През 1966 година американската компания Ford пуска превозно средство за офроуд, предназначено за фермери и хора, обитаващи труднодостъпни местности. Моделът се казва Bronco, има собствено лого и носи името на дивия американски кон. След като смени пет поколения и се продаваше в продължение на 30 години, през 1996 г. производството на Ford Bronco беше спряно поради намаляващото търсене.

Ford Bronco (1966)

Снимка: Ford

В началото на XXI век стана модерно пресъздаването на ретро модели от 70-те години с възродените Ford Mustang, Chevrolet Camaro и Dodge Challenger. В същото време класическият Jeep Wrangler никога не спря и ставаше още по-популярен. Това накара и Ford да покаже прототипа Bronco през 2004 г., който имаше за цел да проучи какви са нагласите на клиентите за евентуално завръщане на модела.

Ford Bronco Concept (2004)

Снимка: Ford

Тогава стана ясно, че още не е дошло това време. Освен това в началото на новия век много производители започнаха масово да се отказват от всъдеходите на рама в полза на кросоувърите със самоносеща се каросерия. Едва през 2017 година американците от Ford взеха решение за връщането на Bronco. Компанията Ford се договори със синдикатите производството на новото Bronco да бъде в завода в Мичиган, където новият модел трябваше да се сглобява заедно с пикапа Ranger. Премиерата на серийния модел се състоя през 2020 г., а продажбите в САЩ започнаха през лятото на 2021 г.

Вижте новия Ford Bronco по склоновете на Стара планина  >>  >>  >>

Още от първата реакция на публиката стана ясно, че това ще бъде успешен модел. Феновете харесаха, че външният вид на новия модел повтаря първото поколение на Bronco, което беше достатъчно успешно и забравено, за да предизвика носталгични чувства. Търсенето беше толкова голямо, че някои клиенти чакаха по цяла година. Производството беше забавено, което само подхрани интереса, а след това последва спиране на производството заради коронавируса и недостига на чипове в автомобилната индустрия.

Ford Bronco на автосалона в София през 2022 г.

Снимка: Ford

В България никой не очакваше нов Bronco, но емблематичният всъдеход в най-новото си превъплъщение стана атракцията на щанда на Ford на автомобилния салон в София през лятото на 2022 г. В последствие се оказа, че изложеният екземпляр е бил версията на модела, предназначена за пазарите в САЩ и Канада. Трябваше да почакаме още почти 2 години, за да получим европейската версия на легендарния всъдеход.

Ето, че пред нас е червено Bronco във версията Badlands, качено на 17-инчови джанти с гуми за всякакъв терен с диаметър 33 инча, с амортисьори Bilstein с дълъг ход, стоманена предна броня и твърд покрив. В първите си пет поколения Bronco беше всъдеход с три врати. Новият модел е с удължена каросерия с пет врати. На външен вид няма нито един детайл, който да отразява директно своя някогашен предшественик, но носталгичният образ от миналото изпъква моментално.

Снимка: Тони Тончев

В същото време новият Ford Bronco също изглежда ултрамодерен и това не е резултат от постоянното надграждане на стария дизайн. Новото Bronco има подвижни пластмасови панели на покрива. Секциите над предните седалки могат да бъдат откопчани отвътре и премахнати. Панелът над задните седалки може да бъде премахнат почти по същия начин, но ще трябва да си послужите с инструменти и сила. Можете да съберете отстранените пластмасови капаци в багажника.

Също така можете да премахнете напълно вратите, които са без рамки. Страничните огледала тук са монтирани на колоните на каросерията и остават функционални дори без вратите. Могат да се сгъват и в двете посоки, ако докоснете дърво, докато се движите назад, огледалото няма да се отчупи. Образът на автомобила обикновено се състои от много детайли, не само приятни на външен вид, но и максимално функционални.

Снимка: Тони Тончев

Така например масивната предна броня наистина е от стоманен профил, в който дори има изрязани отвори за парктроник. Масивните панти на капака и покрива са стандартно оборудване. Под праговете има железен предпазен профил. Има и камера за заден ход, която е специално поставена в средата на резервната гума извън габаритите на колата, за да не използва водачът резервната гума при паркиране.

Интериорът на Bronco е доста утилитарен и може да бъде изложен на слънце, дъжд и мръсотия, въпреки че е стилен и ще се хареса на повечето водачи със своята простота. Седалките са тапицирани с изкуствена кожа и са малко твърди и имат обикновена форма. Страничната опора е слаба, а прилягането на тялото не е плътно. Вътрешността може да се мие с маркуч, макар и внимателно, а водата да се източва през множество тапи в пода.

