад двата отделни екрана стои най-модерната операционна система BMW Operating System 9, базирана на Android. Пред погледа на водача е поставен 12,7-инчовият екран с инструменталния панел, а до него от дясно се намира централен 14,9-инчов сензорен дисплей на информационно-развлекателната система. Има и опция за голям проекционен head-up дисплей на предното стъкло.
Мултимедийната система се управлява чрез въртящия се бутон на системата iDrive на централната конзола. От централната конзола са изчезнали повечето физически бутони, така че достъпът до почти всички функции е през централния екран. Дори вентилаторът на климатичната система, който регулира интензивността на въздуха, се управлява от сензорната лента. Навигацията може да предава видео от пътя пред автомобила в реално време на централния екран или на проекционния дисплей пред водача, както и да дава точни указания на къде да завием. Мултимедията предлага възможността да играете видеоигри при спряло превозно средство, като използвате вашия смартфон като джойстик.
Богата гама от амбиентно осветление за интериора
В новото BMW X3 е внедрена нова система за амбиентно осветление, която свети много красиво. Ако обикновено светещите елементи са направени сравнително скромно и осигуряват само фоново осветление, тук сякаш са вградени неонови табели в интериора. Широки полупрозрачни ивици минават по предния панел, централната конзола, а на вратите има и уникални свежи детайли. Двуцветните опции изглеждат особено впечатляващи, като например интериорът може да свети в червено и синьо, но можете да изберете и по-семпла комбинация от тонове.
Цветът на осветлението се променя в зависимост от режима на шофиране, като например интериорът обикновено свети в синьо, но в режим Sport свети в червено. Благодарение на полупрозрачните корпуси с осветление се постигат интересни ефекти като бронзов оттенък. Можете да декорирате интериора си по много различни начини според вашите предпочитания. Дизайнът на елементите около дръжките на вратите се отличава не само със светещата извивка, но и с блока от сензорни бутони за централно заключване и други. Аудиосистемата Harman Kardon Surround Sound осигурява перфектен звук в салона. В просторното купе има много място, материалите са на очакваното високо ниво за премиум марка като BMW.
Предните седалки могат да бъдат спортни или комфортни, с тапицерия изработена от висококачествени рециклирани материали, а като опция се предлага и естествена кожа. Седалките са много удобни и прегръщат тялото на водача и пътника, като стандартно разполагат с отопление, а като опция и с вентилация, осигурявайки оптимален комфорт.
Пътниците отзад разполагат със собствена конзола с екран за климатичен контрол, два порта USB Type-C и вентилационни отвори. Облегалките на седалките от втория ред се регулират по наклон. Обемът на багажника се е увеличил от 550 на 570 литра, а при сгънати задни седалки товарният капацитет вече възлиза на 1700 литра. Капакът на багажника е получил електрическо задвижване.
С появата на BMW X3, баварската марка започна да обозначава определени модификации по нов начин. Буквата i изчезна от имената на бензиновите версии, като сега се дава само на напълно електрическите модели. Освен това редът на думите и цифрите е променен за всички модификации. Например преди моделът беше X3 xDrive20i, а сега е X3 20 xDrive. Останалите индекси остават същите, като дизелите са обозначени с буквата d, а plug-in хибридите с e. Всички модели от новото поколение на X3 са електрифицирани, като има един пълноценен plug-in хибрид BMW X3 30e xDrive, а всички останали версии са меки хибриди.
Новото BMW X3 се предлага с два бензинови двигателя - с 4 цилиндъра X3 20 и с 6 цилиндъра - X3 M50. В гамата има и две дизелови модификации също с 4 и 6 цилиндъра, съответно X3 20d и X3 40d. Предлага се и един plug-in хибриден модел X3 30e xDrive, който комбинира 2,0-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател с електромотор, интегриран в 8-степенната автоматична трансмисия.
Първоначалната модификация на BMW X3 20 xDrive получи мек хибриден 2,0-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател с мощност 190 к.с., но спомагателният електрически мотор тук развива още 18 к.с. и общата мощност е 208 к.с. и 330 Нм въртящ момент. С този двигател кросоувърът има достатъчно тяга както да се движи динамично в града, така и да поддържа висока скорост на магистралата. Управлява се много естествено, шасито се усеща сигурно, а задвижването на четирите колела xDrive ще ви помага не само в снега, но и ще му се радвате в завоите, където явно предпочита да предава повече тяга към задните колела.
Една чудесна алтернатива е новото BMW X3 20d xDrive. Под капака на модела има 2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател с мощност 197 к.с. и огромен въртящ момент от 400 Нм в интервала от 1500 до 2750 об/мин, който е перфектно съчетан с плавно превключващата 8-степенна автоматична скоростна кутия. Има и електромотор с мощност от 11 к.с. и 25 Нм, който помага за по-изострени реакции при подаване на газ, но не влияе на максималната мощност.
Двигателят се издава, че е дизелов само при рязко ускоряване, но при равномерно шофиране тихо мърка. Дизеловият мотор е мощен, изискан и икономичен, като в комбиниран цикъл харчи средно между 5,8 и 6,5 л/100 км. Благодарение на резервоара с обем 65 литра, новото BMW X3 20d xDrive осигурява автономен пробег от над 1000 км и е много подходящо за хората, които пътуват често на дълги разстояния, шофират бързо по магистралата, но не обичат да спират често за зареждане на бензиностанциите.
Plug-in хибридът BMW X3 е получил значително повече мощност със смяната на поколенията. Новият модел X3 30e xDrive разполага с 2,0-литров 4-цилиндров турбобензинов двигател с мощност 190 к.с. и електромотор с мощност 184 к.с. Максималната обща мощност е 299 к.с. и 450 Нм. С тази хибридна система новият модел ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,2 секунди. Капацитетът на литиево-йонната батерия е 19,7 кВтч, като може да се зарежда и от стандартната електрическа мрежа. Вграденото зарядно устройство приема мощност до 11 кВт.
Възможно е да презареждате батерията и докато се движите, което става чрез рекуперация на енергията при спиране. В чисто електрически режим BMW X3 30e xDrive може да измине до 90 км според цикъла WLTP. Това го прави много подходящо за хората, които шофират предимно в града. Ако редовно зареждате батерията, например вечер, ще можете да се движите със символични разходи за енергия, като в същото време имате и запас от 50 литра бензин, за да се отправите на дълго пътешествие.
Ако по-малките версии на новото BMW X3 не са достатъчно динамични за вашите очаквания, то можете да изберете версията M50, подготвена от експертите на M GmbH. Новият спортен кросоувър има черни решетки, въпреки че можете да ги получите и на по-ниските версии с M-пакета. BMW X3 M50 xDrive е оборудвано с 3,0-литров 6-цилиндров редови бензинов двигател с двоен турбокомпресор с мощност 381 к.с. и въртящ момент 540 Нм, а заедно с меката хибридна система с 48-волтов електромотор осигуряват общо мощност 398 к.с и въртящ момент от 580 Нм.
BMW X3 M50 xDrive се държи като истински спортист
С това задвижване динамиката на X3 M50 се оказа значително по-добра от тази на предишното X3 M40i. Ако старата кола достига от място до 100 км/ч за 4,9 секунди, сега този резултат е 4,6 секунди. В допълнение към мощния двигател, X3 разполага със спортни настройки на 8-степенната автоматична скоростна кутия, окачване и спирачки, както и електронно контролиран заден диференциал. С този модел BMW отново успя да направи най-директния, най-прецизния и най-спортния модел в сегмента.
Динамичният характер на новото BMW X3 M50 изпъква още повече, когато превключите на спортен режим. Бензиновият турбодвигател реагира мигновено на педала на газта, спринтът става по-агресивен, а мощността се доставя по-експлозивно. Всичко това е съпроводено с мощния ред на двигателя и дрезгавия гърлен звук на спортната изпускателна система. Шасито е с приоритет на задното задвижване и в завоите BMW X3 се движи предсказуемо, като остава стабилно на пътя.
Новото BMW X3 M50 е един от най-добрите представители в своя клас по отношение на острота и прецизността на управление. В спортен режим кормилното управление изисква малко повече усилие, а окачването е значително по-твърдо. В същото време M50 не вози прекалено твърдо и поема добре неравностите на пътя. Значителното тегло на модела от над 2 тона все още се усеща при резки маневри.
Производството на BMW X3 от поколение G45 се извършва в заводите на марката в Спартанбърг, САЩ и Рослин, Южна Африка. Новото BMW X3 се предлага и на българския пазар, като базовата версия BMW X3 20 xDrive струва от 110 100 лева, а BMW X3 20d xDrive - от 113 500 лева. Цената на Plug-in хибрида BMW X3 30e xDrive започва от 121 400 лева, а на BMW X3 M50 xDrive - от 156 500 лева.
Технически характеристики
BMW X3 M50 xDrive
Размери
Дължина: 4755 мм
Широчина: 1920 мм
Височина: 1660 мм
Междуосие: 2865 мм
Собствено тегло: 1890 кг
Обем на резервоара: 65 литра
Двигател
Тип: 6-цилиндров бензинов с двоен турбокомпресор + електромотор
Работен обем: 2993 куб. см
Максимална мощност: 398 к.с. (381 к.с. при 5200-6250 об/мин + 18 к.с.)
Максимален въртящ момент: 580 Нм (540 Нм при 1900-4800 об/мин + 200 Нм)
Скоростна кутия: 8-степенна спортна автоматична
Задвижване на колелата: двойно/4х4
Показатели
Максимална скорост: 250 км/ч
Ускорение от 0-100 км/ч: 4,6 секунди
Комбиниран разход на гориво: 7,7-8,3 л/100 км
Емисии на СО2: 175-189 г/км
Цена на модела с ДДС: от 156 500 лева