Снимка: Тони Тончев

Отзад има много място, коленете на пътниците отзад са леко повдигнати, като тази позиция е типична за SUV на рама. Удобствата включват 220-волтов контакт, USB портове и въздуховоди. Версията с пет врати разполага с диван на втория ред и има напълно достатъчно място за краката поради дългото почти 3 метра междуосие.

В центъра на арматурното табло е поставен 12-инчов сензорен екран на мултимедийната система, който прави интериора да изглежда по-модерен. Четвъртото поколение на системата SYNC на Ford ни изненада приятно със своя интуитивен интерфейс, бързина на реакция и модерен дизайн. Тя може да се сравни не само с автомобилни системи, но и със смартфони. Има възможност за комбиниране на различни раздели на един екран. Системата се актуализира редовно онлайн и поддържа приложението FordPass Performance с офроуд навигация, което осигурява достъп до топографски карти и повече от хиляда офроуд маршрута.

Снимка: Тони Тончев

Пред водача се намира инструменталното табло. Скоростта се показва на кръгъл аналогов скоростомер, който е изместен в долния ляв ъгъл, има и виртуален оборотомер под формата на колона на квадратно виртуално табло. На екрана могат да се показват много полезни параметри за офроуд шофиране, но всички те са обединени в секции и е невъзможно да се комбинират два параметъра от различни секции. Създателите на новия Ford Bronco са успели да внедрят в салона въздушните възглавници и завеси.

На българския пазар Ford Bronco се предлага със задвижване от 2,7-литров V-образен 6-цилиндров битурбо бензинов двигател, който произвежда максимална мощност 335 к.с. и максимален въртящ момент 563 Нм при 3100 об/мин. Мощният двигател е комбиниран с 10-степенна автоматична скоростна кутия. Разходът в смесен цикъл по време на теста беше малко под 15 л/100 км, което е съвсем очаквано като се има предвид спецификата на автомобила.

Снимка: Тони Тончев

Дори след един ден шофиране на Bronco по пътищата има някои функции, с които все още не мога да свикна. Бутоните за управлението на електрическите прозорец са разположени на централната конзола до подлакътника. Въпреки че добавя шум и течение, твърдият покрив ви позволява да видите небето много бързо. Изненадващо, но буйният кон на Ford се управлява с голяма лекота. На асфалт по нищо не отстъпва на ускорението и возията на градски автомобил и в същото време, когато стъпи на магистралата, дивият кон се превръща в спортист.

Шофирането по гладки пътища не причинява дискомфорт. Съвсем очаквано, кормилното управление е характерно за SUV и обратната връзка е видима, но не е директна, а по-скоро е настроена за удобно въртене на волана. С една дума, за подобен SUV на рама и роднина на пикап всичко е доста приемливо, въпреки че във всеки случай ще трябва да направите определени компромиси с новия Ford Bronco, най-вече в името на неговите офроуд способности.

Снимка: Тони Тончев

Новият Ford Bronco е наистина много проходим автомобил и се справя отлично с тежък офроуд. За да се убедим в неговите безкомпромисни качества извън пътя, трябваше да предприемем специално пътуване по екстремно трасе, започващо от град Априлци през централната част на Стара планина и достигащо до водопад "Кадемлийско пръскало". В началото всичко изглеждаше като шофиране по черен път, но степента на сложност постоянно се увеличаваше, за да минем през издълбани коловози, скални образувания, големи камъни и дори на места през неголеми водни препятствия.

Новият Ford Bronco обаче не се затрудни нито в един момент и преодоля цялото трасе с лекота. Сцеплението на големите гуми за всякакъв терен върху неравната настилка беше достатъчно. Стоманената защита на двигателното отделение също добави увереност. Джантите осигуряват монтиране на ключалки, които ще помогнат да се избегне нагъване при ниско налягане в гумите. На места трябваше да си проправяме път през храсти и дървета, от време на време минавахме пред малки потоци или изронени коловози.

Снимка: Тони Тончев

В един момент усещането за липсата на граници започна да надделява, защото Bronco не изпитваше никакви проблеми по трудното трасе. На двигателя също трябва да се отдаде дължимото - огромният въртящ момент, който се предава на четирите колела, плюс късата първа предавка ви позволяват да получите незабавна тяга с леко натискане на газта.

Широкият капак на Bronco прави видимостта напред малко трудна. На помощ идва система с 360-градусови камери, която ви позволява да гледате лявото или дясното колело, напред и назад директно под бронята и да видите проекцията на терена за да се насочите правилно. Това много улеснява водача, особено когато се движите нагоре и има малко видимост през предното стъкло.

Снимка: Тони Тончев

На таблото може да се показва информация за ъгъла на въртене на колелата, ориентация към четирите посоки, ъгъла на въртене, разпределението на въртящия момент по осите и още много други. Единствената грижа по пътя бяха клоните на дърветата и тъй като не искахме да надраскаме новата кола, трябваше човек от екипа да разчиства клоните от трасето. Дори смело мога да кажа, че шофирането из централния Балкан дори не доближава Bronco до върховите му възможности. Задвижването на всички колела беше достатъчно дори без заключване на диференциала.

Снимка: Тони Тончев

В кални местности и бързи реки Bronco може да покаже лимитът на своите възможности. С пътен просвет от 237 мм за версията Outer Banks и с просвет до 261 мм за версията Badlands, дивият моторен кон почни никъде не закачи дъното си. Максималният преден ъгъл на атака е 41 градуса, а задният е 33 градуса, ъгълът на рампата или на прекъсване е 24 градуса, а ходът на окачването е 215 мм за базовата версия и 240 мм за версията Badlands. Водните препятствия също не са проблем, стига да са с дълбочина до 800 мм.

Снимка: Тони Тончев

За управление на офроуд режимите, на централната конзола е разположена шайба G.O.A.T., което означава Goes Over Any of Terrain, тоест "Преминава през всеки тип терен". Към избора на задвижване, напълно автоматично можете да активирате специален режим на контрол на сцеплението само с един педал, когато спирането се извършва автоматично при отпускане на педала за газта. Външният пръстен на шайбата ви позволява да превключвате между програмите Normal, Eco, Sport, Slippery/Sand (Нормален, Еко, Спортен, Хлъзгав/Пясък) - и три режима за екстремни спортове - Baja, Mud/Ruts и Rock Crawl (Баха, кал/коловози и обхождане на скали).

Снимка: Тони Тончев

Контролният панел за заключване на диференциалите е разположен на най-видимото място в центъра на таблото. Можете да заключите предния и задния диференциал, да деактивирате системата за контрол на сцеплението, да освободите стабилизатора и също така да активирате специален режим на завиване извън пътя, когато вътрешното колело е спряно, което ви позволява да завивате, докато стоите неподвижно. Новият Ford Bronco има независимо окачване с двойни алуминиеви рамена и спирални подпори отпред, а отзад е с многораменно окачване с пружини.

Снимка: Тони Тончев

По-високата версия Badlands Full-Time AWD е оборудвана с амортисьори Bilstein с дълъг ход с клапани за смекчаване на удара и електронен блокаж на централния диференциал. Освен това този американски SUV се предлага и с преден заключващ се диференциал с функция за разкачане на предната стабилизираща щанга. Тя може да се разкача извън пътя за по-добра артикулация на колелата, а при висока скорост се закача сама. Това дава възможност за шофиране по камъни.

Снимка: Тони Тончев

Цената на новия Ford Bronco у нас е около 160 000 лева с добавен цвят металик за модела Outer Banks с ръчно заключване на диференциала Part-Time AWD. Самият връх в ценовата листа е за версията Badlands с автоматично заключване на диференциала Full-Time AWD, която струва около 170 000 лева. В България новото Bronco се предлага със 7-годишна гаранция без ограничение на пробега - явно наистина във Ford са убедени в здравината и надеждността на този див американски кон.

Технически характеристики

Ford Bronco 2.7 EcoBoost V6 Full-Time AWD Automatic

Размери

Дължина: 4800 мм

Широчина: 1937 мм

Височина: 1962 мм

Междуосие: 2950 мм

Собствено тегло: 2343 кг

Обем на резервоара: 79 литра

Двигател

6-цилиндров V-образен бензинов с двоен турбокомпресор

Работен обем: 2697 куб. см

Максимална мощност: 335 к.с. при 5250 об/мин

Максимален въртящ момент: 563 Нм при 3100 об/мин

Скоростна кутия: 10-степенна автоматична

Задвижване на колелата: двойно/4х4

Показатели

Максимална скорост: 161 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 7,2 секунди

Среден разход на бензин: 14,2 л/100 км

Емисии на СО2: 338 г/км

Цена на модела с ДДС: от 167 000 лева (Badlands)